Syyskuusta asti on meidän oma talomme nyt lämminnyt halolla.
Voiko enää vaivattomampaa tapaa olla hoitaa 400 neliön talon lämmitys ja käyttövesi.
Aikaisemmin asia hoidettiin oljyllä ja se on edelleen varalämmitys muotona.
Ensi vuonna tuo isompi talo siirtyy myös halolle sekä keskustan pienkerrostalo.
Perustamiskustannuksia ei juurikaan synny koska pannuhuone komplekseja ei tarvitse rakentaa
eikä noudattaa niiden paloturvallisuus määräyksiä. (ontelolaatta katot ja kiviseinät jne....)
Pahus kun näitä järjestelmiä olis ollu jo 15 vuotta sitten. Nyt on tuo aika tullut hakattua kertaalleen
tienattua rahaa valtiolle (verot) ja arabi sheikeille.
Ei muuta kun pyöreää, halkaisematonta klapia pesään kerran aamulla ja kerran illalla.
Eikä muuten tarvitse olla kauhean kuivaakaan.
Meidän talon naiset sen tulevaisuudessa saa hoitaa ja ovat jo hoitaneetkin siis tuon täyttöpuolen.
.Alusta asti tuli on palanut yhtäjaksoisesti eli en ole sytyttänyt sitä kertaakaan uudelleen.
Asia joka minua vaivaa on se että:
-aina sanotaan että suomi elää metsästä mutta minusta tuntuu että suomi elää metsässä.
Perustelen tätä sanomaani sillä, että näin yksinkertaista lämmitysmuotoa tähän pisteeseen kehitettynä
ei löydy yhdeltäkään suomalaiselta valmistajalta eikä koko pohjoismaista.
Kaikenmaailman lämpöpumppu sontaa kehitellään ja superraskaita hakejärjestelmiä jotka vaatii
oman kokopäivätoimisen laitosmiehen ja lämmittäjän jotta ne toimii.
Mutta perus yksinkertaisen halkolämmityksen kehittäminen on jäänyt suomalaisilta täysin pois.
Milloinkohan on viimeksi tullut suuri kehitysharppaus halkolämmitykseen suomalaisten toimesta.
Taisi olla tuo alapalo- ja käänteispalo kattila.
Tämä nyt oli ehkä hiukan provosoiva aloitus mutta olen taistellut 15 vuotta näiden järjestelmien kanssa
ja multa alkoi ihan oikeesti jo usko loppumaan kun sattuu nyt olemaan kohtalaisesti tuota lämmitettävää neliötä.
Nyt olen siis tyytyväinen ja iloisin mielin lisään halkoa kattilaan.....