Kirjoittaja Aihe: Pieniä muutoksia saunassa  (Luettu 6245 kertaa)

rapid 3

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
Pieniä muutoksia saunassa
« : 13.04.2023-09:38 »
Lähtötilanne: Talon ostettuani saunassa oli kiuas ja pata vierekkäin. Sauna isohko kellarikerroksessa ja paljon rapattua betoniseinää näkyvillä, suurin osa seinistä kuitenkin paneloitu. Aluksi tein ison mokan ja irrotin ja kannoin toimivan padan romulavalle. Syy oli se, että pataa ei voinut käyttää, koska kerrosta ylempänä samaan hormiin oli yhdistetty liesituuletin. Jos olisin funtsinut enemmän, niin padan olisi voinut liittää kiukaan hormiin. Pata olisi ollut kätevä kesällä, kun puilla lämmittämisessä pidetään taukoa, satunnaiseen isompaan lämpimän veden tarpeeseen. Millään muulla ei saa 50 litraa vettä kiehuvaksi niin pienellä puumäärällä kuin padalla.
Seuraavaksi paneloin rapattuja seiniä. Vajaa 10 m2, ja vielä jäi kiukaaseen suojaetäisyydet.
Kuumat savukaasut menivät kiukaan takaa suoraan tiilihormiin. Hankin kiukaan päälle peltitorven, joka vasta lähellä kattoa kääntyi tiilihormiin.
Näillä pienillä muutoksilla sauna lämpiää kylpykuntoon lähes puolta aiempaa nopeammin ja puunkulutuskin on puolittunut. Kiuas on siis jatkuvalämmitteinen. Kamiinapuhallinta olen haikaillut jäähdyttämään torvea ja kierrättämään lämmintä ilmaa saunassa. Niitähän ei sitten tästä maasta saa. Puhaltimia on useampiakin malleja samassa liikkeessä myynnissä, vaan ei ainoatakaan, joka kiinnitettäisiin peltiseen savuhormiin. Saksassa ainakin on niistä laaja tarjonta, pitäisi kai vaivautua sieltä tilaamaan. Omituista kuitenkin, ettei täällä ole saatavissa, onhan kuitenkin paljon kamiinoita ja kiukaita peltihormilla, jokunen hellakin.

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 583
Vs: Pieniä muutoksia saunassa
« Vastaus #1 : 13.04.2023-10:24 »
Mullakin on käynnyt mielessä että pitäs saada savuputkea pidennettyä ennen piippuun liittymistä, mutta ei ole tullut toteutettua koska mun tilanteessa se vaatis et rakentas 45asteen mutkapaloista kaari piipusta pois päin ennenkuin melko vaakatasossa palaisi liitoskohtaan, tulis aika erikoisen näköinen.

Olen itsekkin muutaman kerran etsinyt noita savuputkeen ruuvattavia puhaltimia, mutta aina projekti jäänny siihen ettei niitä löydy kuin kiinasta, tai euroopasta sama rupeli tuplahintaan. Ei paljon innosta maksaa 100 euroa+postit laitteesta joka on melko identtinen verrattuna seisovaan malliin jonka sai muutama vuosi sitten kärkkäiseltä 25 eurolla. Jos löydät hyvän ja päätät ostaa, niin laita ihmeessä linkkiä jakoon.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2023-10:29 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

markkulievonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 204
Vs: Pieniä muutoksia saunassa
« Vastaus #2 : 13.04.2023-10:40 »
Kiukaan savukaasuissa on erittäin paljon  hukkaan menevää energiaa ja siten kannattaa puuastella niiden hyödyntämisesä. Meillä  kiukaan savukaasut menevät puukattilan hormiin menevään metalliseen yhdysputkeen. Tässä välissä on vielä lämmontalteenotto. Kiuasta käytettäessä tiiliseinäisen kattilahuoneen lämpötila kohoaa +20C asteesta  +40C asteeseen. Tää kaikki lämpö hyödyntyy.

Jos tarkkoja ollaan. Puukiukaan savukaasut tulisivat olla alle +400C tiili hormiin mentäessä.  Hyvin toimivassa kiukaasa mahdoton yhtälö huomioiden miten puusta tulevat kasut palavat pitkäliekkisenä.

rapid 3

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
Vs: Pieniä muutoksia saunassa
« Vastaus #3 : 18.04.2023-09:55 »
Mullakin on käynnyt mielessä että pitäs saada savuputkea pidennettyä ennen piippuun liittymistä, mutta ei ole tullut toteutettua koska mun tilanteessa se vaatis et rakentas 45asteen mutkapaloista kaari piipusta pois päin ennenkuin melko vaakatasossa palaisi liitoskohtaan, tulis aika erikoisen näköinen.

Olen itsekkin muutaman kerran etsinyt noita savuputkeen ruuvattavia puhaltimia, mutta aina projekti jäänny siihen ettei niitä löydy kuin kiinasta, tai euroopasta sama rupeli tuplahintaan. Ei paljon innosta maksaa 100 euroa+postit laitteesta joka on melko identtinen verrattuna seisovaan malliin jonka sai muutama vuosi sitten kärkkäiseltä 25 eurolla. Jos löydät hyvän ja päätät ostaa, niin laita ihmeessä linkkiä jakoon.
Tuli sitten Saksasta Amazonista tilattua tuollainen torveen kiinnitettävä. Siinä on kaksi propellia pyörimässä. Härpäke maksoi reilu 53 €. Tilasin samalla muuta tavaraa noin viidellä kympillä, jotta kotiin toimituksesta ei erikseen tarvinnut maksaa. Oli viimeinen kappale tuota puhallinta, en tiedä koska saavat lisää. Halvempia, yhdellä propellilla oli useaa eri mallia saatavilla. Viikossa pitäisi tänne ilmestyä, jos lupaukset pitävät. Linkkiä en osaa laittaa, joten kiinnostuneet tiirailemaan Amazonin tarjontaa.

rapid 3

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
Vs: Pieniä muutoksia saunassa
« Vastaus #4 : 19.05.2023-10:14 »
Tuuletin toimitettiin luvatussa ajassa, mutta tulikin aivan toisenlainen kuin olin tilannut. Tässäkin oli kaksi propellia, mutta paljon pienemmät kuin piti. Ovat vierekkäin samassa linjassa, tilatut olisivat olleet loivassa V-kulmassa, koska niissä olisi ollut paljon suurempi halkaisija, eivätkä siten olisi mahtuneet pyörimään samassa linjassa. Mukana tuli torveen kiinnitettävä lämpömittari, vaikka sen ei olisi pitänyt kuulua lähetykseen. Harmillista sikäli, että satuin samalla tilaamaan myös kyseisen mittarin, joten niitä on nyt kaksi. Eivät aivan identtisiä, eri valmistajalta.
Koska saksan kielen taitoni on olematon, en alkanut asiasta valittamaan, vaikka ilmeisesti sain huonomman ja heikkotehoisemman ostaa kalliimmalla.
Laitetta on nyt testailtu muutamia viikkoja ja eroa aikaisempaan on havaittu. En ollut juurikaan seuraillut savutorven lämpötiloja, joten hienoisena yllätyksenä tuli sen kuumuus. Pienelläkin vedolla palokaasujen lämpö on 350 - 400 astetta ja täydellä vedolla nousisi helposti yli 500 asteen. Tuuletin on selkeästi tasoittanut saunan lämpötiloja aikaisempaan (mutua, ei mitattua tietoa). Ennen löylyä heittäessä löyly tavoitti heittäjän 1 - 2 sekunnissa (istumapaikka kiuasta vastapäätä), ja muut lauteilla olijat 3 - 4 sekunnissa. Nykyään heittäjä saa löylyn sekunnissa ja muut kylpijät kahdessa. Tuuletin on jouduttu asentamaan torveen reilun puolen metrin korkeudelle, jotta löylyn heittäminen olisi mahdollista. Tuntuu, että paras paikka olisi 25 sentin tietämissä. Jos olisin hankkinut magneetti kiinnitteisen mallin, niin korkeutta olisi voinut nostaa ennen löylyn heittämistä.
Tuuletin ei ollut hinnan kiroissa, joten suurta taloudellista tappiota ei olisi tullut vaikka hankinta olisi ollut täysi susi. Kokemukset kuitenkin ovat positiivisia, joskin melko vähäisiä. Löylyttelemään pääsee 3 - 5 minuuttia aikaisemmin ja saunomisen jälkeen sauna kuivuu 10 - 15 minuuttia nopeammin. Vaikeasti hinnoiteltavia hyötyjä, joten takaisinmaksuaika on pitkä. Sen sijaan peltitorven asentaminen kiukaan päälle on selkeästi lyhentänyt lämmitysaikaa ja samalla pienentänyt puun kulutusta. Meikäläisen saunomistahdilla, kesäisin joka päivä ja talvisin joka toinen, polttopuiden kulutuksessa tulee vuodessa parin pinomotin säästö. Rahassa mitaten kuitenkin maltillista, koska polttopuut tulevat omasta metsästä itse tehden. Aikaa toki säästyy ja aika on rahaa, sanotaan.

rapid 3

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
Vs: Pieniä muutoksia saunassa
« Vastaus #5 : 04.07.2023-13:43 »
Jatketaanpa tähän vitjaan, kun samasta saunasta ja kiukaasta on kysymys. Juhannusaattona puita lisätessäni huomasin, että kalikka ei mennyt kunnolla perille asti, vaan jokin pisti hanttiin. Seuraavana aamuna asiaa tutkiessa havaitsin, että kiukaan ilmanohjauslevyt olivat palaneet puhki. Reilu kolmasosa levyistä oli hävinnyt taivaan tuuliin ja toinen vääntynyt suoraan kulmaan estäen puun menemisen kunnolla pesään. Levyjen tuhoutuminen tuli minulle täytenä yllätyksenä, koska olen tarkkaillut vain arinan kuntoa. Kiuas on sen verran hämärässä paikassa, että pesän kylkien tarkastelemiseen tarvitaan fikkarin apua. Vetoa olen pitänyt erittäin pienenä, koska hormia on 10 metriä, joten vetoa löytyy, kun korvausilmaan saantikin on järjestetty. Kiukaalla ikää vasta reilu 2 vuotta ja Narvi merkiltään. Olen tuota pitänyt laadukkaana kiukaana, lähinnä aikaisempaan kokemukseen perustuen. Täytyy näköjään tarkistaa kantaansa. Ilmanohjauslevyjä on kiitettävästi saatavilla, mutta laajahko hintahaitari, vajaasta neljästätoista eurosta viitenkymmeneen dollariin kappaleelta. Kiukaan mukana kyllä pitäisi antaa muutama tuollainen levy varaosiksi.