Mulla löytyy Termax 25 Maxi, kaksoiskattila myöskin. Lisänä on 1300l varaaja, muodoltaan kantikas. Kattilan teho taitaa olla 20kW puulla lämmitettäessä.
Öljyä poltetaan ainoastaan kun ollaan pitempään kuin vuorokausi jossain. Olin ajatellut pellettiä öljypolttimen tilalle. Nyt kun öljy on tullut litrahinnaltaan vähän alas, niin en toimivaa systeemiä lähde muuttamaan.
Nyt on yksi käyttövesikierrukka kattilassa, ja patterikierto lähtee kattilan 4-tie shuntista.
Varaaja ladataan ja puretaan omavalmisteella, mutta periaate on lähes sama kuin Termomat 12 tai Laddomat 4030 systeemeissä.
Varaajaksi tälle kattilalle suositellaan 300l tai 600l, joten 1300l on ihan liikaa suosituksiin nähden. Mutta käytännössä varaaja on liian pieni. Johtuen siitä, etten saa varaajan alaosaa jäähtymään tarpeeksi.
Ei myöskään ole ongelmaa ladata varaajaa kokonaan 80 asteiseksi, vaikka jotkut tästä pelotteli ennen asennusta.
Halusin varaajan tällä tavalla, jotta voin pitää öljypolttimella pelkkää kattilaa lämpimänä. Lisäksi kattilan melkein 400l vesitila vaikutti päätökseen. Kylmä kattilan pitää lämmittää 70 - 80 asteeseen, ennenkuin varaajaan menee vettä. Nyt menee reilu vartti sytytyksestä, niin saa lämmintä vettä.
Nyt on toinen talvi, kun systeemi käytössä. Poltan aamulla pesän tai kaksi, ja illalla poltan 2-3 pesällistä. Tämä on siis 0 ... -10 asteen ulkolämpötilassa. Siitä kun ulkolämpötila nousee, niin voi tuon aamulämmittämisen jättää pois.
Edellisenä talvena oli varaaja kytketty yhdellä pumpulla, ja suoralla termostaatilla kiinni. Täysi susi systeemi, koko vesitila piti olla käytännössä 60 asteinen, jotta pääsi suihkuun. Kerrostumista ei tapahtunut, kuin latausvaiheessa.
Yhdestä kierrukasta johtuen kattilan lämpötila pitää mulla olla vähintään 60 astetta, jos suihkuun haluaa. Suosittelen useampia kierrukoita, joista ensimmäinen on varaajan alaosassa. Tai jokin muu esilämmityskeino käyttövedelle.
Toinen minkä lisäisin, olisi pieni sähköllä lämpiävä käyttövesivaraaja kierrukan jälkeen. Jos siis lämmintä vettä pitää olla aina saatavilla, kuten meillä. Mulla ei vaan mahdu järkevästi tuo pannuhuoneeseen, joten on jäänyt laittamatta.
Nyt menee varmasti hukkan lämpöä veden edestakaisin vispaamisesta. Mutta mulla on pannuhuone kellarissa, joka on puolilämmintä tilaa. Kellari lämpiää käytännössä pannuhuoneen hukkalämmöllä.
Miten olit ajatellut käyttöveden lämmityksen? Entä patterikierto? Siirrätkö varaajaan vai jätätkö kattilaan, vai jokin näiden yhdistelmä?
Etköhän tuosta toimivan systeemin saa. Itse en lähtisi kattilaa vaihtamaan, jos se on hyvässä kunnossa. Suunnitelisin ja laittaisin varaajan sekä putkitukset siten, että jos kattila vaihtuu nykyaikaiseen, niin pääsisi mahdollisimman pienellä työllä sitten. Tarkoitan varaajan kokoa lähinnä...