Kirjoittaja Aihe: New Pie.. DPX25  (Luettu 3078 kertaa)

Pannarix

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 64
New Pie.. DPX25
« : 27.07.2014-23:01 »
Attackin dpx profi 25 tuli laitettua tilaukseen. Saas sitte nähdä kuinka mahtaa pelittää kun pääsee tositoimiin.
Onneksi teitä osaajia aiheesta on jo aika monta, jos menee sormi suuhun ja tulee kysyttävää.
Syksyllä pitäisi asentaa kunhan nyt tulee ensin, pikkuhiljaa. Tiilipiippu on uudistettu ja tiivistetty sisäpuolelta kun
oli heikossa kunnossa ja vuotava. Vanha peltikattila halkesi ja vedet tuli ulos. Oli sen sortin tervakeitin, kerrätti piippuun pikeä ja pari piippupaloakin käytiin läpi. Ei ollut piipulle hyväksi, voin sanoa. Nyt sitten kokeillaan seuraavaksi säätää tällä pohjapalohärpäkkeellä jota täällä palstalla on sanottu jopa toimivaksikin. Lambdat jätin kauppaan, kokeillaan nyt ensin tällä versiolla josko ylipäätään passaa mun piippuun ja puihin. Polttopuuksi on lehtipuusälää joka tietty olis hyvää tavaraa tervanpolttoon toisessa ajassa. Olishan noita alapaloja ollut tarjolla mutta uteliaisuus voitti. Pitäähän sitä vähän kokeilla uutta ideaa (mulle uutta), kun on tarjolla. Oli kyllä pitkään tarkoitus itse väsätä kattila mutta nämä attakit on sen verran halpoja että ainakin kokeilen. En kyllä ole aivan niin vakuuttunut jos on hyvä idea, jää nähtäväksi.
Hyvä juttu tällainen palsta josta löytyy osaajia ja hyviä vinkkejä. Ei tarvi aivan alusta kaikkea itse kokeilla.
Kesän jatkoja!
Attack DPX Profi  + DIY alapalo 150kw + Yläpalo 350kw - poistettu ja uusi tehty tilalle -Varaajia 2m3, 10m3, 20m3  +24kw kaasu + Ritmüller 6 1/2 oktaavia

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 900
Vs: New Pie.. DPX25
« Vastaus #1 : 28.07.2014-09:26 »
Mikä on piipun koko ja pituus kattilan päältä ylös.
Varaajan koko ja mikä pumppuyksikkö?
Kattilalle tuloilmakanava riittävän suureksi, uusin ohje 200 x 200 mm, omassani vielä 200 cm3.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

Pannarix

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 64
Vs: New Pie.. DPX25
« Vastaus #2 : 28.07.2014-17:52 »
Mikä on piipun koko ja pituus kattilan päältä ylös.
Varaajan koko ja mikä pumppuyksikkö?
Kattilalle tuloilmakanava riittävän suureksi, uusin ohje 200 x 200 mm, omassani vielä 200 cm3.
Hyvä kysymys, Piippu on lattiasta 12 m viisihorminen. varattu hormi 15x15 cm, kattilan päältä sitten noin 10,5 m
varaajaksi on tulossa alumiininen 2000L pönttö. Kattila ja varaaja kellarissa. Ruksasin tilaukseen attakilta regumat hässäkän kattilan jatkeeksi. Patterikierron 2 ylempää kerrosta ajattelin tehdä toisella, en myt muista tehoa, mutta ei ihan pienikään  pumppu. Tähän sitten vapaakierto vierelle sähkökatkojen ajaksi.
Termostaattiohjaus patteripumpulle. Tuloilmalle on toinen piippu 2 avointa hormia. En ole miettinyt toistaiseksi jos tarvitsee tehdä seinään vielä lisäksi aukon. Piipun hormi on ehkä siinä ja siinä. Hätävarana on vielä 25x15 hormi jossa on Vaillantin maakaasukattila kuumaa vettä ja varalämmitystä varten, siinä riittänee pienempikin. Ajattelin kuitenkin että attakin puhallin veis savut ulos tuosta pienemmästäkin hormista. Ylipäätään ajattelin että mietin sitten tarkemmin kun kattila ilmestyy, eli koko systeemi on vielä vaiheessa.
Attack DPX Profi  + DIY alapalo 150kw + Yläpalo 350kw - poistettu ja uusi tehty tilalle -Varaajia 2m3, 10m3, 20m3  +24kw kaasu + Ritmüller 6 1/2 oktaavia

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 900
Vs: New Pie.. DPX25
« Vastaus #3 : 29.07.2014-10:02 »
Ajattelin kuitenkin että attakin puhallin veis savut ulos tuosta pienemmästäkin hormista.
Asennusohjeesta löytyy piipun koko ja pituus vaatimukset.
Kysyin riittäisikö minulle millään 200 mm pyöreä keraaminen mutta vastaus oli 250 mm tarvitaan.
Jos oikein olen ymmärtänyt niin puhallin tekee kattilaan pienen alipaineen eikä piippu saa ahdistaa, samoin tuloilmaa pitää tulla riittävästi. Kattilasta lähtevä savupiipun liitos kokoajan nouseva eikä mielellään vaakaputkea, eriste päälle.

Lambdaohjauksen hankinta ei ole kaduttanut kertaakaan, ensin ajattelin säästää ja tehdä sen itse mutta muutaman professorin kanssa keskusteltuani päätin ottaa valmiin järjestelmän ja jos siinä on parannettavaa tehdään parannuksia.
Kyseiset professorit ovat mukana hiukkastutkimuksissa jossa suomi on kai kärkimaita. Silti fiksut puukattilat tulee ihan muualta.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

Pannarix

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 64
Vs: New Pie.. DPX25
« Vastaus #4 : 29.08.2014-21:03 »
Tulihan tuo Attack pihaan. Viikon otti siitä kun laskun maksoin, ei paha.
Rekumatti oli paketissa mukana myös.
Yllätys avatessa laatikkoa, laatikko Attack-olutta ! Ihan kivaa peeärrää tämmönen valmistajalta.
Täytynee tässä pikkuhiljaa alkaa sovitella pannua kellariin. Kunhan nuo kaljat ensin on juotu.
   - Kuva, jos näkyy -
Piippu askarruttaa josko sen kanssa pärjää ylipäätään kokonsa puolesta.
Tuo häkäimuri näyttää aika vaatimattomalta. Jää nähtäväksi.

Attack DPX Profi  + DIY alapalo 150kw + Yläpalo 350kw - poistettu ja uusi tehty tilalle -Varaajia 2m3, 10m3, 20m3  +24kw kaasu + Ritmüller 6 1/2 oktaavia

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 900
Vs: New Pie.. DPX25
« Vastaus #5 : 30.08.2014-08:35 »
Ruksasin tilaukseen attakilta regumat hässäkän kattilan jatkeeksi. Patterikierron 2 ylempää kerrosta ajattelin tehdä toisella, en myt muista tehoa, mutta ei ihan pienikään  pumppu.

Regumatia saa kattilan ja varaajan väliin (pakollinen) ja lämmitysjärjestelmään myös eri termostaatilla.

Minä asensin ensin kattilan ja vasta sitten tölkkien kimppuun, vieläkin taitaa olla pari jäljellä.
Ei ollut "Attack" merkkistä vaan Smädny Mnich.

Asennussuunnitelmia sitten vaan tänne näkyviin niin kyllä mielipiteitä löytyy.
Lue nyt minunkin sytytysongelmat niin pääset helpommalla alkuun.
Iso puu toimii paremmin, eikä liian kuivaa.

Jos mahdollista niin lähde kattilasta ylöspäin josta loiva kaari edelleen yläviistoon piipun liitokseen. Ei mitään putkesta sahattuja kulmia. Ja eriste päälle.

« Viimeksi muokattu: 30.08.2014-08:57 kirjoittanut VPJ »
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

Pannarix

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 64
Vs: New Pie.. DPX25
« Vastaus #6 : 31.08.2014-19:32 »
Regumatia saa kattilan ja varaajan väliin (pakollinen) ja lämmitysjärjestelmään myös eri termostaatilla.

Minä asensin ensin kattilan ja vasta sitten tölkkien kimppuun, vieläkin taitaa olla pari jäljellä.
Ei ollut "Attack" merkkistä vaan Smädny Mnich.

Asennussuunnitelmia sitten vaan tänne näkyviin niin kyllä mielipiteitä löytyy.
Lue nyt minunkin sytytysongelmat niin pääset helpommalla alkuun.
Iso puu toimii paremmin, eikä liian kuivaa.

Jos mahdollista niin lähde kattilasta ylöspäin josta loiva kaari edelleen yläviistoon piipun liitokseen. Ei mitään putkesta sahattuja kulmia. Ja eriste päälle.



Alkaa tässä pikkuhiljaa tipahdella päähän puolinaisia ajatuksia tuosta Attackin asennuksesta. Varaajan tuunausta hiljalleen ensinalkuun.

Mietteitä alkajaksiksi;

Vapaakierto
Olisi tarkoitus saada jonkun tasoinen painovoimainen kierto kattilan ja varaajan välille sähkökatkojen varalle.
Kuinkahan tuo regumatti siihen suhtautuu ?
Vanhastaan oli vapaakierto  toteutettu pumpun ohitusputkella jossa oli yksisuuntaisventtiili.
Tuon regumatin ymmärrän niin että sillä hoidetaan kierto kattilasta varaajaan.
Eli en keksinyt mikä tuo erillinen termostaatti lämmitysjärjestelmään...


Paisuntasäiliö.
Vähän typerä kysymys ehkä?
Paisuntasäiliönä on toiminut 50L kaasutankki. Pohjan kautta kytketty verkostoon.
Hyvin on toiminut mutta nyt varaajan takia ajattelin laittaa 200L tankin tilalle kun sellainen sattuu olemaan.

Kalvopaisunta-astian pieni etu ymmärtääkseni on ettei ilma ole kosketuksissa veteen mikäli kalvo pysyy ehjänä, vai onko parempaa perustetta tuolle kalvo-astialle?

Jostain lukenut mutten muista, aineesta joka neutraloisi hapen putkistossa mutten muista paremmin.? Ei viitsis alkaa keittelemäänkään vettä putkistoja varten.

Mietin vain kun on putket uusittu ja vanha putkisto ehti olla 43 v paikallaan ja vettä loroteltu sen aikaa suoraan verkosta. Putket silti vielä ehjiä mutta oli rumasti vedelty ja väännelty pitkin seiniä. Käyttövesipuolella sen sijaan oli syöpymisiä ja tukkoiset putket.
-

Patterilinja varaajalta.
Yksinkertainen ajatus oli laittaa pumppu termostaattiohjattuna varaajasta pattereille.
Pattereissa on termostaatit, ja ennemmin pumppu kävi koko ajan. Tästä vain seurasi suhinoita kun huonelämpö alkoi olla termostaattiasetuksen lähellä ja kaikki patteritermostaatit käytännössä kiinni.
Oliskos fiksumpia ajatuksia tarjolla?

ps. Ei se Attack-kalja ollut kyllä kovin hääviä. Yhden join.

Ne puut.
Poltettavaksi on olemassa 3x8 cm lehtipuisia  laudanpätkiä joiden pituudet vaihtelee 20-50cm:iin. niillä pitää tulla toimeen.

ps. En keksinyt mistä niistä sytytysonjelmista löytyisi lisätietoa.
Minä sytyttelen yleensä lämmitysöljylorauksella puut grilliä ja takkaa myöden, hyvin syttyy eikä tuu silmille.
(-Tiedän kyllä että tarkoitat tällä kattilan käynnistystä kuitenkin)


Attack DPX Profi  + DIY alapalo 150kw + Yläpalo 350kw - poistettu ja uusi tehty tilalle -Varaajia 2m3, 10m3, 20m3  +24kw kaasu + Ritmüller 6 1/2 oktaavia

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 900
Vs: New Pie.. DPX25
« Vastaus #7 : 01.09.2014-11:39 »
Vapaakierto asioista jotain tietävät putkimiehet ovat suomessa noin 75 vuotiaita ja siitä yli :)
Aivan tuntematon ala nykyisin mitä ole haastatellut. Itse perehdyttävä asiaan.
Sähkökatkojen varalle laitan akuston, akkulaturin, invertterin ja aurinkokennot.
Ainakaan omassa ei tapahdu minkäänlaista vapaakiertoa vaikka kattilasta on 35mm putkea loivasti ylöspäin koko ajan.
Paluu kiertää myös yläkautta Oventropissa ja mielestäni siinä oli joku takaiskukin :-\
Kattilaan palaavan veden lämpö pitää olla yli 65c

Suuremmissa järjestelmissä avopaisunta ja typpipatja veden päällä.
Happi poistuu vedestä kun lämpötila nousee, noin kuukauden sai päästellä ilmoja pois sadevedestä, vesijohtovettä en käyttänyt enkä käytä. Vapaakierrosta jotain tietävät putkimiehet käyttivät sadevettä jo 50-luvulla.

Nykyaikainen pumppu patteriverkostoon  joka säätää kierroslukua tai pumpun ja vapaakierron yhdistelmä jossa
suurempi lämmöntarve otetaan pumppua pyörittämällä ja normaalisti vapaakierrolla. Jokin 3 tai 4-tie venttiili varaajasta lähtöön jota ohjaa elektroniikka sisälämmön mukaan ja ulkoilmasta vähän ennakointia.

Sytytys käy helposti kokoamalla vanhat hiilet keskelle kahden isomman puun väliin, muutama pahvinsuikale keskeltä eteen, päälle puut tiiviisti. Syttyy hyvin ilman mitään kemikaaleja.

Kotimaisen yläpalokattilan sytytän polttoöljyllä ja moottorisahan puruilla.
« Viimeksi muokattu: 01.09.2014-12:07 kirjoittanut VPJ »
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

Pannarix

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 64
Vs: New Pie.. DPX25
« Vastaus #8 : 06.09.2014-22:01 »
Vapaakierto asioista jotain tietävät putkimiehet ovat suomessa noin 75 vuotiaita ja siitä yli :)
Aivan tuntematon ala nykyisin mitä ole haastatellut. Itse perehdyttävä asiaan.
Sähkökatkojen varalle laitan akuston, akkulaturin, invertterin ja aurinkokennot.
Ainakaan omassa ei tapahdu minkäänlaista vapaakiertoa vaikka kattilasta on 35mm putkea loivasti ylöspäin koko ajan.
Paluu kiertää myös yläkautta Oventropissa ja mielestäni siinä oli joku takaiskukin :-\
Kattilaan palaavan veden lämpö pitää olla yli 65c

Suuremmissa järjestelmissä avopaisunta ja typpipatja veden päällä.
Happi poistuu vedestä kun lämpötila nousee, noin kuukauden sai päästellä ilmoja pois sadevedestä, vesijohtovettä en käyttänyt enkä käytä. Vapaakierrosta jotain tietävät putkimiehet käyttivät sadevettä jo 50-luvulla.

Nykyaikainen pumppu patteriverkostoon  joka säätää kierroslukua tai pumpun ja vapaakierron yhdistelmä jossa
suurempi lämmöntarve otetaan pumppua pyörittämällä ja normaalisti vapaakierrolla. Jokin 3 tai 4-tie venttiili varaajasta lähtöön jota ohjaa elektroniikka sisälämmön mukaan ja ulkoilmasta vähän ennakointia.


Attackin lähdöt ovat 1½" joka riittää kyllä vapaakiertoonkin varaajan ja kattilan välille sen verran kuin tarvitaan. Regumatin läpi ei kyllä taida vapaakierto luonnistua mutta se täytyy ohittaa ettei tule pullonkauloja. Pitäisi löytää tuohon ohitukseen joku venttiili, joka pitää ohituksen kiinni sähköisesti, esim. jousi/solenoidi. Kun sähköt katkee niin venttiili aukeaa ja vapaakierto päällä. En viitsi laittaa akkuvarajärjestelmää jos venttiilillä jo tulee toimeen.Varaaja tulee noin 3m päähän ja jonkunverran ylemmäs kuin kattila, joten eiköhän tuo kierrä painovoimallakin riittävästi.

Vanha systeemi oli että pumppu oli päällä jatkuvasti ja ohikierrossa yksisuuntapalloventtiili. kun pumppu pyöri niin ohikierto pysyi kiinni vastapaineella, ja kun pumppu sammui niin ohikierto lähti päälle.
Patterikierron vapaakierto ei sen sijaan ole oleellista kun on kivitalo ja lämmöt voi olla poikki vaikka päivän ilman että kylmä tulisi. Kattilan kiehuminen enemmän mietityttää varsinkin kun manuaalissa lukee että 70% vedosta jää päälle vaikka imuri stoppaa, tässä profiversiossa.

Askartelin tuossa ensitöiksi ikkunan alaoveen että tietää mitä sisällä tapahtuu. Saa sitten yrittää säädellä ensiö- ja toisioilmaa noin niinkuin visuaalisella systeemillä sen mukaan kuinka ärhäkästi klapit palaa. Ajattelin että jos tekee osin vapaakiero/pumppukierron niin taitaa mennä balanssit kierrossa pyörryksiin.

Onko kellään kokemusta tuosta hydratsiinista hapenpoistoon kun ei sadevettä oikein ole tarjolla enkä viitsi ruveta keittelemäänkään kuutiotolkulla vettä.?
Tai toiseksi, jos laittaisi magnesiumanodit niinkuin näköjään varaajiin suositellaan.?
Attack DPX Profi  + DIY alapalo 150kw + Yläpalo 350kw - poistettu ja uusi tehty tilalle -Varaajia 2m3, 10m3, 20m3  +24kw kaasu + Ritmüller 6 1/2 oktaavia

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 900
Vs: New Pie.. DPX25
« Vastaus #9 : 07.09.2014-08:47 »

Attackin lähdöt ovat 1½" joka riittää kyllä vapaakiertoonkin varaajan ja kattilan välille sen verran kuin tarvitaan. Regumatin läpi ei kyllä taida vapaakierto luonnistua mutta se täytyy ohittaa ettei tule pullonkauloja. Pitäisi löytää tuohon ohitukseen joku venttiili, joka pitää ohituksen kiinni sähköisesti, esim. jousi/solenoidi. Kun sähköt katkee niin venttiili aukeaa ja vapaakierto päällä.
Askartelin tuossa ensitöiksi ikkunan alaoveen että tietää mitä sisällä tapahtuu.

Yksinkertainen magneettiventtiili varaajasta kattilan alaputkeen ohi oventropin, kattila käy ja saa sähköä = venttiili kiinni.
Olikohan Oventropin kuumassa puolessa mitään jousiventtiiliä? Kurkkaa jos vielä irti.

Miten ja minkälaisen ikkunan teit?
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

Pannarix

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 64
Vs: New Pie.. DPX25
« Vastaus #10 : 07.09.2014-16:25 »
Yksinkertainen magneettiventtiili varaajasta kattilan alaputkeen ohi oventropin, kattila käy ja saa sähköä = venttiili kiinni.
Olikohan Oventropin kuumassa puolessa mitään jousiventtiiliä? Kurkkaa jos vielä irti.

Miten ja minkälaisen ikkunan teit?
Joku magneettiventtiili kunhan on riittävän suuri, luulis käyvän vapaakiertoon.  Ikkunasta pari kuvaa. Pyrex- lasin hiominen pyöreäksi otti vähän aikaa mutta timanttilaikalla onnistuu. Tuli sittemmin mieleen että olisi voinut tehdä kantikkaan sovitteen ja hahlon josta työntää kantikkaan lasin paikalleen. Rengas/lasi on sorvattu sen verran löysäksi että voi vetää käsin pois puhdistusta varten. Näkymä jää kyllä aika kapeaksi johtuen oven paksuudesta mutta riittänee säätökäyttöön.
Toivottavasti kuvat liittyy mukaan.
Attack DPX Profi  + DIY alapalo 150kw + Yläpalo 350kw - poistettu ja uusi tehty tilalle -Varaajia 2m3, 10m3, 20m3  +24kw kaasu + Ritmüller 6 1/2 oktaavia