Kirjoittaja Aihe: Atmoksen ilmansäätö  (Luettu 13110 kertaa)

peltsi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 35
Atmoksen ilmansäätö
« : 21.08.2013-09:53 »
Kattila DC32SP eli periaatteessa sama kuin DC32GS mutta pellettipesä lisänä. Ilmansäätö on nyt vakioasetuksissa.
Nyt noin puolituntia-tunti sytytyksestä alkaa savuttamaan näkyvää savua pihalle. Käytännössä silloin kun palaminen on parhaimmillaan. Savutus kestää noin varttia-puolituntia ja sen jälkeen taas pelkkää väreilyä. Puut on tosi kuivia ja pääasiassa leppää, koko noin 10-15senttiä. Savukaasut on savutuksen aikana 200-300välissä kuten normaalistikin. Joskus savukaasut on noussu yli 300asteen, joskus oli 330astettakin. Ohjeissa sanotaan että maksimi on 320astetta ettei puhallin hajoa.

Lähinnä kiinnostaa tuon ilmansäätöpellin toiminta kun en oikein keksi logiikkaa tuolle. Kattilan kyljessä on ohje:
Optimum settings: fully closed(5mm)+6-10mm
Maximum settings: fully closed(5mm)+10-20mm

Mistä nuo mitataan ja kumpi vähentää ensiöilmaa?
Atmos DC32SP, Jäspi lämpöakku 3000, Laddomat 21-100
Ouman EH-203 lämmönsäädin
139m2 asuinrakennus + 108m2 puolilämmin autotalli

Juhanisto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 395
Vs: Atmoksen ilmansäätö
« Vastaus #1 : 21.08.2013-23:26 »
Sinulla varmaan on tämä ohjekirjanen kotona. Tuossa nyt kuitenkin linkki, sieltä löytyy myös selitys ja kuva säädölle.

http://www.scribd.com/doc/49159502/Atmos-Wood-Boiler-Manual

Itsellä on kanssa Atmos ja perussäädöllä olen poltellut. Empä ole uskaltanut mennä säätelemään, koska itsellekin on tuo säätö pikkuisen epäselvä tai vähän enemmänkin epäselvä. Vähän takkusi männyllä tuo palaminen. Sitten lyhensin hiukan vedonsäätimen ketjua. Niin että ilmaluukku takana sulkeutuu kokonaan vasta reilulla +90 asteella. Ricalta tulleiden ohjeiden mukaan +80 paikkeilla pitäisi olla melkein kokonaan kiinni ja viimeistään +90 täysin kiinni. Tai onhan siellä se ruuvi joka jättää aina hiukan sen luukun auki. Sitäkään en ole perussäädöstä muuttanut. Ainakin omasta mielestä tuo auttoi asiaan. Nyt ei tule palossa notkahduksia. Savukaasut on minulla 250-270 välillä. Kun alkaa menemään yli 300 on aika nuohota kampe puhtaaksi.

Jos yrität säädellä niin laita tietoja miten onnistuit ja kuinka sen teit  ;D
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

peltsi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: Atmoksen ilmansäätö
« Vastaus #2 : 22.08.2013-12:50 »
on ohje mutta hieman erilainen kuin tuo. Siinä oli käytännössä saman informaatio tuosta.

En ole omassa kattilassa kytkenyt tuota vedonsäätöä lainkaan vaan luukku täysin auki. Onko tuo tarpeellinen kytkeä koska kattila kyllä sammuttaa puhaltimen kun ylittää termostaatin säädetyn rajan. Lisäksi se kuristaa yhtä lailla toisioilmaa kuin ensiöilmaakin. Eikös tuo ilmansäätöpelti säätele ensiö/toisio-suhdetta ja vetopelti rajoittaa molempia yhtä paljon? Kun kattila kaasuttaa liikaa niin toisiota pitää lisätä ja ensiöilmaa pienentää.

Toisaalta suurimman osan poltosta kattilasta tulee vain väreilyä, jos säätöä muuttaa että savutus parhaan palamisen hetkellä pienenee niin se voi huonontaa alku tai loppuvaiheen palamista. Että onko vastaavaa hyötyä?
täytyy testata tuota vetopelliä ensin ja sitten ilmansäätöä.

Mietin myös piipun vetoa olisko se liian suuri. Piippu on nyt 175mm rosteripiippu ja pituus 6.5m. Atmoksella muistaaksi veto pitäisi olla 25pascalia. Pitää hommata siihen vedonrajoitin.
Atmos DC32SP, Jäspi lämpöakku 3000, Laddomat 21-100
Ouman EH-203 lämmönsäädin
139m2 asuinrakennus + 108m2 puolilämmin autotalli

Juhanisto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 395
Vs: Atmoksen ilmansäätö
« Vastaus #3 : 22.08.2013-22:00 »
No jos sinulla on se ilmaluukku aina täysin auki niin se selittää nuo reippaat +300 savukaasut. Itsellä ei koskaan mene yli tuon +320. Eikä se liiallinen ilman saanti ainakaan vetoakaan pienennä. Minulla kattila savuttaa ainoastaan sytytyksen yhteydessä hetken aikaa. Missä arvossa muuten muuten pidät kattilatermostaattia. Itsellä se on ihan maksimilla että kattila palaa mahdollisimman kuumaa kokoajan. Minusta ainakin tuntuu että kattila toimii parhaiten vasta kun on lämminnyt yli +85. Siksi teen alkupesästä niin suuren että nostaa kattilan lämmön sinne +90 tietämille ja sitten vasta pesään sopiva täyttö. Näin toisiopalo alkaa heti täytön jälkeen ilman takkuamista. Jos oikaisee sytyksessä niin usein käy niin että kattila ei alakkaan kaasuttamaan puuta vaan jää huonolle palolle ja savuttaa. Syttypuut vaan palaa nopeasti pois ja jää jäljelle reikä arinareiän päälle eikä kunnon hiillosta niin kun pitäisi. Tämäkin opittu kantapään kautta  ;)

Niin ja minun kattilani on juuri tuo DC32GS.
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

peltsi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: Atmoksen ilmansäätö
« Vastaus #4 : 23.08.2013-09:44 »
Täytyypä kokeilla sitten tuota vetopellin asetusta.

Kattilatermostaattia pidän täysillä myös. Se sammuttaa puhaltimen aika tarkkaan 98asteessa. Kiehunnanesto lähtee päälle 97asteessa eli hiukan väärinpäin. Nyt olen kylmästi vetänyt sulun kiinni jäähdytyspiiristä jos meinaa varaajan lämpö nousta yli 80asteen. 84asteeseen saa varaajan aika helposti ylhäältä alas mutta sen jälkeen homma hidastuu koska kattilan lämmöt nousee niin helposti liki sataa ja alkaa pätkimään käyntiä. Toisaalta ei ole hyötyä kovin kuumaksi lämmittää koska häviöt kasvaa reilusti. 80asteesta laskee tosi nopeasti 70asteeseen, vaikka kulutustakaan ei ole paljon.

Minä olen sytyttänyt kattilan pienellä sylyllisellä puita niin että savukaasut saa noin 200asteeseen. Siihen menee noin 10minuuttia. Sen jälkeen olen laittanut pesän täyteen ja ohituspelti kiinni. Kyllä se tuntuu noinkin lähtevän, savukaasut kiipeää nopesti yli 200 asteen sekä pöhinä alkaa kuulumaan. Savutusta ei myöskään näy. Vasta noin puolen tunnin päästä kun kaasuuntuminen on maksimissaan niin alkaa hiukan savuttamaan. Pidätkö ohituspellin auki koko sytytyspesän ajan?
Pitääpä ensi kerralla kokeilla isompaa sytytyspesää

mitenkä muuten sinun kattilassa latauspumppu lähtee päälle? Minulla on paneelissä säätönuppi josta pystyy sen määrittämään. Nyt se 70asteessa eli silloin kun kattilavesi nousee siihen niin laddomat lähtee päälle.
Veljellä on DC32GS ja siinä ei ole tuota sääätöpotikkaa jolla voi säätää. Siinä lähtee pumppu päälle kun pannun laittaa päälle ja sammuu kun savukaasut laskee tarpeeksi.
Atmos DC32SP, Jäspi lämpöakku 3000, Laddomat 21-100
Ouman EH-203 lämmönsäädin
139m2 asuinrakennus + 108m2 puolilämmin autotalli

Juhanisto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 395
Vs: Atmoksen ilmansäätö
« Vastaus #5 : 23.08.2013-17:18 »
En pidä ohitusta päällä kun ehkä minuutin, sen aikaa et sytykkeet syttyy ja sitten heti ohitus kiinni. Täyttöluukun jätän hiukan auki hetkeksi. Eli käytännössä työnnän kiinni lukitusta vasten kahvan ollessa kiinni asennossa, sinne jää pieni ilmarako. Tuo vähän helpottaa syttymistä. Sitten kun on kunnolla pöhinät alkaneet laitan kokonaan kiinni.

Minulla latauspumppua ohjaa savuhormitermostaatti. Kun savuhormi on lämmennyt noin +100 niin latauspumppu käynnistyy ja sammuu vastaavasti lämmön laskiessa alle sadan. Tuo on toiminut aika hyvin käytössä. Ei ole sitä säätönuppia minunkaan kattilassa. Tälläinen on tuo termostaatti.

http://www.laddomat.se/media/upload/Rrtermostat_Fi_AKVA_Tecasa.pdf
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

peltsi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: Atmoksen ilmansäätö
« Vastaus #6 : 27.08.2013-22:40 »
näköjään tuossa on erilainen systeemi. Minulla ei ole lainkaan erillistä savuhormitermostaattia vaan kattilasta menee piuha suoraan laddomatille. Se käyttää kattilan omaa savukaasuanturia sen säätämiseen.

Eilen poltin pari pesällistä ja  ei näyttänyt tuprauttelevan savua. En ole vielä ehtinyt keskittyä tuohon ilmansäätöön, täytyy seurata vielä



Atmos DC32SP, Jäspi lämpöakku 3000, Laddomat 21-100
Ouman EH-203 lämmönsäädin
139m2 asuinrakennus + 108m2 puolilämmin autotalli

Maunonveli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Atmoksen ilmansäätö
« Vastaus #7 : 30.09.2013-12:07 »
Minä olen myöskin poltellut tuo vedonsäätimen läppä kokonaan auki. Nyt ajattelin säätää läpän tehdasasetuksille, eli noin + 80 sulkeutumaan. Mikä virka on vedonsäätimen punaisessa nupissa olevilla asteluvuilla ? siinähän on ikäänkuin kaksi asteikkoa lämpötila-arvoja. Muutenkaan ei tuo säätö logiikka oikein avaudu meikäläiselle, mutta jahka taas pääsen pannuhuoneeseen niin alan asiaa selvittämään...

peltsi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: Atmoksen ilmansäätö
« Vastaus #8 : 30.09.2013-15:56 »
Muistaakseni siinä oli kahdet asteikot että voi lukea joko kattilan etu - tai takapuolelta.
Atmos DC32SP, Jäspi lämpöakku 3000, Laddomat 21-100
Ouman EH-203 lämmönsäädin
139m2 asuinrakennus + 108m2 puolilämmin autotalli

Maunonveli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Atmoksen ilmansäätö
« Vastaus #9 : 01.10.2013-07:21 »
Minkä verran tuo vedonsäätöläppä oikeasti säätyy, jos vesi lämpiää esim 40 asteesta 80 asteeseen. Minusta näyttää, että ei se tanko siinä säätimessä heilu mihinkään....

teelaakso

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 74
Vs: Atmoksen ilmansäätö
« Vastaus #10 : 05.10.2013-22:40 »
minulla Atmos gse 40. Savukaasujen maksimi on ollut n.220 astetta eikä siihen nuohous juuri vaikuta. Ilmaluukku on jo tunnin polton jälkeen melkein kiinni ja rajoittaa kaasutusta. Palo on savun puutteesta päätellen puhdas. Sytyttämisen kanssa en jaksa yhtään säätää: Pari pientä puuta alle, sitten keskikokoinen sanomalehti ilmavasti rypistettynä, jonka päälle heti pesä täyteen. Sitten sytytys etureunasta. Veto on koko ajan alhaalta. Yläluukku puoliksi auki polttoa n. 5 minuuttia jonka jälkeen termostaatin voi kääntää polttoasentoon. Toimii joka kerta eikä savuta.
Atmos GSE 40 käänteispalokattila + 3000 litran varaaja. Lämmitettäviä kuutioita 950. Neliöitä 260.

Getcool

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: Atmoksen ilmansäätö
« Vastaus #11 : 05.11.2013-15:23 »
Moro!

En viitsinyt uutta ketjua perustaa, niin kyselen tässä samassa ketjussa. Onko foorumilaiset vaihdelleet Atmoksen kattiloihin kuumempia kattilatermostaatteja, kun minulla ainakin tuntuu että voisi sammuttaa kattilan vasta vähän kuumempana jotta saisi varaajaan menemään kuumempaa vettä. Tällä hetkellä on todella tuskaista saada varaajaa yli 82 asteiseksi, kun kattilatermostaatti sammuttaa puhaltimen. Toinen homma on kanssa että epäilen vähän tuota atmoksen oman mittarin tarkkuutta kun näyttää yli 90 astetta, mutta latausyksikön ja varaan mittarit näyttävät silti vain 82 astetta veden lämmöksi.
Tee-se-itse koti 1,5 krs 193m2 ja 640m3 vm. 2012, at puolilämmin 78m2 ja 269m3 vm.2013, vesikiertoinen LK lattialämmitys.
Muurattu takkaleivinuuni n.3000kg
Stoveman 180kg puukiuas.
Atmos DC 40 GS, LK810 (termovar) latausyksikkö, 2400L akvaterm akvantti varaaja ja Ouman EH-203 säädin.

Erbish

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 140
Vs: Atmoksen ilmansäätö
« Vastaus #12 : 05.11.2013-16:42 »
Moro!

En viitsinyt uutta ketjua perustaa, niin kyselen tässä samassa ketjussa. Onko foorumilaiset vaihdelleet Atmoksen kattiloihin kuumempia kattilatermostaatteja, kun minulla ainakin tuntuu että voisi sammuttaa kattilan vasta vähän kuumempana jotta saisi varaajaan menemään kuumempaa vettä. Tällä hetkellä on todella tuskaista saada varaajaa yli 82 asteiseksi, kun kattilatermostaatti sammuttaa puhaltimen. Toinen homma on kanssa että epäilen vähän tuota atmoksen oman mittarin tarkkuutta kun näyttää yli 90 astetta, mutta latausyksikön ja varaan mittarit näyttävät silti vain 82 astetta veden lämmöksi.

Omassa aritermissa olen tuon ominaisuuden ohittanut kun sammutti puhaltimen 93c ja varaajan kuumaksi saannissa samoja ongelmia.
Nyt kapillaaritermostaatti ohjaa puhallinta ja se sammuu vasta 115c.
Nyt varaajaan saa paljon kuumemmaksi ilman kattilan tehojen pätkimistä, tuo on todella ärsyttävää varsinkin kun paluuvesi on yli 60c ja täysi rähinä päällä.

Vielä tarvii viritellä jonkinlainen moottori tuohon jäähdytys kierukkaan mikä laittaisi veden jäähdyttämään esim 116c tms.

Varmaan sama mobifikaatio onnistuu atmokseenkin helposti.
Ariterm 60+ varustettuna jäännöshappi mittauksella/ohjauksella
Sekä toisioilman uudelleen reitityksellä.
Varaajana 5m3 akvaterm.
Lämmitettävää ~800m3.
Talo Vm 2012.
~27pm3 koivua vuodessa.

Juhanisto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 395
Vs: Atmoksen ilmansäätö
« Vastaus #13 : 05.11.2013-17:23 »
Tuohan on säädettävä malli ainakin minulla. Termari täysille niin pitäisi katkaista puhatimen n. +97-+98. Jos ei tee sitä niin termari vaihtoon. Jos on uudehko kattila niin pitäisi saada takuuseen.

Ehjällä termarilla saa varaajan +95, siitä kuumemmaksi menee kyllä vaikeaksi. Katkoo niin paljon kun tulovesi on liian kuumaa. Mutta eiköhän +95 riitä  ;D
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

Harri2

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 319
Vs: Atmoksen ilmansäätö
« Vastaus #14 : 05.11.2013-17:26 »
Atmos DC70GSX, 3600l, 180m² vm.-37, 100m² 1/4lämmintä.