Kirjoittaja Aihe: Lämmönkeruu varaavasta takasta?  (Luettu 3199 kertaa)

Harald

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 3
Lämmönkeruu varaavasta takasta?
« : 24.11.2014-11:23 »
Heips,
Mulla on varaava takka joka lämmittää 3-kerroksisen talon kaksi ylintä ihan hienosti, mutta alaspäin ei. Ajatuksena jo aikoinaan oli laittaa takan taakse patteri joka voisi kerätä lämpöä vesikiertoisen lattialämmityksen puolelle... Tulisi sitten kellariinkin vähän lämpöä.
Takka on suht iso, korkeus 250sm, (miinus se hormiliityntä alapäässä) ja leveyttäkin taitaa olla lähes 80sm (kapeampi ylhäältä kuin alhaalta, takana ja hormin välissä tilaa n. 50mm.

Onko joku kokeillut vastaavaa, mitä patteria kannattaisi tuossa käyttää, minkälaisia kokemuksia?

mar.com

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Lämmönkeruu varaavasta takasta?
« Vastaus #1 : 26.11.2014-18:47 »
Minulla on samanlainen tilanne että takan ja piipun väliin mahtuisi jonkinlainen lämmönsiirrin. Nyt siellä on n. 7m kupariputki taiteltuna ja sen perässä on 20m kuparikieppi uunin päällä. pelkkä kupariputki uunin ja piipun välissä ei kerää lämpöä talteen käytännössä ollenkaan. Olen miettinyt että laittaisin vaikka vain levypatterin sinne. Vaikka käytetty 1-rivinen patteri sen kokoinen kuin sopii. Jos patterissa on ns. ripa niin se tehostaa vielä lämmönsiirtoa. Levypatteri on uutenakin halpa, ei kannata alkaa kupariputkesta ja kuparilevystä juotamaan omavalmisteista lämmönsiirrintä.

Harald

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: Lämmönkeruu varaavasta takasta?
« Vastaus #2 : 28.11.2014-12:10 »
Minulla on samanlainen tilanne että takan ja piipun väliin mahtuisi jonkinlainen lämmönsiirrin. Nyt siellä on n. 7m kupariputki taiteltuna ja sen perässä on 20m kuparikieppi uunin päällä. pelkkä kupariputki uunin ja piipun välissä ei kerää lämpöä talteen käytännössä ollenkaan. Olen miettinyt että laittaisin vaikka vain levypatterin sinne. Vaikka käytetty 1-rivinen patteri sen kokoinen kuin sopii. Jos patterissa on ns. ripa niin se tehostaa vielä lämmönsiirtoa. Levypatteri on uutenakin halpa, ei kannata alkaa kupariputkesta ja kuparilevystä juotamaan omavalmisteista lämmönsiirrintä.

Juu, olen katsellut noita pattereita myös. Mutta en haluaisi lähteä liikaa "kokeilemaan" meidän olkkarissa, vaan saada mahdollisimman paljon faktoja miten sen keruun saisi mahdollisimman tehokkaaksi.

Käsitykseni mukaan pattereissa on merkittäviä eroja miten hyvin pystyvät luovuttamaan lämpöä, joten poimimisessa on varmasti sama asia. Levypatteri poiminee jonkun verran, mutta kuten sanot, ripa tehostaisi, toisaalta silloin pitäisi myös pohdiskella miten sen ilma kiertäisi mahdollisimman tehokkaasti sen takan takana.

Mutta nähtävästi tämä on kohtalaisen vähän tutkailut asia kun kukaan muu ei ole kommentoinut asiaa foorumissa...

ev3449

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 830
Vs: Lämmönkeruu varaavasta takasta?
« Vastaus #3 : 28.11.2014-12:55 »
Lämmön siirtyminen perustuu pintä-alaan ja lämpötilaeroon. Lisäksi jokaisella patterilla (lämmönvaihdin on tietty kokonaislämmösiirtokerroin, mutta tämä ei muutu).

Jos mittaat ilman lämpötilan takan takaa (ja voit varmistaa että ilma siellä myös kiertää ja tuo lämpötila pysyy) voit arvioida patterille tulevan ja sieltä poistuvan lämpötilan keskiarvon ja tuon mittaamasi ilman lämpötilaeron perusteella veteen siirtyvän tehon kulloisellakin patterilla.

Esim. tuolta löytyy patterikohtaisia laskentaohjelmia jolla haarukoiminen onnistuu lämpötilaerojen perusteella...

http://www.purmo.com/fi/ladattavat-tiedostot/teholaskentaohjelmat.htm
40kW "viritelty" alapalo Högfors vm. 1981, 3000 l varaaja, patterilämmitys. ~10t/vuosi.