Tervehdys kaikille!
Kauan (pari vuotta) olen palstaa seurannut ja lukenut keskusteluja, nyt sitten päätin rekisteröityä.
Olen rakennellut vanhaan navettaan taloa ja nyt pitäisi lämmitysjärjestelmä rakennella loppuu. Lämmönlähteinä talossa on varaava tiilestä muurattu leivinuuni, puuhella/takkayhditelmä, puulämmitteinen kiuas ja keskuslämmitykseen puukattila.
Lämmitettävää alaa tulee olemaan tässä talossa n.270m2 + vanha talo pihassa n.50m2.
Lämmityspiirejä on kolme: Alakerran lattialämmitys, yläkertaan mahdollisesti patterit, vanhassa talossa myös patterilämmitys. Jokaiselle piirille omat pumput ja säätöventtiilit.
Lämminvesivaraaja on 3000L jonka sisälle tulee kahdet kampakuparikierukat alaosaan sekä yläosaan, käyttöveden lämmitystä varten sekä varaus valmiiksi aurinkolämpöä varten.
Tämän hetken mietinnän kohde on järjestelmän säätö. Kun ensisijaisesti haluaisin että koko järjestelmä toimisi yhden ohjauksen kautta, semmoista en vielä ole löytänyt. Tarve siis säätää kolmea sunttiventiiliä, kattilan savukaasuimuria ja latauspumppua. Tähän mennessä mitä olen kysellyt paikallisen lvi liikkeen tarjonnan (ouman, automix) niin hinnat ei kovin miellytä.
Kotly.com:in kautta nyt katsellut komponentteja tuohon systeemiin:
ST-431 osaisi säätää kolmea ventiiliä kunhan ostaisi lisäksi ST-61 moduuleita 2kpl, Venttiilimoottorit Womix MP 06. Näytöksi/ohjaukseen esim ST-280, se osaisi ohjata kahta sekoitusventtiiliä ST-61 moduulien avulla, entäs kolmas? Kattila tarvitsisi kuitenkin erillisen ohjaimen esim ST-81i zPID. Lisäksi sitten erillinen ohjaus aurinkolämpöön. Lämpötilojen mittaus useammasta kohta olisi hyvä ominaisuus samaan systeemiin. 1-Wire mittaukseen olen perehtynyt, hankkinut ja saanut toimimaankin. Mutta jos ei tarvitsisi monesta paikasta katsella lämpöjä, yhdeltä näytöltä kun olisi mittaukset ja säädöt.
Onko tiedossa tämmöiseen parempaa ratkaisua, ovatko nuo kotlyn laitteet minkälaiset hinta/laatu suhteeltaan? Ainakin halvempia nuo kotlyn laitteet olisi kuin täältä kaupasta ostaen. Koodaamaan enkä tinaamaan ala, sen verran pitää valmiita ratkaisuja olla.