Kirjoittaja Aihe: Vapaakierron estäminen  (Luettu 7152 kertaa)

Jaska

• Newbie
  • *
Vapaakierron estäminen
« : 12.10.2016-13:01 »
Hei. Mitenkäs saisi estettyä vapaa kiertoa varaajasta kattilaan? Minulla on varaajan ja kattilan välilissä termowar lataupumppu ja siinä oleva läppä on kiinni (pitäisi ainakin olla). Nyt varaajasta virtaa kattilaan sen verran lämpöä että se pitää kattilaa lämpöisenä. Kattilan huonot eristykset hukkaa lämmön tehokkaasti. Lisäksi en saa sitä lämpöä sieltä hyödynnettyä paitsi jos laitan tulet ajoissa, niin onhan se valmiiksi lämmin.

Pitäisi viikonlopun aikana siirtää pannuhuoneen viereisestä varastotilasta toinen varaaja pannuhuoneeseen tilaa viemästä. Samalla putkitus urakalla voisin tehdä jonkin eston latausputkiin.

att57

• Full Member
Vs: Vapaakierron estäminen
« Vastaus #1 : 12.10.2016-13:10 »
Hei. Mitenkäs saisi estettyä vapaa kiertoa varaajasta kattilaan? Minulla on varaajan ja kattilan välilissä termowar lataupumppu ja siinä oleva läppä on kiinni (pitäisi ainakin olla). Nyt varaajasta virtaa kattilaan sen verran lämpöä että se pitää kattilaa lämpöisenä. Kattilan huonot eristykset hukkaa lämmön tehokkaasti. Lisäksi en saa sitä lämpöä sieltä hyödynnettyä paitsi jos laitan tulet ajoissa, niin onhan se valmiiksi lämmin.

Pitäisi viikonlopun aikana siirtää pannuhuoneen viereisestä varastotilasta toinen varaaja pannuhuoneeseen tilaa viemästä. Samalla putkitus urakalla voisin tehdä jonkin eston latausputkiin.

Jousikuormitteinen takaiskuventtiili varmaan estäisi vapaakierron.
Attack DPX 25 Profi, Esbe VTC 511, Jäspi ovaali 1800 l, tyhjiöputket 63 kpl

VPJ

• Hero Member
« Vastaus #2 : 12.10.2016-13:42 »
Jousikuormitteinen takaiskuventtiili varmaan estäisi vapaakierron.

Pystyputkeen tuleva suora malli on toimiva. Y-mallinen "resonoi".

Meillä on molemmat, kirjoitan kokemuksesta, koulutusta ei ole ;)
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

Jaska

• Newbie
  • *
« Vastaus #3 : 12.10.2016-15:26 »
Pystyputkea ei oikeastaan ole siinä latausputkistossa. Varaajalta kattilaan palaavaa putkea joudun joka tapauksessa muokkailla, niin mietin että siihen saisi noin 30cm koukun alaspäin tehtyä, se ei keräisi ilmaa ja vois jarruttaa ja pysäyttää sen kierron.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2016-15:29 kirjoittanut Jaska »

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #4 : 12.10.2016-15:30 »
Omassa järjestelmässä estän vapaakierron yläputken sulkuventtiilin / hanan avulla.  Ensimmäinen toimenpide lämmityksessä avata hana.

Jaska

• Newbie
  • *
« Vastaus #5 : 12.10.2016-15:34 »
Minulla on hanat kanssa ja joskus niitä kiinni laittanutkin. Mutta joskus kun menee vaikka muissa ajatuksissa sytytteleen tulia, niin on jäänyt joskus kiinnikin. Sillon on ihan "pikkusen" vaan höyryä pannuhuoneessa. Isommilta katastroofeilta on vältytty, mutta jatkossa pois suljettu vaihtoehto, ainakin minun muistillani.

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #6 : 12.10.2016-15:46 »
Vapaakierron estämiseksi  ja riskien vähentämiseksi riittää yhden hanan sulkeminen. Niin, kannattaa ottaa tavaksi ensimmäiseksi toimenpiteeksi hanan avaaminen. Aina on riskinsä ja siksi itse  tarkistan lämmityksen alkamisen (termostaatin avautumisen )joka lämmitys  kerta.

Jaska

• Newbie
  • *
« Vastaus #7 : 12.10.2016-16:08 »
Eipä minulla ole aikaa siellä pannuhuoneessa seistä mitään kattelemassa. Ja toi sulku on pois suljettu.

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #8 : 12.10.2016-16:53 »
Jokainen lie tapauskohtainen. Itse seuraan sisätiloista kameravalvontana lämmityksen alkuvaiheen.

IlleX

• Newbie
  • *
« Vastaus #9 : 12.10.2016-17:06 »
Tuo hana on kyllä tehokas tapa. Ja tulee kattilan varo testattu sillon tällön ku unohtuu kraana kiines... :)

Markku

• Hero Member
« Vastaus #10 : 12.10.2016-17:17 »

Kannattaisiko Termovar heittää mäkeen ja asentaa tilalle Laddomat-latauspumppu.
Toisena vaihtoehtona olisi lämmöneristää kattilaa ja putkistoja tehokkaasti.
Kolmantena vaihtoehtona voisi toteuttaa magneettiventtiiliä kattilan ja varaajan väliseen yläputkeen, joka avautuu automaattisesti vaikka savukaasulämmön käskyttämänä.
Liitteenä linkki Tukesin opas, jossa yksi niitä vaarallisimpia ratkaisuja on lisätä sellaisia venttiileitä järjestelmään jotka eivät toimi.
http://www.tukes.fi/Tiedostot/painelaitteet/esitteet_ja_oppaat/Kattilaopas.pdf

Jaska

• Newbie
  • *
« Vastaus #11 : 12.10.2016-17:34 »
Kyllä minusta tuo sulku on kaiken vaarallisin vaihtoehto. Ja minä heitän illan/ yön viimeisen pesän täyteen ja painun nukkumaan, ei jouda jäädä odottelemaan, että milloinko sen sulun uskaltaa käydä sulkemassa. Kyllä tuo takaisku tai tai jokin mutkapussi putkeen on ensimmäinen vaihtoehto. Termowar saa olla ja pysyä.

Jooseppi

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #12 : 12.10.2016-17:59 »
Hei. Mitenkäs saisi estettyä vapaa kiertoa varaajasta kattilaan? Minulla on varaajan ja kattilan välilissä termowar lataupumppu ja siinä oleva läppä on kiinni (pitäisi ainakin olla). Nyt varaajasta virtaa kattilaan sen verran lämpöä että se pitää kattilaa lämpöisenä. Kattilan huonot eristykset hukkaa lämmön tehokkaasti. Lisäksi en saa sitä lämpöä sieltä hyödynnettyä paitsi jos laitan tulet ajoissa, niin onhan se valmiiksi lämmin
Minulla käväisi sama ongelma . Takavirtaus venttiilin oli kumiläppä huitaiastu vinoon , ja
Käytössä ilmeisesti venynyt niin ettei pääsyt sulkeutuun . Korjasin läpän ja on taas kattila
pysynyt kylmänä . Melko pikku homma jos sama vika . Ei tarvi vesiä päästää kun on sulut .

Harri2

• Sr. Member
« Vastaus #13 : 12.10.2016-17:59 »
Laita vapaakierron estosarja paikoilleen. Sulut ja takaiskuventtiilit kattilakierrossa on niitä riskin paikkoja joilla voi saada hengen pois itseltä tai läheiseltään.
Atmos DC70GSX, 3600l, 180m² vm.-37, 100m² 1/4lämmintä.

Jaska

• Newbie
  • *
« Vastaus #14 : 12.10.2016-18:08 »
Estosarja on paikallaan ja lukittu messinkiliuskalla paikalleen.