Kirjoittaja Aihe: Sähkökatkon sattuessa  (Luettu 2884 kertaa)

ila6910

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
Sähkökatkon sattuessa
« : 14.01.2016-16:19 »
Onko kukaan kokeillut pyöriikö kiertovesipumppu motonetin siniaalto invertterillä

kahe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 200
    • Pannuhuoneen mittaukset
Vs: Sähkökatkon sattuessa
« Vastaus #1 : 14.01.2016-16:25 »
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

ila6910

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Sähkökatkon sattuessa
« Vastaus #2 : 14.01.2016-16:59 »
Noissa halvoissa kun joskus mukana tasajännitekomponenttia ja sellainen lämmittää kelaa. Ja saattaa tappaa pikku moottorin.
Paljonko olette laittaneet kerrointa käynnistysvirralle?

hiili

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 286
Vs: Sähkökatkon sattuessa
« Vastaus #3 : 15.01.2016-10:54 »
30-9407 Kiertovesipumppu 12V mm. Opel/Saab aito Bosch ...
www.motonet.fi/fi/varaosatuote/309407/1013437?ajoneuvo=407
Tuotekuvaus: Alkuperäinen Bosch kiertovesipumppu 20mm lähdöillä. Tuotto 750l/h. Korvaa: Bosch 0392020034 Opel/GM 90448286 / 90509271 Saab 4395612.

Saatais riittää tuokin joihinkin patterikiertoihin ( 750l/h )

Tune

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: Sähkökatkon sattuessa
« Vastaus #4 : 15.01.2016-13:04 »
Saatais riittää tuokin joihinkin patterikiertoihin ( 750l/h )

Omaan mörskääni 150 % liian suuri, nytkin manailen kun Alpha2 minimiasetuksella (6 W) nostaa kierron yli 400 l/h kun lämmitys siirtyy loppukädessä pikkuvaraajan 4-tieventtiiliin kautta. Linjuri olisi tarvittu kun painehäviöt siinä lenkissä niin pienet.

Pumppu on pienin Alpha2, 25-40. Verkostossa nopella laskennalla 16 erikokoista patteria.
Nibe Vedex 3300
AkvaSmart 500, 2 x Kaukora Lämpöakku 1500 (aurinkovarauksilla)
Latausryhmä Grundfos Magna3 25-60 (ModBus) + moottoriohjattu sunttaus
Lämmön tuotto ja kulutus: 2 x MC602, LKV kulutus MC62, varaajasähkö iEM3150 (kaikki ModBus)
Östberg HERU 100 S (ModBus)
BMS: AtmosCare iC1000

geswas

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 118
Vs: Sähkökatkon sattuessa
« Vastaus #5 : 16.01.2016-11:18 »
Lainaus
Kirjoittanut: ila6910 

Lainaus

Onko kukaan kokeillut pyöriikö kiertovesipumppu motonetin siniaalto invertterillä

Just toissaviikolla ostin motonetista 300W inun läppäriä varten.

Pyörii ja pumppaa normaalisti mutta pitää ääntä. Tämä siis "modified sinewave" eli ei täys siniaalto. Sillä kyllä varmaan pelaa äänettä mutta hintakin 159e vs tämä 39,90.

Tiedä sitten rikkooko tuo kuin nopeesti pumpun jos joskus joutuu käyttämään. Kokeilin myös porakonetta ja dremeliä, ei mitään ongelmaa. En ymmärrä miks nuo kiertopumput on niin kranttuja tuolle sähkölle?

repa

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 265
Vs: Sähkökatkon sattuessa
« Vastaus #6 : 16.01.2016-13:45 »
Clasulta hain tommosen kiertopumpun ja säätöautomatiikan virtalähteeksi katkojen varalle. Tuntui toimivan siististi ilman surinoita ja murinoita.

http://www.clasohlson.com/fi/Invertteri/Pr325124000

Kantiaalto ja modified ei sovi kondensaattori käynnisteisille moottoreille. Konkka kokee tuon kanttiaallon reunan suurtaajuudeksi. Reunalla on myös paljon säröä, josta konkka ei oikein tykkää. En usko että moottori tuosta paljon kärsii mutta konkan elinikä voi lyhentyä.

Omassa säätöautomatiikassa on sisäänrakennuttu muuntaja, jonka jälkeen on tasasuuntaus ja suodatuskonkat; kanttialto poltti aina sulakkeen tosta paketista.

Kanttiaaltoa vois yrittää suodattaa esim kuristimella. Tämmönen suodatus on aina tehtävä juuri sitä laitetta varten jota aiotaan käyttää. Käytöstä poistettuja valonsäätimiä on miljoonalaatikkon kertynyt, noista oli ajatus tinailla suodatus pumpulle ja automatiikalle, no jakka kerkiän, eikä enää ole niin pakkotarvettakaan.

geswas

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 118
Vs: Sähkökatkon sattuessa
« Vastaus #7 : 17.01.2016-14:43 »
Lainaus
Kanttiaaltoa vois yrittää suodattaa esim kuristimella. Tämmönen suodatus on aina tehtävä juuri sitä laitetta varten jota aiotaan käyttää. Käytöstä poistettuja valonsäätimiä on miljoonalaatikkon kertynyt, noista oli ajatus tinailla suodatus pumpulle ja automatiikalle, no jakka kerkiän, eikä enää ole niin pakkotarvettakaan.

Kerroppas tästä lisää? Siis tavallisella valo himmentimellä vois saada siistittyä tuota kanttia sen verran että hiljenis? Miten kytketään?

vauxhall1972

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 205
Vs: Sähkökatkon sattuessa
« Vastaus #8 : 17.01.2016-15:05 »
Tarvitseeko se muuta kuin diodit + ja - puolille ja kondensaattorin pyöristämään kanttia? Mitotus kondensaattorille tyypillisen kuorman mukaan.

repa

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 265
Vs: Sähkökatkon sattuessa
« Vastaus #9 : 17.01.2016-16:10 »
Kerroppas tästä lisää? Siis tavallisella valo himmentimellä vois saada siistittyä tuota kanttia sen verran että hiljenis? Miten kytketään?


Enkä nyt kehota enkä neuvo ketään leikkimään noilla, henkikulta voi olla herkässä!

Valohimmentimestä otetaan vain se kuristin ja pieni konkka käyttöön. Ne pitäis kuitenkin saada sovitettua juuri sille kuormalle jota syötetään.
Himmentimissä yleensä tehoalue 10 - 300 W, joten mietin että pitäiskö laittaa kaksi kuristinta sarjaan että olis sopiva esmer kiertopumpulle? Ilman kooppia menee ihan hakuammunnaksi ja pahimmillaan saa kehitetyksi resonansipiirin missä jännite nousee jopa10-kertaiseksi. ( Noissa resonanseissa voi tapahtua joko jännitevahvistus tai virtavahvistus. Todennäköisyys että noin kävisi on kyllä tavattoman pieni )

Itellä 600 Wattisen tai 1000 Wattisen perässä melkoisen kookas (yleis)kuristin mutta sen hyöty rajoittuu lähinnä korkeimpien yliaaltojen leikkaamiseen, lisäksi tuntuu tulevan jonkinverran jännitehäviötä.

Enkä nyt kehota enkä neuvo ketään leikkimään noilla, henkikulta voi olla herkässä!


Valohimmennin ei muuten toimi ollenkaan noiden kanttiverttien perässä.

Atmos Gsx

  • Vieras
Vs: Sähkökatkon sattuessa
« Vastaus #10 : 17.01.2016-17:57 »
Esim savukaasu puhaltimen kierroslukua jos lähtee muuttamaan niin pitäisi olla silloin loisteputki lampuille sopiva himmennin ilmeisesti johtuu induktiivisesta kuormasta jota tavalliset himmentimet ei siedä.

repa

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 265
Vs: Sähkökatkon sattuessa
« Vastaus #11 : 17.01.2016-18:34 »
Esim savukaasu puhaltimen kierroslukua jos lähtee muuttamaan niin pitäisi olla silloin loisteputki lampuille sopiva himmennin ilmeisesti johtuu induktiivisesta kuormasta jota tavalliset himmentimet ei siedä.

No juu, valohimmennin sopii hehkulampuille tai resistiiviselle kuormalle, esim karvalakki mallinen juotin.
Halogeenilampu toimii periaatteessa myös, mutta jää lyhytikäiseksi koska halogeeni ei toimi himmennyksen aikana. Ledit ja esl lamput toimii mutta eivät himmenny, minimiteholla tirisevät enempivähempi.
Sarjamoottori, kuten porakone tai rälläkkä toimii ( tehonkeston rajoissa) myös, vaikka onkin induktiivinen kuorma, niiden käämitys toimii kuristimena.

Moottoreille on sitten "moottorisäätimet"

Omissa sovelluksissa käytän paljon 12 V komponentteja, esmer moottoreita ja pwm-säätimiä. Ne halpoja eikä vaikeita itekkään tinailla:
http://www.ebay.com/bhp/pwm-controller

12 volttiset eivät ole ihan niin vaarallisia kuin verkkovirta mutta kyllä niistäkin saattaa saada mojovia tällejä kun sormineen touhuaa käämien kanssa.

vauxhall1972

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 205
Vs: Sähkökatkon sattuessa
« Vastaus #12 : 17.01.2016-19:25 »
Olikos moottoreissa jotain eroja vai saako kaikkia normimoottoreita ohjata pulssinleveysmodulaatiolla?

repa

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 265
Vs: Sähkökatkon sattuessa
« Vastaus #13 : 17.01.2016-23:01 »
Olikos moottoreissa jotain eroja vai saako kaikkia normimoottoreita ohjata pulssinleveysmodulaatiolla?

Ei saa !

Pwm toimii tasavirtalaitteilla. Sarjamoottorit ( mm porakone, rälläkkä ) toimivat myös tasavirralla, joten niitä voi(s) säätää pwm:lla

Moottoreita on tusinoittain erilaisilla toimintaperiaatteilla, mitään yleispätevää ei voi sanoa.

Pieniä puhallinmoottoreita, jotka käynnistyvät ns. varjomagneetilla, olen säätänyt tolla perinteisellä valohimmentimellä.

Nämä hommat ei ole minun alaani, joten jätän lisätietojen kertomisen viisaammille.

PS
Noi 12 ja 24 V kestomagneettimoottorit ovat suht energia tehokkaita, tosin ne ovat yleensä hiiliharjallisia ja sen takia niiden elinikä on aika rajallinen verrattuna esmer kolmivaiheoikosulkumoottoriin.