Kirjoittaja Aihe: Talo maalla ja Högfors 10 plus muuta  (Luettu 8445 kertaa)

jets

• Newbie
  • *
Vs: Talo maalla ja Högfors 10 plus muuta
« Vastaus #15 : 13.02.2015-10:13 »
Mulla on pumpun termari 80 tai himpun yli.
kato minkä lämpöistä vettä varaajan alaputkesta tulee sitten ku lopettelet. Ja laita termari tuon lämmön yläpuolelle

Hmm. Mun mielestä tuolla ei ole mittaria jolla näkisi alaputkesta tulevan veden lämpötilan. Voisin toki koettaa katsoa vaikka IR-mittarilla tms sitä putken lämpötilaa.

kahe

• Hero Member
    • Pannuhuoneen mittaukset
« Vastaus #16 : 13.02.2015-10:18 »
IR mittarit näyttävät välillä omiaan. Vaalea teippi putken pintaan. Paremmin toimii halpa ulkolämpömittari tai uunin grillimittari ja anturi putken kylkeen kiinni klemmarilla ja eristäen.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

repa

• Sr. Member
« Vastaus #17 : 13.02.2015-13:06 »
Oma halpis ir-mittari pitää olla näemmä 22-asteinen; kun se lämpiää kädessä niin mittaustulos on vastaavasti alempi, ja tietty kääntäen .

Kirkaista pinnoista ei saa ir-mittarilla tolkun lukemia, siksi sitä teippiä. Mattamustan luulisin olevan paras.

Toinen mikä unohtuu ir-mittareilla, on niiden keila: mittari ei mttaa siitä punaisesta pisteestä vaan pyöreältä alueelta, joka laajenee mitä kauempaa yrittää mitata. Mittaus aina niin läheltä kohdetta kuin mahdollista.

AnssiKo

• Hero Member
« Vastaus #18 : 13.02.2015-21:08 »
Oma halpis ir-mittari pitää olla näemmä 22-asteinen; kun se lämpiää kädessä niin mittaustulos on vastaavasti alempi, ja tietty kääntäen .

Kirkaista pinnoista ei saa ir-mittarilla tolkun lukemia, siksi sitä teippiä. Mattamustan luulisin olevan paras.

Toinen mikä unohtuu ir-mittareilla, on niiden keila: mittari ei mttaa siitä punaisesta pisteestä vaan pyöreältä alueelta, joka laajenee mitä kauempaa yrittää mitata. Mittaus aina niin läheltä kohdetta kuin mahdollista.

Mattamusta voi olla jo turhanki hyvä. Paremmissa mittareissa emissiokertoimen saa säätää. Halpiksissa on kiinteä, 0,9 tai jotain. Kirkas pinta on joka tapauksessa myrkkyä.

Huvittavaa aina välillä kattoa, ku joku mittaa laserillisella ir-mittarilla metrien päästä, täplä kohdalleen ja luku. Vähät väliä siitä et tulos on koko keilan alueelta mitattu, kun se täplä oli...

Keila tais monissa olla metrin päästä metri halkaisijaltaan. Tietty noissaki on eroja. Siin se yleensä seisoo mittarin kyljessä.
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

Jra

• Full Member
« Vastaus #19 : 13.02.2015-22:49 »
Flukessakin sama ongelma, jos mittarin vie ulos pakkaseen niin näyttää mitä sattuu. Olen ajatellut, että siinä on jonkinlainen kompensointi ympäristön lämpötilalle ja tasaantuisi kun mittarin lämpö asettuu ympäristön lämpöön - en tiedä.
Sama ongelma jos mittaa todella kuumaa kohdetta läheltä (esim takan luukku), mittauskenno lämpenee ja huonelämpökin heittää hetken jopa kymmenellä asteella.

Joissain ir-mittareissa on kaksi punapistettä, ne kertoo kuinka mittausalue muuttuu etäisyyden mukaan. Ainakin Onnline mittarissa taisi olla näin.

jets

• Newbie
  • *
« Vastaus #20 : 14.02.2015-09:33 »
Mulla on pumpun termari 80 tai himpun yli.
kato minkä lämpöistä vettä varaajan alaputkesta tulee sitten ku lopettelet. Ja laita termari tuon lämmön yläpuolelle

Tähän vielä semmoinen tarkennus, että siis pitikö mitata sillä ajanhetkellä kun pötsissä on tulet juuri sammuneet? Vai missä vaiheessa?

Eilen vaimo ei laittanut tulia, vaikka oli vain 60 astetta varaajassa. Toisella saunomis-suihkuttelukerralla ei sitten tullut enää lämmintä vettä. Oli lämmöt jo himpan päälle 40 asteessa.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös niin, että mitä matalampi lämpötila varaajassa on, sitä nopeammin se myös laskee, koska sitä enemmän varaajasta pitää sitä kuumaa vettä laittaa lämmitysverkostoon. Eikö näin?

Mä taidankin laittaa ton termarin 80 asteeseen ja katsoa mitä tapahtuu.

Mutta olen kyllä tykännyt tästä lämmityksestä. Sähkölasku oli ekalta kuukaudelta kaikki 84 euroa vrt edellisen paikan vähintään 200 euroa :)

Mutta sitten tuleekin ihmetys, eli mitenkäs kesäaikaan? Lämmittelenkö tuota vaan harvemmin ja laitetaanko pattereista säätimet kiinni vai jostain muualta, vai kuis?

Heater

• Full Member
« Vastaus #21 : 14.02.2015-11:30 »
Siinä vaiheessa kun varaaja on saatu kuumaksi ja lämmittäjä tyytyväiseksi eikä uskalla enempää lämpöä tuupata.
Noissa pintatermostaateissa tuo hystereesi voi venyä. Tai sitten omani on hajoamassa.
Kun asetin 80 niin niiin energiamittarin anturi näytti jotain 76 kun sammui pumppu.
Ei kannata säikähtää jos kattilan lämmöt käy alussa korkealla. Kun pumppu käynnistyy voi nousta vielä 90asteeseen tai yli ja sitten vasta alkaa laskemaan

Oothan varoventtiilejä treenannu

repa

• Sr. Member
« Vastaus #22 : 16.02.2015-09:27 »
Toukokuussa kun kelit lämpiää pysyväst 5 -10 asteen tasolle voit sammuttaa lämmityksen kiertopumpun.
Säätöautomaatti tietty osaa kesäksi heivata lämmöt pois, mutta pumppua ei kannata koko kesää turhaan pyörittää. Mihinkään säätöön ei tarvitse koskea.
Pumppua pitää aika ajoin pyöräyttää kesän aikana, vaikkapa aina kun pannarissa poikkeaa, ettei jumiudu.

Lainaus
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös niin, että mitä matalampi lämpötila varaajassa on, sitä nopeammin se myös laskee, koska sitä enemmän varaajasta pitää sitä kuumaa vettä laittaa lämmitysverkostoon. Eikö näin?
Ainakin lämmityksen osalta juuri noin. Käytövedenkin puolella käy noin mutta "askelvaste" on hitaampi tai pienempi tai jotain  ;D

jets

• Newbie
  • *
« Vastaus #23 : 20.02.2015-10:30 »
Oukei. No nyt taas kertyi tietoa, kiitoksia.

Mä todellakin luulen, että tuossa latauspumpun ohjauksessa on jotakin vikaa. Se ajoittain jättää latauspumpun pyörimään, olettaisin, ja siitä johtuu tuo että varaajan lämpö toisinaan romahtaa. Ei siihen muuta selitystä oikein voi olla.

Vahvana todisteena tästä pidän sitä, että varaajan lämpö on tuommoisen "lämpöromahduksen" jälkeen sama kuin kattilan lämpö.

Tutkailen vielä kuitenkin tuota, että jahka bongaisin että latauspumppu on jäänyt pyörimään lämpötilarajan alittamisen jälkeen.. sillähän se ratkeaa.

Muutoin tuo kattila ja lämmitysjärjestelmä pelaa hyvin, tuota lämpötilan romahtamista tapahtuu vain ajoittain.

Heater

• Full Member
« Vastaus #24 : 20.02.2015-10:51 »
Juu samaa teki mullaki. Ei oo raskinu uutta ostaa. Meisselillä vähän kopistelee ja pyörittelee sitä jos Se siitä herkiäis. Piitahnaa laitoin putken ja anturin väliin. Kuparitahna oisko parempi vielä

jets

• Newbie
  • *
« Vastaus #25 : 22.06.2015-22:23 »
Kattilan kanssa tuntuu menevän ihan hyvin. En ole vielä saanut viriteltyä mitään mittarointia ja tarkkailua kylläkään.

Vaan semmoinen kysymys, että mitenkä usein pitäisi putsailla? Olen putsaillut tuota tammi-huhti-välillä kerta viikkoon. Kun tuli poltettua kerran tai kaksi päivässä. Mutta sitten alkoi vähentymään tarve ja olen sitten vähentänyt putsauskertojakin.

Mutta oikeastaan tuntuu että olen jopa liikaa sitä hinkannut. Millä perusteilla putsaus on tarpeen?

repa

• Sr. Member
« Vastaus #26 : 25.06.2015-01:28 »
Vai oot rutosti hinkannu :D

Mukava kuulla että pannu toimii "kohtuuvella"

Turhaa työtä kannatta välttää, kaikkia tuhkia ei tarvitse kattilasta pois saada eikä nuohota ennenkuin savukaasumittarin lukema aiheuttaa unettomuutta. Jos puut on ilmaisia ja nuohoustyö maksaa, saa lukema nousta kohtuuvella, tai jos nuohous on ilmaista ja puut maksaa niin tietty useammin.

20 - 30 asteen nousu savukaasuissa tuntuu olevan yleensä "nuohousvietin" laukaisija.