Tuo on totta, että hakelogistiikassa olisi kehittämistä. Itselläkään ei varastoon saa kuin puhaltamalla. Jos ostaa haketta, niin konesuojaan mahtuu kyllä katon alle kippaamaan, mutta sitten on varasto tyhjänä ja konesuojassa haketta. Ei hyvä. Olen jotain lietsoa fundeerannut. Kuitenkin hake on ostettunakin sen verta edullista, ettei aina innostaisi pelata jos kohtuurahalla tulee kuorma pihaan. Ei ny ihan kohtuuton vaiva olisi jos kuorman kippauttaa pressun päälle varaston viereen ja lapioi lietsoon.
Toinen mihin monasti törmää on kulutus. Helpolla ajatellaan, että normi omakotitalo syö 60 m^3 haketta vuodessa ja kauhistellaan varastointia. Ei taida itsellä kahtakymmentä mennä.. Ei ihme koppia vaadi ja verkkopohja, niin ei homekaan vaivaa.
Itse olen huomannut, että mitä enempi on hienoa tekniikkaa ja säätöjä, niin toimintavarmuus heikkenee. Hyödyt sitten on vähän kyseenalaisia. Ehkä hyötysuhde vähän kasvaa ja päästötkin voi pienentyä, mutta jos energia on halpaa ja kiinnitetään huomiota polttoaineen tasalaatuisuuteen, niin ei tuo ero ole iso. Monasti sitten hyöty ulosmitataan tunkemalla kattilaan lähes mitä vain kun "kyllähän automatiikka säätää".
Jos lämmitysväliksi haluaa viikon, niin jotenkinhan se energia on varastoitava. Veteen on tilavuutta oltava tosissaan paljon ja väkisin tulee hukkaakin häviöistä. Hake tai klapit menee jo paljon pienempään tilaan eikä mitään huku odotellessa. Pelletillä menee vielä tiiviimmin.
Itsellä kun on pahasti tilarajoitteita, niin ei puhettakaan että saisi varaajaan kovin kummoisia energiamääriä. Olisiko nyt 150 litraa ja riittävän ahdas pannuhuone muutenkin. Hakkeena saan jonkun neljä päivää kertalatauksella ja pelletillä pari viikkoa 350 litran tilavuuteen.
Paljon lie tarvitsisi varaajaa jos haluttaisiin tuo pari viikkoa ja kriteerinä vielä, että kotiin tullessa pitää saada lämmin suihku

Jotain kuitenkin maksaa rakentaakkin tilat sille megavaraajalle ja -kattilalle. Siihen sitten vielä itse lämmityssysteemin hinta. Jotenkin tuntuu, että alkaa mennä älyttömyyksiin vaikka kuinka ilmaista puu olisikin ja tykkäisi harrastaa.
Joku nosto-ovi -systeemi olisi näppärä. Jollain pikkupyöräkoneella tai traktorilla pääsisi laittamaan suoraan klapihäkit pannun viereen. Tosin ei taitaisi mikään palotarkastaja hyväksyä.