Kovin vaikutti tarkoitushakuisilta laskelmat. Haluttiin saada keinolla millä hyvänsä puulämmitys kannattamattomaksi. Ulkopuolinenko tekee kaikki hommat ja sinä vain vierestä katseella seuraat setelinippu kädessä? Kuljetuskin oli hinnoiteltu kaksi eri kertaa. Puut saadaan tienviereen 15 eurolla, pilkonta ja pinoaminen maksaa saman verran, ja polttaminen vielä yhtä paljon. Mikä siinä polttamisessa oikein maksaa?
Kun puun pilkkominenkin on noin tyyristä, kannattaa satsata hyvään pilkkomiskalustoon.
Jos itse teet kaikki hommat metsästä puun polttoon asti, niin järkevämpi tapa on hinnoitella todellisten kulujen mukaan. Siis paljonko rahaa oikeasti kuluu. Sitten vertaat sitä muihin lämmitysmuotoihin. Ei sitä vaan voi laskea itselleen palkkaa. Tuolla tavalla hinnoitellen ei voisi tehdä vapaa-ajallaan mitään - tulisi liian kalliiksi. Ei pystyisi yöllä nukkumaankaan, se maksaisi satoja euroja per yö.
Kyllä puulämmitys on lähes kannattamatonta jos laskee itselleen edes jonkinlaisen palkan ja koneille jonkun arvon per tunti.
Avataampas vähän näitä lukuja
Puut tienviereen tekee moto ja ajokone 15€kiinto
Kuljetus kuorma autolla pilkontapaikalle noin 5/ kiinto
Pilkominen hakki 2x klapikoneella jota pyörittää 502 valmetti ja puita nostellaan syöttöpöydälle Hakki farmlifterillä ja A92 valtralla + pinoaminen 20 min sis siirron varastoon näistä tulee 15€ kiinto.
Puut pitää vielä kuljettaa ns kotiin ja tuskinpa se ilmaiseksi tapahtuu ja jos jollain puut menevät pannuun ilmaiseksi niin mulle kanssa sellainen kone.
Kaikki nuo koneet maksavat ja niissä on rahaa kiinni ne myös kuluttavat rahaa ollessaan paikallaan.
Eikö ole itsensä huijaamista jos meinaa että ne kaikki puut on ilmaisia.
Okei sitten ne on ilmaisia jos puiden teko ja lämmitys on puhdas harrastus ja on valmis maksamaan harrastus koneiden maksut ja polttoaineet ja muut harrastuksen piikkiin.
Lähtökohtana on ollut tässä vertailussa se ettei ole aikaa tehdä enään noita puita edes moton avustuksella.
Eli parempi olisi tehdä sitä mistä maksetaan ja ostaa sitten sitä mikä on halvinta energiaa ja helpointa.
Onhan öljyllä lämmityskin ilmaista jos ostaa öljyn harrastus mielessä ja kuuntelee pannun pöhinää harrastus mielessä.
Ainakin minun koneista tulee kuluja harrasti niillä tai ei.