Taitaa Topilla olla joku uusi oivallus menossa.

Itekkin puhuin 80-luvunlopulla "savukaasu jarrusta" koska tossa kattilassa oli aika horo toi konvektio-osa. Asia vesittyi kuitenkin tuohon huonoon vetoon.
Sorvissa onkin työn alla savukaasuimuri, jossa tehoa piisaa enempi kuin on tarpeen. Mikä lie se tarve? voi olla ettei riitä? ???Takuuvarmaa on että käyttäjä tietää pyöriikö oikeinpäin.( hekonaturessa kuulemma on sama kuikapäin pyörii tai pyriikö ollenkaan!?)

Topin "täysrähinä" pyrkii osaltaan tuohon virtausnopeden lisääntymiseen ja savukaasujen parempaan sekoittumiseen. Omassani siis savukaasut onnistuivat luikertelemaan konvektio-osasta ohitse koskettamatta tulipintoja, siinä tilanteessa ei ole mitään väliä mikä kaasujen lämpötila on.
Ihan liikaa tuijotetaan tuohon savukaasujen lämpötilaan, se ei ole ollenkaan niin oleellista kuin suoralla järjellä luulisi. Tärkeenpää olisi keskittyä ensin kunnolliseen palamiseen, joka sekin edellyttää kunnon turbulenssia jo palamisen alkuvaiheessa.
Oma savuimuri on aluksi ihan manuaalisäädöllä, mutta vinkkejä varrotaan korvat höröllä. Vaikeusastetta hiukan lisää se että järjestelmä olisi "varalla" sähkökatkojen ajaksi, eli kerran tai pari vuodessa käynnistys täysin kylmiltään ja ilman sähköä.
Noista "salaisuuksista": fysiikan lait ovat vapaata ristaa kaikille, jos fysiikka ei ole hanskassa niin voi voi.
On muuten kumma foorumi kun täällä ei puhuta asiaa kuin nimeksi mutta kinataan jostain paskasta suu vaahdossa!!??
