Kirjoittaja Aihe: Puulämmitystä suunnittelemassa  (Luettu 4616 kertaa)

markkulievonen

• Vieras
Vs: Puulämmitystä suunnittelemassa
« Vastaus #15 : 16.07.2015-21:31 »
Ok, kiitoksia. Onkos tietoa mistä löytyisi 3000l varaaja joka ei olisi pyöreä?
Aurinkoa olen ajatellut ihan vain koska olen laiska ;D ei kesällä tarvisi vierailla kattilahuoneessa niin usein

Toisaalta itse haluaisin saada näkökulman, jonka kautta ymmärtäisin aurinko energian hyödyntämisen puulämmityksen rinnalle.
Niin, viimeiksi lämmitin varaajan 8vrk sitten ja todennäköisesti huomenna on varaajan lämmitys. Siis puiden latominen kattilan varastopesään ja tulet ja alkutarkkailu, kattilahuoneessa käyden 10min aikana ja lämmitys pelaa itsekseen. Reilun 4h päästä käyn sammuttamassa / poistamassa virrat järjestelmästä ja sulkemassa ilmaläpän.
Niin, voiko käyttöveden lämmittäminen olla enää edullisempaa ja vähätöisempää? Niin, ja kaikki 7.10vrk välein kesäkuukausina.
Puuta palaa reilu 35kg  lämmityskerralla.
« Viimeksi muokattu: 16.07.2015-21:35 kirjoittanut markkulievonen »

pökö

• Full Member
« Vastaus #16 : 16.07.2015-21:40 »

Niin, voiko käyttöveden lämmittäminen olla enää edullisempaa ja vähätöisempää? Niin, ja kaikki 7.10vrk välein kesäkuukausina.

Vaikee sanoa mikä on edullisempaa ja mikä ei. Lämmitit 8vrk sitten, itse lämmitin vesiä (käyttövesi ja lämmitys) viimeksi huhtikuun alussa, sen jälkeen tuon on hoitanut aurinko. Työtä ei ole ollenkaan.
Ei näitä varmaan silti suoraan voi verrata.
DIY aurinkovaraaja+12m2 keräimet  (puukattilalämmitys kiinnostaa)

vesimies

• Sr. Member
« Vastaus #17 : 16.07.2015-22:27 »
Vaikee sanoa mikä on edullisempaa ja mikä ei. Lämmitit 8vrk sitten, itse lämmitin vesiä (käyttövesi ja lämmitys) viimeksi huhtikuun alussa, sen jälkeen tuon on hoitanut aurinko. Työtä ei ole ollenkaan.
Sama juttu täällä keväästä asti on lämmöt tulleet aurinkokeräimiltä eikä tarvitse murehtia turhia kunhan menee suihkuun ;D

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #18 : 16.07.2015-22:30 »

Niin, ajattelin kannattavuutta. Esim. jos lämmityskerralla polttaa reilu 35kg puuta, niin tällä menoerällä ei herran huonetta /aurinkokeräimiä rakenneta.
Mutta, aurinkolämmitykseen ei liitykkään kannattavuus,- vaan mukava harrastus ja sen seuraaminen. Itsekkin muistan kirkkaasti kun aikoinaan  omatekemillä keräimillä lämmittelin aittaa. Vaikka ulkona keväällä oli -15C pakkasta, niin aittaan virtasi  lämmin vesi ja muhkeat 0.3kw teholla muutaman tunnin. Taas kesällä aitassa oli yli +50C:tta tehdessäni  " tieteellisiä" tutkimuksia.

pökö

• Full Member
« Vastaus #19 : 16.07.2015-22:44 »

Mutta, aurinkolämmitykseen ei liitykkään kannattavuus,
Liittyy tottakai siihen kannattavuus, kertainvestoinnin kuoletuksen jälkeen lämpö on ilmaista, kai se kannattaa. Laittetkin kestää käytössä ikuisuuden.
Maalämmön tapauksessa ilmaista hetkeä ei tule milloinkaan, oli cop mikä tahansa.
DIY aurinkovaraaja+12m2 keräimet  (puukattilalämmitys kiinnostaa)

VPJ

• Hero Member
« Vastaus #20 : 17.07.2015-09:13 »
Kaksi puujärjestelmää tuli nähtyä ja myös aurinkoa :). Uutta kamaa oli kattila, varaajat ja keräimet, mutta onneksi vilahti myös yksi perinteinen ouman EH-80 suntti leväällään, se lisää aina luotettavuuden tuntua meikäläisellä kun koitan välttää vikaherkkiä nykyvehkeitä ;). En silti vastusta niitä mitenkään, päinvastoin.

2 varaajaa, kattila ja aurinko toisiinsa kytkettyinä niin että ne toimii vaatii jotain tietämystä ja tiettyä uteliaisuutta, muuten ei voi onnistua. Maallikon silmään tuo on varmaan aika ihmeellinen juttu mutta enämpi pannuhuoneissa pyörinyt näkee tuossa toimivan setin 10 minuutin tuijotuksen jälkeen.

Itse lisäisin tuohon vielä sen 60-100 litraisen Jäspin käyttöveden loppulämmitykseen (puukattilan taa mahtuu vielä ;D) koska jossain on se leikkauspiste tälläkin tehokkaalla systeemillä että käyttöveteen ei aurinko riitä mutta muuhun lämpöön se riittää. Tietty puulämmittäjä voi tämän tehdä ja varmaan tekeekin puulla. Ajattelen ehkä liikaa aurinko-näkökulmasta ;), puulämpöhän täällä on pääjuttu.

Pieni sähkövaraaja on odottamassa tallissa jos tulee tarvetta. Toisaalta tonnisen varaajan yläkolmannes lämpenee sähköllä jos tarvetta, siihen olen ajatellut kytkeä aurinkosähkön  :)
Myös puukattilan oikealle puolelle mahtuu pikkuvaraaja kattoon ;)

Ja niitä EH-80 on varalta yksi ja toinen VEXVE, löytynyt edullisesti käytettynä. Toimivat hyvin jos ei vaadita liikaa.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2015-09:15 kirjoittanut VPJ »
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl