Laddomat näytti hyvin samanlaiselta kuin termovar. Termovarin kehitysversio ehkä?
Eikö vapaakierto lähde yhtä hyvin toimimaan jos 3-tie ventiili on "täysin auki"? Eli virtaus varaajasta kattilaan on suurimmillaan.
Termovaari on muistaakseni suomalaisen Vexven kampe, ja Laddomat svedu-tuote. En tie kumpi on ollu ens. Regumat vielä kolmas, siinä olis portaaton rajalämpötilan säätö.
Totta kai kolmitien voi asentaa nii, et varaajasta pannuun auki on lepotila, ja ku valikoi jousellisen moottorin, ni aukihan se menee, vaiks sähköt katkeis. Haittana liian pieni virtausvastus vapaakierrolla ja takaiskun puute, vapaakierto tasaa kerrostuman samalle tasolle pannussa ja varaajassa. Termovarissa ja Laddomatissahan on vapaakierto takaiskulla, vaatii hiukan paine-eroa auetakseen.
Eiköhän nyt kuitenkin kantsis ens mitata mitä ne paluulämmöt oikeesti on, ainakin kalibroit ne Termovaarin vakiomittarit ens. Ja sit jos ei termarin vaihdollakaan pääse soipaan ratkaisuun, ni sit vasta rautaa vaihtoon.