Kirjoittaja Aihe: Vihdoinkin kokonaan puulämmitys  (Luettu 5842 kertaa)

hranoponen

• Newbie
  • *
Vs: Vihdoinkin kokonaan puulämmitys
« Vastaus #15 : 26.10.2014-17:38 »
On se pikkuisen matkaa auki alaosasta mutta puhaltimet on siellä ylempänä.
Se vissiin polttaa sen verran kovalla lämmöllä ettei tervaa muodostu mihinkään.
Mä olen sitä koittanut putsailla sieltä sun täältä mutten ole löytänyt oikeastaan mitään putsattavaa
ja tervaa siellä ei ole ollu yhtään. Nuo putket jotka menee vesitilan läpi mä nuohoan aina sunnuntai aamuna
samoin tuon alapalotilan. Tuhkaa on kertynyt syyskuun alusta tähän päivään reilu puoli ämpärillistä
Aika tarkasti se polttaa koska kerran kun se oli käynnissä eikä ollu vielä piippu paikallaan niin pidin
kättäni sen piipunreiän päällä eikä se edes polttanut vaikka oli täysi tohina päällä.
Toinen hauska asia oli se että lumi kasaantuu laitteen päälle ja se ei sula. Taitaa olla eristykset kohillaan.

Naapuri kävi juuri silloin kun se oli asennettu ja kysyi mistä saa ostaa nuin suuria savustuspönttöjä?
« Viimeksi muokattu: 26.10.2014-17:41 kirjoittanut hranoponen »

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #16 : 26.10.2014-18:53 »
Katselin tuota videota, niin onko se takaosa avoin alaosasta, missä puhallinkin on? Ettei mene elukoita tai muuta roskaa puhaltimeen. Muutama kuvatus tietysti kruunaa selostuksen. Eikös joku epäillyt tuota miilutuslaitokseksi, joten kiva kuulla talven jälkeen kokemuksia lisää.

käänteispalokattila tuo on, ei kauheen miilulle näyttänyt palaessaan, toki sellaiseki muuttuu kun puhallin sammuu ja jää kytemään

Toissavuonna kone-agria messuilla bongasin kattilan, liekki oli kuuma kun ajoivat sitä puhallinpatteriin kokoajan eli ei ollut tyhjäkäynnillä.

http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

hranoponen

• Newbie
  • *
« Vastaus #17 : 26.10.2014-20:23 »
Jaaah....Pari kuukautta tuo on ollut siis toiminnassa. Nuo putket mä nuohoan kerran viikossa ja samalla tietysti hinkkailen niitä palopesiä. En mä kyllä mun mielestäni ole tervaa löytänyt mistään. Mihinkähän se terva sitten menis?
Lämpimällä kelillä nuo lepojaksot saattaa olla yli kahden tunnin mittaisiakin mutta ei se sen kummemmalta näyttänyt silloinkaan. Eli ei löytynyt tervaa silloinkaan.
Minun mielipide tervan muodostuksesta on se, että sitä syntyy silloin kun säästellään puita ja poltetaan liian pienellä vedolla ja vielä liian märkiä puita. Mulla on ollu sisällä noita isoja tulisijoja toistakymmentä vuotta ja piippujen korkeus on n.12 metriä. Ne on vanhan ajan kunnon piippuja joissa on ns. käärmeenpesät alhaalla ja yhdessä piipussa on useita reikiä.
Nuohooja käy kerran vuodessa ja ihmettelee aina miten voi olla näin puhtaat röörit. Vuosi vuodelta kerron hänelle että me poltamme puuta emme maitotölkkejä, puu on sekahalkoa mutta ylivuotista sekä sen että sitä poltetaan täydellä teholla, pellit auki. Kyllähän ne meidän tulisijat sitten onkin kuin ahjoja, hyvä ettei tartte sitoa halkoja kiinni liinoilla. Kuitenkin lämmön tuotto on nopeaa ja tapana on että lämmitän jokaisen tulisijan kerran päivässä ja poltan yhden pesällisen kerrallaan. Tällöin lämpö ön tasaista koko lämmityskauden. Puuhellalla laitetaan kaikki ruoka mitä syödään ja leivinuunissa muhii useimmiten myös lasten perheille mehevät lihat yön yli rautapadassa. Myös kesällä sadepäivinä uuneja lämmitetään.

Mä kyllä rohkenen väittää ettei tervaa synny minkäänlaisissa järkiperäisissä tulisijoissa jos niitä käytetään oikein.
(Ei ainakaan merkittävissä määrin)

Jaahas....mä luin juuri tuon yhden kauemmin tuolla kattilalla lämmittäneen miehen lehtihaastattelun jostain lehdestä (olikohan vissiin Koneviesti). Siinä se kertoi että tervaa ei pääse syntymään koska tehopalamisessa lämpötila on yli 1000 astetta eli niin korkea että polttaa myös tervan pois palaessaan.

« Viimeksi muokattu: 26.10.2014-20:34 kirjoittanut hranoponen »

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #18 : 26.10.2014-21:46 »
Niin ei varmaan tuolla alapesässä ja konvektoreissa olekaan tervaa mutta mites puupesässä jossa puu kaasuuntuu? Ala/ käänteispaloisisssa taitaa olla ihan normaalia että seinät pikeentyy ajastaan, siellä lämmöt ei nouse niin paljoa.

Mutta hyvähän tuo on että homma toimii, tällä foorumilla ei vielä tuon kattilan käyttäjiä olekaan ollut paikalla joten hienoa saada uusia käyttökokemuksia luettavaksi.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

hranoponen

• Newbie
  • *
« Vastaus #19 : 26.10.2014-21:59 »
Kävin just lisäämässä puut yötä vasten ja taskulampulla kattelin sitä pesää.
Ihan se oli ok. Ei näkynyt missään tervaa vaikka sitä rapsuttelin.
Hiillos oli ihan kylmä ja kärsi ihan paljaalla kouralla niitä hiiliä tasoitella.
Siihen sitten lapoin melkoisia koivupöllejä ja vähän muita neulaspuita ja pistin
luukut kiinni. Seurailin siinä vieressä kun pikkuhiljaa lähti puhallin päälle ja hakeutui
työtehoille. Niin vaan tuli syttyi mun mielestä ihan kylmästä pesästä.
Tuli vaan tuossa mieleen että se myyjä antoi mulle jotain jauhoja ja litkua jota se sano
olevan hyvä heitellä sinne pesään aina silloin tällöin. Täytynee soittaa sille huomenna ja kysellä ohjeita.
(minähän en ohjekirjoja lue..... :D) heh,he

Leväinen

• Newbie
  • *
    • Tmi Matti Leväinen
« Vastaus #20 : 31.01.2015-19:02 »
Terve,

mikä malli hranoposen kattila on? Itselläni on Elite XT 200 ja juuri olen ottamassa käyttöön.
Hyvä tietää että täältä löytyy tarvittaessa vertaistukea ja onhan niitä muutenkin mukava vertailla.
Kattila: Empyre Elite XT 200
Varaaja: Jäspi ovali 2400l
Lämmitettävät neliöt:
Patterit(2-putkijärjestelmä) 220m²
Lattialämmitys 90m²

riepueetu

• Full Member
« Vastaus #21 : 03.02.2015-19:25 »
Morjens hranoponen!

Upea laitos näyttää Teitillä olevan.
Mitä mahtoi olla aikaisemmin öljyn kulutus, kun aikamoinen määrä menee nököjään puitakin ?
Tuollainen ulkokäyttöinen voisi olla seuraavassa taloprojektissa hyvinkin varteenotettava vaihtoehto.
Olen itse muuttanut myös öljylämmitteisen puulämmitteiseksi ja havainnut ettei se nykyaikana mikään työläs lämmitysmuoto ole, toki jokainen kokee sen omalla tavallaan; lompakossa sen huomaa  :)
Harmi että tämä Suomen oma tuotanto on todella vajonnut suohon ja tuskimpa kunnollista tuotantoa tuleekaan enään.
Kesää odotellessa.

-Eetu-

hranoponen

• Newbie
  • *
« Vastaus #22 : 05.04.2015-22:08 »
Tervehdys !!!!
Hyvä että muillakin on näitä perus yksinkertaisia ja toimivia kattiloita.
Jos on kysyttävää niin laita vaan tekstiä. Mä en enää muistanut koko foorumia kun ei oikein ollut mitään sen ihmeempää jutusteltavana.
Talvi on mennyt ihan vaivattomasti puita poltellessa. Olen kyllä itse tupeksinut jonkin verran polttopuiden suhteen kun ei ollut sopivan märkää puuta tarjolla, Hätäpäissäni polttelin rutikuivaa leppäklapia ja voin sanoa ettei se toiminut.  Mutta kylmä ei ole meidän talossa tullu.
Nyt ensi syksyyn mennessä siirtyy molemmat talot halkokattilalle ja tämän rinnalle tulee toinen samanlainen joka kait on suuruusluokka 76 KW. Lämmitettävää on sitten jotakuinkin 1200 - 1500 neliötä
Juu, ja sitä puuta tuli kerralla vähän runsaasti tohon pihaan ( viisi nuppikuormaa) mutta ei se sitä tarkoita että se nyt vuodessa kuluisi. Hei kiinnostuneet ollaanpas yhteydessä.
PS. sitä pikeä, josta aikaisemmin oli puhetta, ei siellä kattilan missään osassa ole näkynyt vuoden käytön jälkeen enkä muuten enää sitä edes etsi !!