Kirjoittaja Aihe: Kattila räjähti  (Luettu 25173 kertaa)

Pähkäilijä

• Hero Member
Vs: Kattila räjähti
« Vastaus #75 : 09.01.2016-22:53 »
Kuvaamasi järjestelmä muistuttaa vapaakiertoista järjestelmää, vai  onko tämä vapaakierto jotenkin estetty. Vapaakierrossahan  on vaikea saada kattilaan korkeita lämpötiloja.

tuo on Arimax 35 tapa ohjata pumppua, jos säätää käynnistymisen korkealle alkaa pistekiehunta.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

hiili

• Sr. Member
« Vastaus #76 : 10.01.2016-05:27 »
Höpö juttuja tässä ei esiiny tuota,joko se kiehuu kunnolla tai ei ollenkaa.

Markku

• Hero Member
« Vastaus #77 : 10.01.2016-08:43 »
ole vapaasti kyttäyskannalla, minä olen toista mieltä
ilmeisesti kuulut heihin jotka elävät toisten rahoilla=siivellä

Ne kaikki , mahdollisesti myös sinä on saatava ruotuun omatekoisilla virityksillä tehdyistä teoista kattilahuoneessa.
On aivan liian paljon rupusnikkareita, jota tekevät ihmishengelle vaarallisia ja virheellisiä töitä, joihin tarvityy olla jonkinlainen pätevyys ja lupa tehdä mainittuja töitä.
Yhden ihmishengen menetys on rahassa mitattuna yhteiskunnalle sievoinen summa, kun elämäntaival lasketaan syntymästä hautaan.
Olen toiminut usean vuoden työsujelupäällikkönä, joten tiedän asian luonteen. Oman talouteni olen hankkinut työllä, jonka olen ansainnut.

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #78 : 10.01.2016-09:32 »
Ne kaikki , mahdollisesti myös sinä on saatava ruotuun omatekoisilla virityksillä tehdyistä teoista kattilahuoneessa.
On aivan liian paljon rupusnikkareita, jota tekevät ihmishengelle vaarallisia ja virheellisiä töitä, joihin tarvityy olla jonkinlainen pätevyys ja lupa tehdä mainittuja töitä.
Yhden ihmishengen menetys on rahassa mitattuna yhteiskunnalle sievoinen summa, kun elämäntaival lasketaan syntymästä hautaan.
Olen toiminut usean vuoden työsujelupäällikkönä, joten tiedän asian luonteen. Oman talouteni olen hankkinut työllä, jonka olen ansainnut.

Paras tilannehan olisi, jos ihminen itse ymmärtäisi sen verran,- ettei hänestä ole laitteiston asentajaksi. Siis ei ymmärrä kokonaisuutta ja poikkeustilanteita jne....

Kun jotain yksittäinen ihminen virittelee, niin aina on huomioitava, miten käyttäjä joskus on toinen ja erikoisesti vielä ymmärtämättömämpi käytön suhteen. Niin, vaikka itse saa vippakonsteja käyttäen laitteiston toimimaan, niin toinen ihminen ei.

Niin, itse en ole alan ihminen,- vaikka kaikki putkityöt ja lmmitysjärjestelmän olen itse rakentanut. Esim. kattila / varaaja kytkennässä juuri huomioin, miten tumpelonkin tehden remonttia ( poistaa veden), niin täyttö onnistuu 100% ilmauksen osalta. Samoin veden paisunta  ei liity käyttäjän ymmärryksen tasoon. (ei voi estää).Samoin kattilan sytytyksenkin pyrin saattamaan sille tasolle, josta suoriutuu avuttomamoikin ihminen. Toimien ohjeuden mukaan.

Työturvallisuudesta puheenollen. Jos työturvallisuuspäällikkönä pohdit maamme teollisuuden muutumista tältä osalta, niin väitämpä miten tämä on heijastunut jo kilpailukykyyn/kin. Esim. työpaikallani tuli muutama vuosi sitten, muutos, ettei ovea saa avata karan pyöriessä. Oven avaaminen pysäyttää karan pyörimisen.  Tämä muutos on vaikeuttanut / hidastanut kappaleiden valmistusta ja siten vaikuttaa hinnoitteluun.

Nyt tumpelokin voi koneistaa tapaturmaan joutumatta,- mutta kilpaikukyvyn / työpaikkojen menettämisen saattamana.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2016-09:35 kirjoittanut markkulievonen »

Markku

• Hero Member
« Vastaus #79 : 10.01.2016-10:03 »
Työturvallisuudesta puheenollen. Jos työturvallisuuspäällikkönä pohdit maamme teollisuuden muutumista tältä osalta, niin väitämpä miten tämä on heijastunut jo kilpailukykyyn/kin. Esim. työpaikallani tuli muutama vuosi sitten, muutos, ettei ovea saa avata karan pyöriessä. Oven avaaminen pysäyttää karan pyörimisen.  Tämä muutos on vaikeuttanut / hidastanut kappaleiden valmistusta ja siten vaikuttaa hinnoitteluun.

Nyt tumpelokin voi koneistaa tapaturmaan joutumatta,- mutta kilpaikukyvyn / työpaikkojen menettämisen saattamana.

Eihän työturvallisuusasiat kulje käsi kädessä tuotannon rationalisoinnin ja logistiikan osalta. Toki uudet työjärjestelyt vaativat aina työergonomian ja työturvallisuuden tuntemusta ja osaamista.
Monesti automaatio on osa tuotantoketjussa välttämätöntä, jossa ihmiskäsi ei koske tuotteeseen lainkaan. Näissäkin tapauksissa on otettava työturvallisuusasiat huomioon. Robotti voi olla pahimmasdsa tapauksessa  tappokone tai vamman tuottaja.

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #80 : 10.01.2016-10:21 »
Eihän työturvallisuusasiat kulje käsi kädessä tuotannon rationalisoinnin ja logistiikan osalta. Toki uudet työjärjestelyt vaativat aina työergonomian ja työturvallisuuden tuntemusta ja osaamista.
Monesti automaatio on osa tuotantoketjussa välttämätöntä, jossa ihmiskäsi ei koske tuotteeseen lainkaan. Näissäkin tapauksissa on otettava työturvallisuusasiat huomioon. Robotti voi olla pahimmasdsa tapauksessa  tappokone tai vamman tuottaja.

Jos huomoidaan työturvallisuuteen liittyvät investoinnit tai kappaleen valmistuksen / työntekemisen vaikeutuminen työturvallisuuteen liittyvän direktiivin johdosta, niin  tällä on suora yhteys katteeseen / kannattavuuteen.

Hyvä esimerkki on. Ennen voi sorvatessa oviauki tarkistaa tarkka terän asema asetusvaiheessa tai toteuttaa nopeasti ovi auki käsihionnalla  kappaleeseen vaadittu hiontapinta. Tai  tarkkakilla ovi raollaan stelliittiä koneistettaessa työstötapahtumaa, joka on välttämätöntä terien ehjänä pysymisen suhteen.

Nyt nuo on direktiivien mukaan kielletty ja työnantaja joutuu investoimaan uusiin laitteisiin ja valvontalaitteisiin jne....Niin, asiakkaat eivät ole kiinnostuneet koko alueesta,- vaan ainoastaan laadusta ja hintatasosta.

Muuten, uskotko. Jos moottorisahaa ei olisi aiemmin keksitty, niin tälle kapistukselle ei saisi tänä päivänä enää käyttö lupaa.Sitä ei saisi edes patentoitua sen vaarallisuudesta johtuen.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2016-10:24 kirjoittanut markkulievonen »

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #81 : 10.01.2016-10:32 »
Ihmisen turvallinen ympäristö on erittäin tärkeä tekijä ihmisen kehitystä / psyykettä ajatellen. Samoin työympäristö ja käden luovuuteen liittyvät alueet.

Mutta,- väärin toteutettuna tällä passivoitetaan ihminen ja tätä on ihmisessä jo tapahtunut ja tämä on JO todellisuutta seuraavien sukupolvien aikana. Teknologia yhdessä direktiivien kanssa kieltää /surkastuttaa ihmisen luovuuden. Jos turvallisuutta pohditaan j asen toteuttamista ja samlla ruokitaan ihmisen luovuutta / kehittymistä, niin ainut tie on ymmärryksen laajentuminen vaarojen suhteen. Sama pätee liikenteeseen ja auton kehittymiseen,- kehitys, joka surkastuttaa ihmiseltä liukkaalla ajotaidon /  vaara tilanteessa toimimisen.

Esim. wanha metsuri tietää miten vaarallinen on moottorisaha ja sen käyttö. Mutta,- huomioiden  käyttötunnit metsurilla sahan suhteen, niin todella vähän on tapaturmia syntynyt. Taas tumpelo sahaa mökkisahallaan lomansa aikana todella paljon raajoihinsa,- vaikka käyttötunteja on järkyttävän vähän.On uusavuton.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2016-10:43 kirjoittanut markkulievonen »

varikonniemi

• Hero Member
« Vastaus #82 : 10.01.2016-10:50 »
ole vapaasti kyttäyskannalla, minä olen toista mieltä
ilmeisesti kuulut heihin jotka elävät toisten rahoilla=siivellä

Ei siihen mitään siivellä elämistä tarvitse että kontrollifriikkejä ideoita kannatta. Riittää että on syntynyt sukuun jossa on etuuksia, esim. käy rehellisesti töissä faijan/sukulaisen kautta saadussa työpaikassa jossa auktoriteettina arvostelee muitten tekemiä asennuksia..

Tässä tapauksessa tietenkin syntyy idea että jokaisen asennukset pitää tarkastaa.. ettei vaan työt lopu kesken!
« Viimeksi muokattu: 10.01.2016-10:54 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

Markku

• Hero Member
« Vastaus #83 : 10.01.2016-11:05 »
Ihmisen turvallinen ympäristö on erittäin tärkeä tekijä ihmisen kehitystä / psyykettä ajatellen. Samoin työympäristö ja käden luovuuteen liittyvät alueet.

Mutta,- väärin toteutettuna tällä passivoitetaan ihminen ja tätä on ihmisessä jo tapahtunut ja tämä on JO todellisuutta seuraavien sukupolvien aikana. Teknologia yhdessä direktiivien kanssa kieltää /surkastuttaa ihmisen luovuuden. Jos turvallisuutta pohditaan j asen toteuttamista ja samlla ruokitaan ihmisen luovuutta / kehittymistä, niin ainut tie on ymmärryksen laajentuminen vaarojen suhteen. Sama pätee liikenteeseen ja auton kehittymiseen,- kehitys, joka surkastuttaa ihmiseltä liukkaalla ajotaidon /  vaara tilanteessa toimimisen.

Esim. wanha metsuri tietää miten vaarallinen on moottorisaha ja sen käyttö. Mutta,- huomioiden  käyttötunnit metsurilla sahan suhteen, niin todella vähän on tapaturmia syntynyt. Taas tumpelo sahaa mökkisahallaan lomansa aikana todella paljon raajoihinsa,- vaikka käyttötunteja on järkyttävän vähän.On uusavuton.

Voin lyhyesti mainita CNC-tekniikan tuomat edut työstötekniikassa, jossa ihmiskäsi ei tarvitse kontroloida työstön vaiheita. Riittää kun on ohjelmoija, joka kertoo työstökoneelle mitä täytyy tehdä. Kone tekee 24/7 ympäri vuoden, josta on helppo laskea tuottavuus.
Moottorisahoista senverran, että ovat varmaan jäämässä historiaan "vaarallisena " työkoneena. Metstsurit on korvattu Motoilla ja jälkityöstö automatisoiduilla  koneilla.

jolla

• Hero Member
    • charts
« Vastaus #84 : 10.01.2016-12:05 »

meitä on moneksi, jotkut eivät ilman päälliköitä ja johtajaa yksinkertaisesti tule toimeen, vanhemmista vieroitettua he tarvitsevat jonkun, viranomaisen, tai jonkun muun, joka sanoo mitä tehdä, arkijärki puuttuu
työsuojelupäällikkökin tekee mitä hänen työnantajansa käskee, koska otit kantaa minunlaiseeni rupusakkiin, otan myös kantaa. minulla ei ole koskaan ollut työnantajaa ja olen itseni elättänyt arkijärkeä käyttäen yrittäjänä enkä ole tarvinnut teidänlaistanne päällikköä elämäni varrella vaikka ikää on pian 70
kunhan kasvat mieheksi niin ymmärrät
oletko koskaan rakentanut keskuslämmitysjärjestelmää? osaatko edes? tiedätkö miten se toimii?
yleensä noilta päälliköiltä puuttuu käytännön kokemus, puhuvat vain

valvonnasta:
meillä tieliikennettä valvottaan, autot katsastetaan, kortti pitää olla jne.
miksi jo lähes joka toinen kiinni jäänyt on huumeiden vaikutusten alainen? vaikka huumeet ovat kiellettyjä
miksi liikennekuolemia on yhä?   sehän on kaikki valvonnan alla juuri mitä ihannoit
haluaisit varmaan joka lämmittäjälle konemestarin paperit, eikö silloin enää onnettomuuksia syntyisi
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 93 kpl 270/340W pv-panelia 13° etelään kiinteästi ja 40 kpl pystyssä, 40kWh lifepo4 + 40kWh agm
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

hiili

• Sr. Member
« Vastaus #85 : 10.01.2016-12:05 »
Tähän ei tarvi kun tuo yks xxxxxxxxxxx työntää laskutikkunsa tähän soppaan niin kaikilla hauskaa ( XXXXXXX ) ;D

Nuohousilmoitus: Henkilöön käyvät, mutta aiheeseen liittymättömät viittaukset neutraloitu. -Nuohooja
« Viimeksi muokattu: 11.01.2016-17:04 kirjoittanut Nuohooja »

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #86 : 10.01.2016-12:07 »
Voin lyhyesti mainita CNC-tekniikan tuomat edut työstötekniikassa, jossa ihmiskäsi ei tarvitse kontroloida työstön vaiheita. Riittää kun on ohjelmoija, joka kertoo työstökoneelle mitä täytyy tehdä. Kone tekee 24/7 ympäri vuoden, josta on helppo laskea tuottavuus.
Moottorisahoista senverran, että ovat varmaan jäämässä historiaan "vaarallisena " työkoneena. Metstsurit on korvattu Motoilla ja jälkityöstö automatisoiduilla  koneilla.

Totta. CNC tekniikka on tuonut erittäin suuren edun tarkkudessa ja nopeudessa. Itse tarkoitin lähinnä koneen käyttämistä. Pienissä sarjoissa direktiivin tuomat haitat on huomattavia.  Todellisuudessa suurin osa on näitä pieniä sarjoja ja Kiinasta tulee ne suuuuuret sarjatuotannot.

Mutta, suo siellä vetelä täällä. Juuri CNC tekniikan avulla tuotanto on pajoissa monin kertaistunut, verraten manuaalituotantoon ja juuri tuohon liittyy myös työttömyys. Yhden ihmisen työpanos CNC koneella on moninkertainen wanhaan aikaan verraten. Maamme tuotanto on näin pakkopullaan verrattavissa.Itse olen kokenut molemmat tuotantomenetelmät.

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #87 : 10.01.2016-12:16 »
Palatakseni itse  aiheeseen, niin mielestäni  pakollliseksi voisi laittaa lämmitysjärjestelmän toteuttamis suunnitelma. Siis aivan alkeellinen piirrustus kytkennäistä ja tämän tarkastaisi kunnassa kuukausipalkkaa nauttiva  alan pätevä viranomainen.
Siis ei mitään monimutkaista paperisotaa, vaan suunnitelman tarkastuttaminen alan ihmisellä. Esim. tuon raportissa olevan  kattilan räjähdyksen olisi voinut estää jo sillä, jos joku olisi puuttunut ongelmia tuovaan kytkentään.Samalla olisi opastanut oikean kytkentätävan.

jolla

• Hero Member
    • charts
« Vastaus #88 : 10.01.2016-13:03 »
onko linkkiä, mikä on lappeenrannan kattilaräjähdyksen syy, mistä johtui?
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 93 kpl 270/340W pv-panelia 13° etelään kiinteästi ja 40 kpl pystyssä, 40kWh lifepo4 + 40kWh agm
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

Lepandeerus

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #89 : 10.01.2016-13:08 »
Palatakseni itse  aiheeseen, niin mielestäni  pakollliseksi voisi laittaa lämmitysjärjestelmän toteuttamis suunnitelma. Siis aivan alkeellinen piirrustus kytkennäistä ja tämän tarkastaisi kunnassa kuukausipalkkaa nauttiva  alan pätevä viranomainen.
Siis ei mitään monimutkaista paperisotaa, vaan suunnitelman tarkastuttaminen alan ihmisellä. Esim. tuon raportissa olevan  kattilan räjähdyksen olisi voinut estää jo sillä, jos joku olisi puuttunut ongelmia tuovaan kytkentään.Samalla olisi opastanut oikean kytkentätävan.

Ihan hyvä idea sellanen "peruskaavio" ensin hyväksyttää ja sen pohjalta rakentaa. Ehkä nämä yksityistalouksien kattilaonnettomuudet on sen verran harvinaisia kuitenkin että sen takia ei ole asiaan sen enempiä kiinnitetty huomiota?
okt 140m²+konehalli 110m², Tiileri takkaleivinuuni (3500kg), Arimax 240, laddomat 21-60, varaaja 1300l, ouman eh-203, lattialämmitykset