Taas kun keskustelu karkaa topicista, niin kirjoitan tähän vielä omat muutokset vanhaan tilaan. Eli itse keskustelin rakennusvalvojan ja palotarkastajan kanssa tai itse asiassa kahdenkin kanssa, kun kattilan vaihtoon päädyttiin. Ensimmäisenä kävi henkilö, joka oli tarkistanut pannuhuoneen rakennusvaiheessa ja hänellä oli tiukempi linja. Paikkakunnan tarkastaja sitten oli toisissa puheissa. Alun perin tehty siis 70mm palovillaa plus gyprocit seinillä *1 ja katossa kaksinkertaisena. Vuonna 2004 hyväksytty tuollaisenaan ensimmäisen palotarkastajan toimesta, mutta ilmeisesti ei ole ollut tiedossa kattilan teho kuin LVI piirustuksissa (38kW). Rakennustarkastaja pyysi kysymään palotarkastajan katsomaan kunnolla paikan ja kommentoimaan.
Hänellä oli sitten hieman toinen puhe ja kova kiire. Hänen mielestä määräykset ovat vanhoilla pannuilla ja vanhalla tekniikalla ja 30kW:n raja on vain joskus lyöty papereihin. Nykypannut kun eivät lämpene niin paljoa ulospäin. Pahin kohta on piippu ja hormien läpiviennit, varsinkin välikatossa, jossa eristeet voivat olla vaarassa. Palotarkastajan kanssa päädyttiin siihen, että puutuet poistetaan varaajan edestä levyjen takaa, joilla varaaja koteloitu ja kaikki muukin turha puurakenenne pois (kotelot ym.). Pannun edestä oleva ulkoseinä suojataan erikseen kivilevyllä ja myös ulko-ovi alaosastaan. Tulkinta oli myös, että 35kW kattila on niin lähellä 30kW:n rajaa, ettei siinä taida oikeasti olla eroa käyttötehossa. Lisänä vielä se, että aikanaan tila oli hyväksytty jo 40kW:n kattilalle. Olin valmis vaihtamaan kipsilevytykset kivilevyyn, mutta varaajan taakse en sitä kuitenkaan saisi tehtyä. Todennäköisesti tulen laittamaan kivilevyt vielä gyprocien päälle sinne mihin on mahdollista, seinät ja katto ja oven ympärykset.