Kirjoittaja Aihe: Tiilitakkaan lämmönvaihdin  (Luettu 6728 kertaa)

someone

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 46
    • SAVUKAASU LTO
Tiilitakkaan lämmönvaihdin
« : 19.11.2014-21:42 »
Otti ja laukesi tuossa parikymmentä vuotta vanhan takan sisusta. Tulitiilistä tehdyt väliseinämät savusoliin ja nielu romahti. Purin takan sisustat ulos ja ajattelin kasata ne tulilaastin kanssa luukun kautta takas kasaan. Luukut kun irroittaa niin uunin sisään mahtuu menemään vaikka istumaan jotta tuo muuraus ei pitäsi olla ongelma.

Samassa syssyssä tuli mieleen että poraan takan kattoon pari 25-30 millistä reikää ja ujutan reijistä kierukan takan toisiopalotilaan nielun päälle. Ajattelin maltillisesti testata muutaman metrin kierukalla tehoja ja jos se tuntuu pelaavan voisi tuota kierukan kokoa hiukan kasvattaa niin että vielä tuo putkilinja ja varaajan lämmönvaidinkierukka saa imeksittyä syntyneet lämmöt varaajaan kiehuttamatta systeemiä. Ensin jos kokeilisin ihan perus kurttuputkella muutaman polton ja jos se toimii teettäsin pari millisestä rosteriputkesta pysyvämmän ratkaisun takan sisään.
OKT vm.-88 190m2
Kokonais kulutus: 6263 kWh + 6m3 halkoja/vuosi
2008 MITSUBISHI MSZ-FD25VAH  2009 CHUNLAN KFR-25GW/VJWa 2012 TP-KERÄIMET JA SAVUKAASU LTO

someone

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 46
    • SAVUKAASU LTO
Vs: Tiilitakkaan lämmönvaihdin
« Vastaus #1 : 20.11.2014-19:58 »
Kukaan ei ole tainnut kokeilla tuota vaihdinta uunin sisään vaan harrastellut ulkokuoreen upattavia systeemejä.

Omassa takassa kun ei oikein tuohon kuoren väliin mitään pysty laittamaan. On mokoma niin tiukkaan tehty vaikka villa tuolla kuoren välissä onkin ettei sinne mitään putkea ulkokuorta purkamatta saa.

Omat vaaransahan tuossa uuniin tuppaamisella on jos sattuu että pumppu laukeaa tai jotain muuta käy että neste ei kierräkkään.
OKT vm.-88 190m2
Kokonais kulutus: 6263 kWh + 6m3 halkoja/vuosi
2008 MITSUBISHI MSZ-FD25VAH  2009 CHUNLAN KFR-25GW/VJWa 2012 TP-KERÄIMET JA SAVUKAASU LTO

someone

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 46
    • SAVUKAASU LTO
Vs: Tiilitakkaan lämmönvaihdin
« Vastaus #2 : 22.11.2014-21:32 »
Takan sisus purettu ja kattoon reijät porattu. Ihmeen kovaa tavaraa tuo punatiili kun 25 millistä reikää poraa. Tekasin pari soppaa toinen savilaastia ja toinen tulilaastia joilla muutaman tiilen kiinni vielä kerkesin heittelemään ennenkuin rälläkkä antautui ja jäi homma siihen. Tulisijaan sai nyt uudella ladonnalla 15cm lisää syvyyttäkin. Ennen syvyyttä oli vain vajaat 40cm.

Ihmetellyt aina miksi ei takan laki lämpeä juuri ollenkaan. Syykin selvisi kun alkoi reikää tekemään. Laki osassa kun on 5cm betoni kakku, parin sentin villa ja 4 kerrosta tiiliä. Ennen ollut peräti 6 kerrosta mutta sisältä tippuneet pois jo onneksi keskeltä uunia pari kerrosta pois. Lisää ei pääse tippumaan kun ovat kaikki sivuseinien päällä.

Montakohan metriä uskaltas tuota 15 millistä rosteri putkea tuonne takkaan protolla taivutella ettei ala systeemi keittämään.
OKT vm.-88 190m2
Kokonais kulutus: 6263 kWh + 6m3 halkoja/vuosi
2008 MITSUBISHI MSZ-FD25VAH  2009 CHUNLAN KFR-25GW/VJWa 2012 TP-KERÄIMET JA SAVUKAASU LTO

savonhumu

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Tiilitakkaan lämmönvaihdin
« Vastaus #3 : 23.11.2014-02:00 »
Itellä on uunin poskikanavissa noin metrin päässä tulipesän takalähdöistä yhteensä jtn 2-3 metriä/(mutka molemmissa kanavissa) 18mm hapokasta. ovat 15mm kupariputkien jatkeena ja siirtoputket on dn20rst -letkua. Lämpötilat on putkilenkissä varmaan luokkaa 400-500 astetta ulkopinnoilla mutta silti mitään ongelmia ei ole ilmenny vaikka anturille on juotettu tasku viimesen lenkin yläosaan tulikansien yläpuolelle. Pieni viive käynistykselle tulee kunnes kanava lenkeissä lämpö nousee käynistysrajalle anturille asti mutta kiehumaan ei kerkee!

Jos vaan pumpulla/siirtoputkilla riittää siirtokykyä tarpeeks niin saattasin alkuun laittaa jotain 3-5metriä sitä putkee ja sitten lisää jos ei tehoja tuu tarpeeks ;D

Kurttu rst(aisi 316) olis tuossa hyvää ohuen seinämän takia kun tulis lämmöt läpi joutusasti veteen, mutta ainakin saksan ebayssa oli 600astetta maksimit tuolle laadulle/0,4mm seinämällä muistaakseni.. ehket se paksumpi ptuki kuitenkin soveltuu kestävyydeltään paremmin tuonne pesän olosuhteisiin! Tuo allekirjottaneen poskikanavapaikka soveltunee tuolle ohutseinämäiselle kurttuputkelle paremmin ;)
Hitaasti mutta epävarmasti.

someone

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 46
    • SAVUKAASU LTO
Vs: Tiilitakkaan lämmönvaihdin
« Vastaus #4 : 23.11.2014-22:21 »
Nuukuuksissaan tuli vain 16 millin siirtoputket laitettua rempan yhteydessä takalle. Samoten ovat saman pumpun perässä aurinkosysteemissä. Eihän tuo pumppu ja liittimet olis kalliit jos heitäs takan katolle oman pumpun tuolle kierrolle. Varaajan päässä vaan joutuisi tekemään putkimuutoksia.

Vois vaikka alkaa kolmella metrillä testaamaan ja tekeepähän sitten pitemmän jos tarvis tulee. Putkea kun tuli joskus koko 50 metrin kieppi ostettua niin siitä nyt tekee useammankin harjotuskappaleen :) Nykäseisi tuon putkikiepin piipusta pois ja liittäsi tuon tulipesä kierukan kiinni niin näkee pollusta mitä se antaa tehoja noilla pituuksilla. Myöhemmin sitten liittää sarjaan tuon piippukierukan kanssa.

Tänään sain sivuseinät takan sisään uusiksi muurailtua ja huomenna pitää vielä hiukan savilaastilla paikkailla rakoja ja tehdä arinalle uudet kannakkeet.


OKT vm.-88 190m2
Kokonais kulutus: 6263 kWh + 6m3 halkoja/vuosi
2008 MITSUBISHI MSZ-FD25VAH  2009 CHUNLAN KFR-25GW/VJWa 2012 TP-KERÄIMET JA SAVUKAASU LTO

savonhumu

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Tiilitakkaan lämmönvaihdin
« Vastaus #5 : 29.11.2014-13:07 »
Just tilasin pikku puuhapaketin saksanmaalta. 54metriä dn16 kurtturosteria liittimineen ja kasa muutakin tarviketta. Saapas nähä miten joutuin tullee ku kovasti jo syyhyttäs ruveta jalostaan tätä omaa uunihärveliä ;D
Hitaasti mutta epävarmasti.

jussi

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 169
  • 1xLU2800 4xpeltimuuri 3xkaakeliuuni 1xLeino liesi
Vs: Tiilitakkaan lämmönvaihdin
« Vastaus #6 : 29.11.2014-16:47 »
Pistäppä kokemuksia ja kaupan nimi kunhan saapuvat.

Muuten kannattaa aina veden lämmittämis jutuissa muistaa kiehumisen esto tai siitä huolehtiminen.

Kaukoralla kun excursiolla oltiin sanoi "tuotantopäällikkö" että Tulikiven järjestelmässä se hoituu "luonnonmukaisesti", eikä vaadi verkostovedellä toimivaa kiehumisenestoa.
Annoin itseni ymmärtää että vain kovalla takan ylikuumentamisella ongelma voisi tulla eteen (?).

Toimittavat tekniikkaa myös jollekin muulle (Uunisepät?), heillä systeemi taasen sisältää erillisen kiehumiseneston.


savonhumu

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Tiilitakkaan lämmönvaihdin
« Vastaus #7 : 29.11.2014-19:30 »
Juu on mulla ylilämpövaro varaajassa ja ylimääränen varavaro(ei saa sulutettua) uunipiirissä. Lisäks vapaakierto toimii sähkökatkon aikana ainakin sen verran että vettä riittää kokoajan keitettäväks ;D kahteen kertaan on tullut keitettyä kuvallisesti tuo putkisto! ekalla kertaa rouva lämmitti uunia kun olin töissä ja pumppu ei lähteny tulille vaikka piti-> kuulemma roplotti kummasti koko lämmityksen ajan. Lokiin oli tallentunu 266-astetta poskikanavalenkkien yläreunan pt1000 anturista ;D toinen kerta tipahti sähköt kesken kovimpien tulien noin puoleks tunniks ja vaikka kuinka kuristelin liekkiä sammuksiin savupellillä ja lunkut kiinni tyylillä niin keitti kohtuu pahan kuulosesti! Eli testattu on että voipi antaa kiehua jos on paha paikka, mutta sen verran pahankuulosta hommaa se on että jonkinasteinen varavoimantuotto on ainakin suunnitteluasteella ::) edes varot ei oo huutanu keittämisien aikana vaan 1m3 vettä uunipiirin ja paisunnan välissä+hiukan ylimittanen paisunta on hoitanu homman ihan siististi.. koko uunipiiri on rakenneltu luokkaa 200+ asteen lämmönkestolla ja vapaakiertokin hoituu niin että pumppu(solar malli) saa aina kylmää vettä varaajan pohjaltapäin.. Kun järjestelmän mitoituksia suunniteltiin putkarikaverin kanssa niin tuota kiehumista ja sen aiheuttamaa paisuntaa koitettiin huomioida niin että järjestelmä tiukassa paikassa kestää sen vaikka toivottava tilanne sei tietenkään ole!

Ainut mikä tässä voi tehdä ongelmana ilman varavoimaa on pitemmän katkon jälkeen jos poskikanavalenkit on hehkuvat ja sähköt yllättäen palaavat niin uutta kylmää vettä ei missään tapauksessa saa päästä sinne, sillon voi lojahtaa ja kovasti! uunin sisällähän nuo ovat mutta tuhoa vois periaatteessa tulla ainakin uunille. Lisäks äkillinen kova paineen-nousu vois teoriassa posauttaa myöskin siirtoputket(DN20rst letkua) jos piirin varavaro ei kerkeis laskea painetta pois tarpeeks äkkiä! Ohjaimessa on kyllä parametrit jotka estää pumpun käynistymisen jos uunipiirin lämpötila on liika kova eli tuokin tilanne pitäs olla lähinnä teoreettinen! Jokatapauksessa jos tulee pitempi sähkökatko niin senhetkinen lämmittäjä napsauttaa uuni/aurinkojärjestelmän pääkytkimen alas sähkötaulusta niin em. skenaario ei ole mahdollista edes teorian tasolla!

Tulikiven systeemi on hiukkasen eritavalla rakenneltu ja sillä ei edes yritetä tehdöä kovin korkeita lämpötiloja! ne lämmönsiirtoelementit on siellä ulkovaipan sisäpuolella tyhjässä ilmatilassa ja ilma ei ole kovin tehokas lämmönsiirtäjä. Jos tulikivikin täyttäs nuo tilat vaikka kvartsihiekalla niinku mulla on tuo nykyinen uuniputkisto haudattuna niin keittämään alkas niilläki! Lisäks niillä on ne keräinkennojen virtaukset vähän samantyyliset kuin tasoaurinkokeräimissä! Mulla on vaan 15mm hehkukupariputkee vedelty menemään kuparilevyyn juoteltuna ja hapokkaita lyhyet lenkit poskikanavissa !
Hitaasti mutta epävarmasti.

savonhumu

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Tiilitakkaan lämmönvaihdin
« Vastaus #8 : 03.12.2014-14:21 »
Nuohooja voipi halutessaan siivota tätä ketjua kun lainailin nuo omaan rojektiin liittyvät jutut uuteen ketjuun..
Hitaasti mutta epävarmasti.

someone

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 46
    • SAVUKAASU LTO
Vs: Tiilitakkaan lämmönvaihdin
« Vastaus #9 : 04.12.2014-19:23 »
Joutuu tuota kuivamista odottelemaan kärsivällisesti niin tekasinpa odotellessa toisio ilmanottoaukot takkaluukkujen päälli puolelle. Metalli levystä tein samanlaiset sulkulevyt kuin mitkä on tuolla alapuolellakin ja neliöpalkin pätkät kahvaksi.

Mielenkiinnolla odottelen jot miten käyttäytyy kun saa paloilmaa luukun päältäkin.

Ennen vanhaan kun ei ollut muurattu noita luukun reunoja aukossa umpeen niin imi ilmaa luukkujen välistä ja sai poltella tuloilma sulettuna. Nyt kun luukku on muurattu ympäriinsä kiinni kävi mielessä et voi paloilma loppua niin siitähän se ajatus sitten lähti.
OKT vm.-88 190m2
Kokonais kulutus: 6263 kWh + 6m3 halkoja/vuosi
2008 MITSUBISHI MSZ-FD25VAH  2009 CHUNLAN KFR-25GW/VJWa 2012 TP-KERÄIMET JA SAVUKAASU LTO

someone

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 46
    • SAVUKAASU LTO
Vs: Tiilitakkaan lämmönvaihdin
« Vastaus #10 : 06.12.2014-09:42 »
Ajelin sähköyhtiöltä raportit ulos kuinka tuo takka vaikuttaa sähkön kulutukseen. Eipä jää epäselväksi missä välissä loppu hetkeksi takan poltto tässä taloudessa.
OKT vm.-88 190m2
Kokonais kulutus: 6263 kWh + 6m3 halkoja/vuosi
2008 MITSUBISHI MSZ-FD25VAH  2009 CHUNLAN KFR-25GW/VJWa 2012 TP-KERÄIMET JA SAVUKAASU LTO

hansu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Tiilitakkaan lämmönvaihdin
« Vastaus #11 : 09.12.2014-15:23 »
Eka viesti : )

Minulla muurattu vesitakka ja konvektio-osa on jonkin verran lämmöstä kulunut ja vääntyillyt.
Eli semmoinen peltinen kanavisto joka auttaa lämmön siirtymistä vesisäiliön kylkeen.

Mistäköhän uutta osaa voisi kysellä? Takan toimittaja ei tiedossa.

Kiitos

someone

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 46
    • SAVUKAASU LTO
Vs: Tiilitakkaan lämmönvaihdin
« Vastaus #12 : 09.12.2014-19:06 »
Minulla muurattu vesitakka ja konvektio-osa on jonkin verran lämmöstä kulunut ja vääntyillyt.
Eli semmoinen peltinen kanavisto joka auttaa lämmön siirtymistä vesisäiliön kylkeen.

Kuulostaa mielenkiintoselta. Laitas kuvia millanen härveli sinne on rakennettu.
OKT vm.-88 190m2
Kokonais kulutus: 6263 kWh + 6m3 halkoja/vuosi
2008 MITSUBISHI MSZ-FD25VAH  2009 CHUNLAN KFR-25GW/VJWa 2012 TP-KERÄIMET JA SAVUKAASU LTO

someone

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 46
    • SAVUKAASU LTO
Vs: Tiilitakkaan lämmönvaihdin
« Vastaus #13 : 14.12.2014-19:57 »
Tänään nykäsin vaihtimen takan sisään. Aika tasan kolme metriä on tuo tulipesän sisään jäävä putken mitta. Putki on taipuisaa rosteriputkea 15mm sisämitaltaan.

Putkien päihin taiteilin liittimet vasta kun vaihdin oli paikallaan kun eivät mahdu läpivienti reijistä läpimenemään. Ilmasin kierukan porakonepumpulla ja tuuppasin hydrauli pikaliittimet kiinni. PT1000 anturi putken kylkeen piitahnalla ja parilla nippusiteellä sekä vähän putkieristettä nimeksi päälle. Palovillaa reikien tukkeeksi takan päälle.

Kokeilin että neste kiertää putkessa ja vuotoja ei ole pakko ohjaamalla pumppua päälle. Virtausta ei saanut kuin 252 litraa tunnissa aikaiseksi joka on melkein sama kuin piippukierukan kanssa joka onkin mitoiltaan pauttiaralla 20 metriä pitkä. Hiukkasen googletin niin rajoittava tekijä näkyy olevan nuo 1/2 tuuman hydrauliliittimet joista ei virtausta tuota enempää irti saakkaan. Lopullista versiota virittäessä voisi harkita jopa tuumasia liittimiä jotta eivät kurista tuota virtausta.

Tulet laitoin uuniin 15.00. Hiljakseen polttelin kun ei oikein tiennyt jotta miten tuo kierukka käyttäytyy. Parin puun lisäyksiä tasaseen jotta sai lämmöt nousemaan hiljalleen. Puita en punninnut. Makkarat paistelin ja pellin pistin kiinni 19.15.

Seuraavalla kerralla uskaltaakin jo lyödä täydet tulet uuniin. Sitä ennen pitää hiukan tutkia onko miten kierukka pikeentynyt ja saanut "osumaa" liekistä.
OKT vm.-88 190m2
Kokonais kulutus: 6263 kWh + 6m3 halkoja/vuosi
2008 MITSUBISHI MSZ-FD25VAH  2009 CHUNLAN KFR-25GW/VJWa 2012 TP-KERÄIMET JA SAVUKAASU LTO

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 534
Vs: Tiilitakkaan lämmönvaihdin
« Vastaus #14 : 14.12.2014-20:43 »
miten pienelle halkaisijalle tuon kurtturosterin saa taivutettua ympyränmuotoisena?
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.