Ihan täältä opittua ja itse kokeilemalla saatua hommaa:
-Ei vapaata kulkua nielun läpi, ainakin mahdollisimman pian hehkuvaa hiiltä nieluun niin että haihtuva palokelpoinen kaasu ei karkaa yläpesästä alapesään joutumatta hehkuvien hiilien pilkkomaksi.
( Tuota en itse aluksi mieltänyt vaan luin sen täältä. Loppujen lopuksi koko käänteisen kyky polttaa puhtaasti johtuu tuosta hehkuvan hiiloksen läpi vedetystä rikkaasta kaasusta ja rakenteen suomasta mahdollisuudesta laittaa toisioilmaa juuri siihen)
Helppo oli todeta tuon todenperäisyys. Kun jäi onkaloa taikka pesään palaa reikä alas asti niin savuun tulee heti katkua eli vanhaa kunnon savun hajua. Suurin kummastus itsellä oli että kun käänteinen palaa kovasti niin ulkona ei haise savu vaan loiva nokipölyn haju taikka sateella märän noen haju.
Kun puulatauksen pohja on tehty, eli ei vaikeasti eikä hienoilla säännöillä, vaan ihan van tiiviisti ainakin puolisen pesää, niin sen alettua palaa kunnolla, ja kun palonaikainen hiilentuotto pelaa, niin puiden päälle ladatut palavat aineet palaa nekin mukana hyvin. Eli roskia, sytykkeitä ( jos niitä tuli tehtyä, mutta kun ei tarvi, niin ne voi polttaa ison palon mukana puiden päällä. ) ym. saa poltettua puhtaasti.
itse olen poltellut polyeteeniroskia, eli pesuainepullona ym tuollai puiden päälle lataamalla. Muovi sulaa ja kaasuuntuu ja palaa loppujen hiilien kanssa. Olen polttanut kokeeksi muutakin ja lähes kaikki palaa. Mutta en polttele myrkkyjuttuja, eli kokeilut riitti.
Jos itselleni tekisin muistilistan puhtaasta palamisesta:
-Hiiliä aluksi pesän pohjalta keskelle.
-Puita tiiviisti raon päälle ja ainakin puoli pesää ilman ristikkäisyyttä ja ihan kylki kylkeen.
-Lopulla ei mitään väliä, alla hehkuva hiillos pehmentää kaiken ja se laskeutuu hiiltyneenä alkuhiilloksen päälle,. luoden lisää hiiltä. Puupalikat, isot pölkyt, kaikki menee. Jos ihan lopussa on jäljellä iso pölkky, on hyvä siirtää se ihan raon päälle, jolloin nopea virtaus pitää sen kyljet hyvin kuumassa palossa.
-Sytytys altapäin, nestekaasutoholla. Onnistuu paperi- tai tuohitaiteenakin, mutta parasta vauhtia on saanut tiivilla ladonnalla ja alasytytyksellä.
- Jonkin aikaa polttoa ylöspäin. Sitten kun pesään tulee massiivisesti savua ja ehkä liekin kärkiä, niin kääntö alaspäin.
-Jos haluaa niin voi katsoa että lämpö lähtee savuissa nousemaan. E.m ladonta tuottanut 99% onnistumsiet, kerran ehkä joutunut hakkaamaan puutäyttöä tiiviimmäksi, jolloin läpikaasutus loppui ja puhdas palo alkoi.
-Paperilla taikka tikuilla sytyttäessä alkuaikoina on joutunut murjomaan pesällistä alaspäin kun sytykkeiden jättämä tyhjä tila on pitänyt litistää raon päältä pois.
meni tosiaan aikaa tajuta että vain ja ainoastaan sen ohutrakoinen ja tiivis puumassa hiilipatjan päällä... se tekee kaiken sen ihmeen mitä käänteiseltä odotetaan. Joskus puistelin päätä kun samanlaiset puut savusi ja sitten taas ei. Ainoa ero oli se, näkyykö mistään raosta alas nieluun asti. Alussa ennenkuin vyöryvää uutta syntyvää hiiltä ei ole, on tärkeää että ei ole isoja rakoja. Alas päässyt pillkoutumaton kaasu ei pala ihan täydellisesti. Myös kaasun lämpö jää jahkailemaan kymmeniä asteita alemmas yhtä aikaa savun hajun tulon kanssa. Kuun hiilimassa alkaa polttokaasun teon niin eron huomaa eikä se se herkästi katkea, ainakaan minulla ei prosessi ole herkkä, vaan jauhaa pesän tyhjäksi.
helpoin ja konstailemattomin tapa on yksinmertaisesti peittää koko rako halolla. Siitä ei saa ilmatiivistä, ei pelkoa. Alta näkyy vain puun kylki + mahdolliset edellisen pesän hiilet kaverina. Ilman virtaus on alimman halon ja kiven välisessä raossa niin nopeaa että se onkuin ahjo palais heti muutamass sekunnisa kun palon kääntää alas.
On muitakin tapoja, tiedän että joissan kattiloissa on jopa omia pieniä sytytysluukkuja. Kertokaa muutkin havaintojanne niin saadaan tehdä lisää omien kokemusten ja muiden kokemusten yhdistelyä, josta perinteisesti aika ajoin syntyy hyviä tuloksia.
Seuraavaksi itse aion hienovirittää polttokaasu- vaistojani ja tutustua johonkin vanhaan häkäpöntön käyttöohjeeseen. käänteispaloisen hienon toiminnan takana on varmasti ihan samoja fysiikan juttuja kuin häkäpöntöissäkin. se hehkuvaa hiiltä sisältävä alue on se toiminnan sydän. Siihen oppia ja tuntumaa lisää, on seiraava askel täällä.