Joo, jotain kiitosta tässä kynään tarttuneille miettijöille: innostuksen vallassa olen ajanut alusta asti 100% puhallinmaksimilla. Eihän se mitään haittaa, kun tuli on vakiintunut ,PID purkki ajaa puhallinta alas, kohti tavoite- savulämpöä mutta ylösajovaihe on ollut kuin suihkukoneen selässä ja liian rajuna alkanut palo on halunnut vetää aina suoran kanavan halki koko puumassan ja hiillos on tahtonut lähteä sen alun myötä pois. Tulta on ollut alapesä täynnä ja latausteho saman tien unelmatasolla. No, 40 kilowatin kattilaa ei varmaan ole hyväkään ajaa yliteholla joten luinpas puhallinasetuksien pienentämisestä... ja panin ensin 70, sitten 50% maksimiksi... Olipa syy se tai ei, niin eilen palo alkoi hyvin, mutta se jälkipoltin- ääni jäi pieneksi ja nätimpi kiihdytys tuotti hyvän hiilipatjan, alapalotilassa oli pinkki/ sininen/ keltajuovainen pehmeä valtavan kuuma liekki.. Eli ehkä paras kaasutus- olotila tähän asti... En meinaa nostaa puhallinmaksimia ihan heti vaan tutkin tätä.
Juju taitaa olla niin pieni asia, että kun alku ei ole valtavaa kaiken palavan kaasun pakkovetoa valtavaan toisiopaloon ( paljon suunniteltua isompaan) vaan rauhallista liekin hulmuttelua alaspäin, niin se erittäin tarpeellinen hiilikerros syntyy paksummaksi ja pysyy.. Voiko tämä olla näin pienitä jutuista kiinni? Se "isopalo" millä tähän asti olen aloittanut, on tuottanut kuumuuden takia puhdasta paloa, mutta tämä hiilen läpi vedettu "riemukaasu" taitaa olla kemiallisesti eri tavaraa?.
No, loppupoltto on mennyt sekä hulmu- alulla että rauhallisellakin alulla samalla tavalla, lämmön säätelemän puhallintehon merkeissä ( 5-50% ) mutta jälkimmäinen siis tukevan hiilimäärän avulla, joten koko homma paljon paremmalla palolla... Näin tässä opitaan kun katellaan ja kuunnellaan ja luetaan muiden ajatuksia ja kokeillaan.