Hei, auttakaa noviisia!
v. 1959 rintamamiestalossa on tällä hetkellä lämmitysmuotona öljy ja puu. Pannuhuoneessa on kaksoispesäkattila (muistaakseni vuodelta 1975), öljyä on kulunut noin 2000 l /vuodessa, talossa neliöitä 90. Vapaapäivinä, viikonloppuisin ja etenkin kovilla pakkasilla (jos ollaan kotona) lämmitetään puilla. Talossa on lisäksi yksi pönttöuuni. Toinenkin on ollut, mutta oli purettu ennenkuin itse ostin tämän talon. Paikka sillekin kuitenkin löytyisi. Öljy loppui viime kesänä heti kesäkuun alussa, ja koko loppukesä ja alkusyksy lämmitettiin puilla. En pitänyt sitä kovin pahana.
Tulevaisuudessa (ei niin kovin kaukaisessakaan) on edessä lämmitystavan vaihto. Lapsuudenkodissani isä lämmitti talon oman metsän puilla, ja isäni kuoltua kävin yhden kovan talven aikana lämmittämässä tyhjää, myyntikuntoon laitettavaa tupaa joka päivä (matkaa 17 km/suunta). Talossa oli 3000 litran vesivaraaja. Eli tuota puulämmitystä on tullut kokeiltua näin aikuisiällä. Lapsuudessa isä ja veljeni osasivat lämmittää talon ja tiesivät mitenkä kaikki vipstaakit toimivat, nyt harmittaa että itse en niihin kovin hyvin tutustunut.
No, itse kysymykseen siis. Kuinka "helppohoitoinen" tapa on puulämmitys nykypäiväin laitteilla? Eli kuinka usein tarvitsee lämmittää? Ajattelin nimenomaan klapilämmitystä, en pellettejä (laitteisto on liian isokokoinen meidän ulkorakennukseen). Millainen kustannus olisi kaksoispesäkattilan vaihtaminen pelkästään puulämmitteiseen? Kattilan lisäksi pitäisi hankkia vesivaraaja, ja olen ajatellut, että siihen tulisi sähkövastus. Näin vesi lämpiäisi vaikka oltaisiin reissussa viikon tai kaksi. Minkä kokoinen vesivaraaja olisi järkevä? Talossa asuu kaksi aikuista, yksi teinipoika ja yksi koira. Puut pitäisi hankkia ostettuna ja kotiin kannettuna, mieluiten valmiina klapeina. Olen vuorotyöläinen, joten siihen klapihommaan en haluaisi kauheasti uhrata aikaa. Toki kaverilta lainatulla klapikoneellakin on tullut tehtyä lämmitysklapeja ja aika ajoin sen klapien teko on ihan puolimukavaa hommaa. Paino sanoilla "aika ajoin".
Vastauksiin ei kiitos mitään hirveän teknistä kieltä! Kuten sanoin, olen noviisi ja lisäksi nainen.