Morjesta pöytään.
Puulämmitystä tääläkin opetellaan, mutta paineen kanssa on pieniä ongelmia.
Järjestelmä on kutakuinkin seuraavanlainen:
Pannuhuone: - Jämä Kaksikko 224 kaksoiskattila. Puupuoli on yläpaloinen. Vuosimalli 1985. Kyljessä on paine/lämpömittari.
- Latauspiiri koostuu pumpusta (joku ikivanha), 3-tie venttiilistä, jossa kiinteä termostaatti (72ast) sekä linjasäätöventtiilistä. Pumppua ohjaa erillinen säädettävä termostaattikytkin.
- Ennen tuota lataustermostaattia on haaroitus pienelle paisuntasäiliölle. Koko vain 25 litraa (vanhan öljykattilan kaveri)
Paisarin päällä on lisäksi painemittari, sekä varoventtiili.
Autotalli - Oukaterm 1500 litran varaaja
- Paisuntasäiliö, koko ehkä n.80 litraa. (65x45)
- paisarin putkessa on painemittari sekä parikin varoventtiiliä
Pannun ja varaajan etäisyys toisistaan on noin 5 metriä. Välissä on sauna ja putket kulkee lasketun katon uumenissa.
Sitten asiaan:
Lämmityksen alkuvaiheessa kaikki kolme paine mittaria näyttävät suurin piirtein samaa (esim 0,4bar).
Kuitenkin melko pian pannuhuoneen mittarit kirivät varaajan mittaria edelle. Eroa voi olla yli 0,5baria varsinkin pannun ja varaajan mittareissa.
Tämä aiheuttaa sen, että muutaman tunnin kuluttua, kun varaajan alalämpö on kivunnut vasta vähän yli 60 asteen, pannun painemittari näyttää jo 1,5bar lukemia. Tässä vaiheessa pikkupaisarin mittari näyttää n. 1.3-1.4bar ja varaajan mittari n. 1bar.
Tässä vaiheessa ei uskalla enää puita lisätä, joten edelliset palaa loppuun ja tulet sammuu. Kun kattilan lämpötila on laskenut n.10ast (85-75), on myös paine pudonnut pannuhuoneen mittareissa ja jälleen kaikki kolme näyttävät max. 0,2bar sisään samaa.
Että siltä pohjalta.
Kaiken kaikkiaan paisuntakapasiteettiahan taitaa olla liian vähän. Etenkin kun pikkupaisarista taitaa olla kalvo rikki. (pulputusta kuuluu kun lisää ilmaa)
Mutta mistä johtuu tuo raju ero painelukemissa? Voisiko mittarit heittää noin paljon?
Vai eikö pumpussa piisaa teho? Onko putket tukossa?
Mistä aloittaisin?
Mitä tietoja unohdin?
Jos jollain on ideoita, niin kiitos ja anteeksi jo etukäteen

---
Henkka
JKL