Kirjoittaja Aihe: Vesitakka sähkön rinnalle.  (Luettu 15762 kertaa)

savonhumu

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Vesitakka sähkön rinnalle.
« Vastaus #15 : 21.07.2013-22:47 »
Sitä minä arvelinki että sieltä niitä sopevia halvalla saa ;) Laita semmonen malli jossa riittää paukut parille pumpulle ja lisäreleille + anturipaikkoja reilusti niin saat sompailtua jatkossa sillä mitävaan KUN nälkä kasvaa syödessä kuitenki ;D löytynee 100€ pintaan semmonen..
Nyt jos olis oma rojetki aluillaan niin kaikki isommat komponentit tilaisin saksanmaalta ebayn kautta ja pienemmät samaa reittiä kun tuli nytte eli putkitukusta suoraan hyvillä alennuksilla.

Varaajavesi on ilmeisesti tarkotus pyörittää suoraan takan putkistossa? Ainakin helpoin ja paras hyötysuhteeltaan noin!
Lvi-taustaa vissiin teikäläisellä niin aika helposti löytyy kaikki tarpeellinen ja tarpeetonki paikalleen.. Halvin energiamittaus tuolle löytyy sekin ebaysta eli käytetty pollucomm energiamittari takalle paluuseen niin se antaa suoraan kwh tulosta että paljoko takka todellisuudessa siirtää varaajaan! LAita ihmeessä jokin mittari heti alkuusa siihen niin ei tarvii arpoo paljoko tuottaa!
http://search.eim.ebay.fi/?el=3&es=1&esi=rockstar_1977&en=50&ep=1
Siittä ylin myynti-ilmo niin aukee sopevaa tavaraa. Qn 1.5 lienee sopeva(ei kurista mahottomasti) ja vuosimalli mahdollismman uus tietenki! Halpaa kuin saippua kun vertaat kamstrup tms mittarointeihin!
Tuo myyjä on luotettavaks tiijetty! Mulle tavara tuli alle viikossa kun pari pollua ostin!

Ainut miinus on se ettei tuota käytettyä kaukolämpömittaria pääse nollaan kun tarttis ulkosen lukijan siihen muttei minua ainakaan oo kiusannu kun alkulukeman ottaa ylös niin sitten voipi kuukausi ja päiväkohtasia tuottoja ynnäillä mittarin lokista! Patterin joutunee joskus uusimaan siitä mutta siihenki löytyy kuukelilla ohjeet!
« Viimeksi muokattu: 21.07.2013-22:51 kirjoittanut savonhumu »
Hitaasti mutta epävarmasti.

jarmoh

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: Vesitakka sähkön rinnalle.
« Vastaus #16 : 22.07.2013-12:01 »
Kierrosa kulkee varaja vesi. Täytyy laittaa se kaliimpi versio :) etelä lappeella o 15m kulkusiltaa nii äkkihän siihe muutaman kierroksen 32 siniraita pemmiä pyöräyttää(katotaa) ;)

Ajattelin hommata ton säätime ja loput tavarat tukusta. Tällähetkellä LVI- ja sähköasentajana kookkaammassa virmasa töisä ja "hyvänmiehen" lisänä saa hakia omalle merkille virma hintaa :)

jarmoh

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: Vesitakka sähkön rinnalle.
« Vastaus #17 : 11.05.2014-14:21 »
Terve pitkästä aikaa.

Takka on pinta laattoja vaille ja olen kytkenyt takan lämpöverkkoon. Pollukominki asensin samalla kertaa.

Putkea tuli kokonaisuudessaan 45m ja vesitilavuutta 14l.

Yksi ongelma on ilmennyt. Energia mittari näyttää 900w-600w lämpötehoa. putket siis ovat takan ja villa eristeen välissä, mitään väli ainetta ei ole (ilma)

Toki kun aamulla lämmittää täyden pesällisen n.10kg seuraavan päivän iltana vielä luovuttaa.

Olisiko porukalla ideaa millä täyttää tuo putkiväli jotta sais luovutus tehon isommaksi. Hiekkaa olen suunnitellut mutta pelkään että takan kyljet pullahtaa ajan kanssa humppaus liikkee johdosta.

Kokonais leveys takanrunkomuurauksella kasvaa n.3mm kuumana.


savonhumu

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Vesitakka sähkön rinnalle.
« Vastaus #18 : 11.05.2014-22:00 »
Laita sentin paksu kova uunivilla siihe ulkovaippaa vaste tiivisti ja sen sisäpuolelle kvartsihiekka! JOku mättää pahemman kerran kun ei tuolla putkimäärällä anna enempi jerkkua jos tosiaan ymmärsin oikein että takan kuoressa kulkee 45m putkee? Onha siirtoputket eristetty ja ootko ikinä mitannu että miten kuumaa menee piippuun eli meneekö enerkiaa harakoille?

Itellä on tuo 600-900w iha "tyhjäkäynti" tehoja pitäs kuitenki saada kilowattitolkulle että kannattaa tuo homma!
Hitaasti mutta epävarmasti.

jarmoh

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: Vesitakka sähkön rinnalle.
« Vastaus #19 : 11.05.2014-22:41 »
Tarkotatko että ensin 10mm villaa sitten putki, sitten tuo 100 mm villaa ja tuohon putki väliin hiekaa.

Nyt kokoonpano on kuoreton takka. Putket takan ulkopinnassa kiinni ja 100 mm kovaa palovillaa tiukasti ympärillä. Villojen ympärillä pelti runko jossa kovalevyt kiinni, myös kansilevy. Kaikki levy saumat tiivistetty. Syöttöputket on eristetty, pollucomi on takan päällä lähdöissä.

Olen ajatellut täyttää tuon putki raon hiekalla mutta pohtinut kunka se käyttäytyy takanrugon lämpölaajenemisen seurauksena.


edit. lämpömittari on hormilähdossä ja lämpötila on 150-230 väliin.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2014-22:43 kirjoittanut jarmoh »

savonhumu

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Vesitakka sähkön rinnalle.
« Vastaus #20 : 11.05.2014-23:05 »
eeku putki tietysti kivee vasten ja siihen väliin hiekka mutta miten sen asennat?
Hitaasti mutta epävarmasti.

jarmoh

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: Vesitakka sähkön rinnalle.
« Vastaus #21 : 11.05.2014-23:13 »
Kaikki levyt vielä voi iroittaa ja irroitankin joskin sopivan väliaineen vaan saisin.

Meinaatko savonhumu että hiekka ei elä sielä ja varise alas päin painaen levyjä alhaalta ulos päin?

Itellä ei oo asiasta faktaa, täytynee vissiinki hankkia sitä mahdollisesti kantapäästä ;)

savonhumu

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Vesitakka sähkön rinnalle.
« Vastaus #22 : 11.05.2014-23:50 »
Vaikee sannoo tuosta valumaefektistä, luultavasti sitä hiukan tulee kun se hieno hiekka valuu heti jos reittejä löytää.. Itellä on uunissa ulkokuoren sisäpinnalla sentin kovavilla ja samasta villasta muotoiltu pohja sille hiekkatilalle niin ei valu. Valtaosa hiekasta on tosin tulikansien päällä olevien putkistojen päällä.. Vuolukivinen ulkokuri ei pahemmin pullistele vaikkia vähä valuski johonki sitä hiekkaa...

Saisko sitä hiekkatäyttöö hiukan osastoitua sinne vaippojen väliin? jtn välipohjia tekis sinne ja palastelis ne ulkokehävillat niihin kaveriks. läjäis ulkolevyt ja sisätäytöt hiekkoinen ja villoineen varvi kerrallaan.. hiukka jos ottas karkeempaa kun 0-2mm hiekkaa niin ei löytäs valumisreittejä niin pahasti. vaikka 2-5mm niin vois olla parempaa ja kuitenki riittävän hienoo että saa tiiviisti pukistot piiloon!

Lämpeekö se ulkopinta muute yhtään kun lämmität vai jääkö se lämpö sinne sisuksiin? jos tuntuu että tehot ei piisaa millään vinkeellä niin lisääppä lenkit hapokasta poskikanaviin nykyisen piirin päätteeksi ja siittä varaajaan niin luultavasti tulee ahaa elämys. Antaa paremmin tehoa pellin kiinnilaiton jälkeenki ku sinne kanavistoon varautuu aika paljo lämpöö joka luopuu sinne ilmatilaanki... tulet ku on pesässä niin hymy nousee korviin pollun näyttöö seuratessa kun ne hapokkaat lämpee siellä poskikanavissa aikas kivasti!
Hitaasti mutta epävarmasti.

mar.com

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Vesitakka sähkön rinnalle.
« Vastaus #23 : 17.11.2014-21:23 »
Mites tämä takkaprojekti, alkoiko laitos tuottamaan lämpöä?

Itse kun rakensin (n. puoli vuotta asuttu) niin laitoin leivinuunin valukannen päälle kiepin 18mm kupariputkea. Heti kannen alla on kuumat savukaasut. Asensin tietenkin lämpötila-anturin samaan kohtaan missa kupari on ja lämpötila kannen päällä nousee yli 200 °C:seen kun polttaa pari pesällistä. Lämpö uunista johdetaan Jäspi Ecowatti hybridikattilaan, jossa on 150 L puskurisäiliö eri lämmönlähteitä varten. Kattilassa on valmis ohjaus pumpulle. Käytännössä pumppu käy aina, koska uunin lämpötila putoaa alimmillaan n. 50 °C:een ja se on korkeampi kuin puskurivaraajan lämpötila. Talossani on lattialämmitys. Lämmityksen paluuvesi kiertää puskurivaraajan kautta.

Kuparin asennusvaiheessa pohdin että miten kupari kestää kun se aikansa hankaa betonia vasten ja päädyin siihen että laitoin palovillasta n. 5mm siurun kuparin ja kannen väliin. Kuparin päällä on 5cm palovilla + 2 kivikerrosta, joten lämpö ei pitäisi karata kovin helposti.

En osaa sanoa tehoa tuolle systeemille, mutta liian tehoton se on. Olen kuristanut virtauksen siten että vesi kerkiää lämmetä uunissa, mutta varaajasäiliön lämpötilaa sillä ei saa nostettua kuin ehkä pari astetta. Ehkä lauhalla kelillä päästään siihen että uunin lämmityksen aikana märkätilojen lattioihin riittää lämpöä ilman sähköä. Minulla on yksinkertainen virtausmittari joka pitäisi vielä asentaa putkeen. Sillä voi virtauksen säätää sopivaksi ja kun tietää virtauksen niin voi laskea hetkellisen tehon.

Kupari on onneksi uunin päällä, riittää että purkaa kaksi kivikerrosta ja 5cm villan niin kieppi on esillä. Nyt esitänkin kysymyksen että millä toimenpiteellä saisin eniten hyötyä kuparista? Toisinsanoen miten saan parannettua lämmönjohtavuutta?

- Ehkä paras olisi kun valaisi kuparin betoniin.
- Vai laitanko kuparilevyn kiepin alle ja juotan kiepin siihen kiinni?
- Vai toimisiko hiekkatäyttö? Tässä voi tulla se että kupari eläessään nostaa itsensä ylös hiekasta.

Jatkossa lisään järjestelmään aurinkokeräimet, joilla odotan tuottavani ainakin kesäaikana käyttövedet ja ehkä myös märkätilojen lattialämmityksen.


Pannarix

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 64
Vs: Vesitakka sähkön rinnalle.
« Vastaus #24 : 17.11.2014-23:47 »
Terve pitkästä aikaa.

Takka on pinta laattoja vaille ja olen kytkenyt takan lämpöverkkoon. Pollukominki asensin samalla kertaa.

Putkea tuli kokonaisuudessaan 45m ja vesitilavuutta 14l.

Yksi ongelma on ilmennyt. Energia mittari näyttää 900w-600w lämpötehoa. putket siis ovat takan ja villa eristeen välissä, mitään väli ainetta ei ole (ilma)

Toki kun aamulla lämmittää täyden pesällisen n.10kg seuraavan päivän iltana vielä luovuttaa.

Olisiko porukalla ideaa millä täyttää tuo putkiväli jotta sais luovutus tehon isommaksi. Hiekkaa olen suunnitellut mutta pelkään että takan kyljet pullahtaa ajan kanssa humppaus liikkee johdosta.

Kokonais leveys takanrunkomuurauksella kasvaa n.3mm kuumana.


Hanki vesilasia, ( silikaatti-sooda) ja sekoita hiekkaan tai vielä parempi tuhkaan. Kun kuivuu niin ei varise ja kestää
 1200+ C lämpöä. Käy myös tulitiilien kittaukseen tarvittaessa.

Attack DPX Profi  + DIY alapalo 150kw + Yläpalo 350kw - poistettu ja uusi tehty tilalle -Varaajia 2m3, 10m3, 20m3  +24kw kaasu + Ritmüller 6 1/2 oktaavia

savonhumu

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Vesitakka sähkön rinnalle.
« Vastaus #25 : 18.11.2014-01:07 »
Mites tämä takkaprojekti, alkoiko laitos tuottamaan lämpöä?

Itse kun rakensin (n. puoli vuotta asuttu) niin laitoin leivinuunin valukannen päälle kiepin 18mm kupariputkea. Heti kannen alla on kuumat savukaasut. Asensin tietenkin lämpötila-anturin samaan kohtaan missa kupari on ja lämpötila kannen päällä nousee yli 200 °C:seen kun polttaa pari pesällistä. Lämpö uunista johdetaan Jäspi Ecowatti hybridikattilaan, jossa on 150 L puskurisäiliö eri lämmönlähteitä varten. Kattilassa on valmis ohjaus pumpulle. Käytännössä pumppu käy aina, koska uunin lämpötila putoaa alimmillaan n. 50 °C:een ja se on korkeampi kuin puskurivaraajan lämpötila. Talossani on lattialämmitys. Lämmityksen paluuvesi kiertää puskurivaraajan kautta.

Kuparin asennusvaiheessa pohdin että miten kupari kestää kun se aikansa hankaa betonia vasten ja päädyin siihen että laitoin palovillasta n. 5mm siurun kuparin ja kannen väliin. Kuparin päällä on 5cm palovilla + 2 kivikerrosta, joten lämpö ei pitäisi karata kovin helposti.

En osaa sanoa tehoa tuolle systeemille, mutta liian tehoton se on. Olen kuristanut virtauksen siten että vesi kerkiää lämmetä uunissa, mutta varaajasäiliön lämpötilaa sillä ei saa nostettua kuin ehkä pari astetta. Ehkä lauhalla kelillä päästään siihen että uunin lämmityksen aikana märkätilojen lattioihin riittää lämpöä ilman sähköä. Minulla on yksinkertainen virtausmittari joka pitäisi vielä asentaa putkeen. Sillä voi virtauksen säätää sopivaksi ja kun tietää virtauksen niin voi laskea hetkellisen tehon.

Kupari on onneksi uunin päällä, riittää että purkaa kaksi kivikerrosta ja 5cm villan niin kieppi on esillä. Nyt esitänkin kysymyksen että millä toimenpiteellä saisin eniten hyötyä kuparista? Toisinsanoen miten saan parannettua lämmönjohtavuutta?

- Ehkä paras olisi kun valaisi kuparin betoniin.
- Vai laitanko kuparilevyn kiepin alle ja juotan kiepin siihen kiinni?
- Vai toimisiko hiekkatäyttö? Tässä voi tulla se että kupari eläessään nostaa itsensä ylös hiekasta.

Jatkossa lisään järjestelmään aurinkokeräimet, joilla odotan tuottavani ainakin kesäaikana käyttövedet ja ehkä myös märkätilojen lattialämmityksen.



http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=611.0

Siinä on yhenlaista protoilua josta voi olla apua. En väitä että olis paras tapa mutta toimii ihan ok.. jos jaksaa kahlata koko rojektin läpi niin huomaa että lopullinen toteutus muuttu aika paljon matkan varrella(eikös aina käy niin ;D) eli ei kannata hämmääntyä alun hiukan sekavastakin sepostelusta ja turhan monimutkasista ajatelmista!
kohtapuoliin kuhan saan aikaseks muilta hommilta niin tillaan ebaysta hiukan kurttu rst-letkua ja alan muutostöihin, mutta niistä saatan tarinoia tuonnempana!

kvartsihiekkapeti+täyttö lisää tuottoja huomattavasti enkä olis mahottoman huolissaan hankautumisesta varsin jos laitat sen kupariputken kiinni levyyn joko juottamalla tai vaikka surraat kuparilanganpätkillä. juottaminen on aikas haastavaa kun se levy kupruilee pahasti lämmittäessä ja ei millään taho saaha sitä tarpeeks kuumaks putken kanssa yhtäaikaa ainakaan 2mm levyvahvuudella. Onnistu kuitenki kun tarpeeks kauan ähräs ja poltti foskupuikkoja... levyt hommasin romulasta http://www.puijonromu.com/
varmaan löytyy muiltakin paikkakunnilta vastaavia puljuja!
Leikkasivat mulle just sen verran ku tarvihin ja hinta oli kilojen mukaan. Tuli aikas paljon halvemmaks kun esim uutta levyä joutuu tilaamaan täyden arkin ja maksaa ihan tolkuttomasti kuparisena!
Hitaasti mutta epävarmasti.

mar.com

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Vesitakka sähkön rinnalle.
« Vastaus #26 : 20.11.2014-15:27 »
Kiitos linkistä. Selailin läpi ja ymmärsinkö oikein että sinulla on jo ensimmäisessä protossa kuparipelti putkeen juotettuna? Ja silloin sait tehoa 2kW? Se pari kW kuulostaa jo ihan kohtuulliselta.

Luulen että teen oman kakkosproton siten, että laitan kuparilevyn betonikannen päälle ja kupariputken kuitenkin (työn helpottamiseksi) langalla kiinni levyyn. Juottaminen olisi lämmönsiirtymisen vuoksi parempi. Tämän jälkeen kvartsihiekkatäyttö.
En muuraa lakia kiinni niin on helpompi tehdä muutoksia myöhemmin.

Nykyisellä virityksellä olen päässyt deltaT=41-26=15 °C. Aika pienellä virtaamalla, olen kuristanut aika lailla että saan veden lämpenemään. Teho on varmaankin alle kilowatin.

mar.com

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Vesitakka sähkön rinnalle.
« Vastaus #27 : 20.11.2014-20:26 »
Milläs vehkeillä porukkan on juottanut kuparia näin kotihommissa?
Olen nähnyt joskun myynnissä semmosia pikkupolttimia jossa on happi+nestekaasu/asetyleeni?
Tekeekö niillä mitään?

savonhumu

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Vesitakka sähkön rinnalle.
« Vastaus #28 : 20.11.2014-21:13 »
Kiitos linkistä. Selailin läpi ja ymmärsinkö oikein että sinulla on jo ensimmäisessä protossa kuparipelti putkeen juotettuna? Ja silloin sait tehoa 2kW? Se pari kW kuulostaa jo ihan kohtuulliselta.

Nykyisellä virityksellä olen päässyt deltaT=41-26=15 °C. Aika pienellä virtaamalla, olen kuristanut aika lailla että saan veden lämpenemään. Teho on varmaankin alle kilowatin.

Juu eka asennus oli villapalojen päällä mullaki ja kuparilevyyn juotetut putket. Tokaan tasaisin tulikannet vuolukivijauheella ja levy siihe päälle.  Kvartsihiekalla koko hoito piiloon ja villaa päälle +irtokannet paikallee. Tehot luokkaa maks 3+kw mutta seuraavana päivän tuli vielä 1-2kw.

Ite ajan isoilla virtaamilla ja pienillä lämpöeroilla niin on ollu tehokkainta.

Nykyinen savukaasujakin hyödyntävä on paljo tehokkaampi..
« Viimeksi muokattu: 20.11.2014-21:51 kirjoittanut savonhumu »
Hitaasti mutta epävarmasti.

jussi

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 166
  • 1xLU2800 4xpeltimuuri 3xkaakeliuuni 1xLeino liesi
Vs: Vesitakka sähkön rinnalle.
« Vastaus #29 : 20.11.2014-22:06 »
Olen onnistunut juottamaan kuparia Bauhausin nestekaasusatsilla ja kosanilla. Tulitiilillä olen auttanut että liekki kohdistuu juotoskohtaan.