Kirjoittaja Aihe: Nyt alkoi Vigas temppuilemaan  (Luettu 72733 kertaa)

Kettu-Pekka

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 191
Nyt alkoi Vigas temppuilemaan
« : 11.03.2016-20:41 »
Laitoin normaalit alkutulet kylmään kattilaan kuten aina ennenkin. Sitten kun oli syttynyt niin pesä täyteen ja päiväunille. Kun tulin unilta niin vigas olikin sammunut. Herättelin sen uudelleen tulille ja kohta se taas sammui. Eli syystä tai toisesta toisiopalo ei herää henkiin.

Syttypuut oli kuivia mutta lisätyt puut ulkokosteita. Saattoi seassa olla joku märkäkin.

Tässä olen koko illan tapellut. Kattila aina pikkuhiljaa hyytyy. Sitten herättelen sen kunnolla palamaan ja sohin ettei vahingossakaan ole holvaantumista. Puhallin toimii normaalisti.

Mikähän tässä nyt mättää? Kattila on 40lc.
« Viimeksi muokattu: 10.06.2016-07:20 kirjoittanut Kettu-Pekka »

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 586
Vs: Nyt alkoi Vigas temppiilemaan
« Vastaus #1 : 11.03.2016-20:55 »
Ootko kattonu että kaikki arvot mitä se näyttää on normaalit? Jos anturi näyttää omiaan eikä kattila tajua että se on rikki niin se voi ajaa sen täysin väärään moodiin.

Mahdollisesti sitten "herättely" aina saa sen toimimaan koska luukun avauksen jälkeen mennään ilman antureita 1min.

edit: toinen idea: katso että ohitusluukku varmasti menee tiiviisti kiinni, jos sieltä karkaa osa virtauksesta niin voi hyytyä 1min jälkeen kun virtaus siirtyy ensiöpuolelle.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2016-21:21 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

kahe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 200
    • Pannuhuoneen mittaukset
Vs: Nyt alkoi Vigas temppiilemaan
« Vastaus #2 : 11.03.2016-21:22 »
Ne märät puut kesäksi kuivumaan ja kuivaa pesään ja sitten vasta voi ihmetellä lisää. Märät puut eivät kuulu mihinkään pesään.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

ifp

  • Vieras
Vs: Nyt alkoi Vigas temppiilemaan
« Vastaus #3 : 11.03.2016-22:13 »
Minulla teki samaa kun savukaasut ei nousseet tarpeeksi nopeasti sammutuslämpötilan yli. Huolellisempi sytyttäminen korjasi asian, eikä ongelmia ole ollut.

CMK77

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 54
Vs: Nyt alkoi Vigas temppiilemaan
« Vastaus #4 : 11.03.2016-22:20 »
Ainut kerta tänä talvena kun minulla on ollut ongelmia mun Vigaksen kanssa oli silloin kuin yksi puu oli tippunut suutinreiän päälle. Se oli mennyt niin tiivisti että kaasut ei enää kuljennut. Sain sen syttymään kun ohituspelti ja luukku oli auki mutta heti kun laittoi kaikki kiinni lämpötila rupesi tippumaan vaikka puhallin kävi täysillä.


Kettu-Pekka

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 191
Vs: Nyt alkoi Vigas temppiilemaan
« Vastaus #5 : 11.03.2016-22:20 »
Joo nyt heräs. Eli huolimattomat alkutulet, hiillos ei syttynyt kunnolla. Sitten päällä olevat puut muodostivat hiiltyessään tiiviin kannen hiilloksen päälle. Ensiöilma ei päässyt työntämään ilmaa kannen läpi arinalle ja panos tukehtui.

Nostelin päältä pois huonosti palaneita puita ja sain kunnolla kouhittua auki kannen niin johan tuli kattilaan eloa..

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Vs: Nyt alkoi Vigas temppiilemaan
« Vastaus #6 : 11.03.2016-22:40 »
Ainut kerta tänä talvena kun minulla on ollut ongelmia mun Vigaksen kanssa oli silloin kuin yksi puu oli tippunut suutinreiän päälle. Se oli mennyt niin tiivisti että kaasut ei enää kuljennut. Sain sen syttymään kun ohituspelti ja luukku oli auki mutta heti kun laittoi kaikki kiinni lämpötila rupesi tippumaan vaikka puhallin kävi täysillä.

Joo nyt heräs. Eli huolimattomat alkutulet, hiillos ei syttynyt kunnolla. Sitten päällä olevat puut muodostivat hiiltyessään tiiviin kannen hiilloksen päälle. Ensiöilma ei päässyt työntämään ilmaa kannen läpi arinalle ja panos tukehtui.

Nostelin päältä pois huonosti palaneita puita ja sain kunnolla kouhittua auki kannen niin johan tuli kattilaan eloa..

 ::)
Ihan selvä juttu, lambdan syytä kaikki tyynni, repikään ne pois ni saatte pannunne toimimaan...  ;D
Ja vaihtakaa maapallon, tai ees yläpaloon...  ;D

Not...
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

vesimies

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 302
Vs: Nyt alkoi Vigas temppiilemaan
« Vastaus #7 : 12.03.2016-19:46 »
Eilen oli ainakin täällä lännessä sellaiset kelit että savu tuntui leijailevan ihan paikallaan. Kun kävin tuolla kylillä lenkillä niin oli kuin olisi ilma seisonut paikallaan. Ehkä tuollainen ilmiö yhdistettynä liian kosteisiin puihin aiheutti aloittajan ongelman. Itsekin huomannut että josku oudolta tuntuvat ongelmat ei ole varsinaisia vikoja vaan johtuvat jostain ulkoisesta tekijästä ja seuraavana päivänä kaikki toimii taas normaalisti.

vilhos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 218
Vs: Nyt alkoi Vigas temppiilemaan
« Vastaus #8 : 12.03.2016-21:51 »
Hei
Minun Ariterm 35 + mallissa ei ole ollut koskaan tuollaisia ongelmia. Sen ole huomannut että siinä tapauksessa että puut ovat märkiä (ulkokuivia) jos lähdet liikkeelle täydellä pesällä ei saa aukaista luukkua. Varastopesä on ihan täynnä valkoista savua. Savukaasuimuri hoitaa tuon ongelman ja palo etenee. Kannattaa uskoa ei lambda yksinään hoida puunpolttoa hyvin. Kaverina puunpoltossa se voi jopa toimia.

Terv Oulujärven rannalta

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Vs: Nyt alkoi Vigas temppiilemaan
« Vastaus #9 : 12.03.2016-22:02 »
Omassa 45 kW alapaloisessa ei ole myöskään syttymis tai palamisongelmia. Kaikki palaa mitä varastopesään laittaa, oli poltettavana puuta tai muuta palavaa eikä ole holvausongelmia. Keraamisessa polttokammiossa palotapahtuman lämpö huitelee toisella tuhannella.

pelti

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 406
Vs: Nyt alkoi Vigas temppiilemaan
« Vastaus #10 : 12.03.2016-22:03 »
Miksi vilhos oot sitten kohta vuoden turannut arduinon kanssa, jos kattilan kanssa ei ole ongelmia?
ex-Attack 35 DPX lambda, ex-3000l varaaja, ex-oventrop, puurakenteinen omakotitalo, vesipattereilla lämmitys, maalämpö

CMK77

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 54
Vs: Nyt alkoi Vigas temppiilemaan
« Vastaus #11 : 12.03.2016-22:36 »
Toi on kyllä ainoa ongelma mikä on tullut vastaan minulla. Vähän samanlainen kuin kaasarissa menisi roska suutimeen... Harvinaista mutta saattaa tapahtua. En näe sitä minkäänlaisena ongelmana

vilhos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 218
Vs: Nyt alkoi Vigas temppiilemaan
« Vastaus #12 : 13.03.2016-19:02 »
Hei

Etkö tunne sanontaa että hiljaa hyvä tulee.
No meidän kesken sanottuna on tarkoitus tehdä myytävä tuote. Eli ei mitään mutu tuntumalla vaan kaikki mitä tähän minun arduinoon tulee on testattu moneen kertaan. Testaukseen käytän Ariterm 35 + kattilaa siinä on muuten riittävän kokoinen konvektio osa. Ensiö vedossa on 18 neli kanttista putkea ja toisessa yhdeksän.  Tosin sekin on tehty hiukan kiukaan tyyliin.
Tarkoitus on pitää puulämmitys kurssi ensi lämmityskaudella. Tuletko mukaan todennäköisesti saataisiin kunnon keskustelut aikaiseksi.

Terv Oulujärven rannalta

Kettu-Pekka

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 191
Vs: Nyt alkoi Vigas temppiilemaan
« Vastaus #13 : 08.06.2016-20:29 »
Nonii, temppuilua osa2. Mikähän vaivaa kun toisiopalo ei meinaa käynnistyä millään? Kattila toimi pitkään moitteettomasti mutta parilla viime kerralla ei. Eli narraamalla toisiopalon saa humisemaan mutta servot hyvin pian sammuttavat sen.

Lambda seilaa edestakaisin ja lopulta asettuu 1.35-arvoon. Ja tuntuu että tämä arvo pakottaa servon rajoittamaan paloa.

Voiko vika olla lambda-anturissa? Vai toisioilman saannissa? Vai missä pirussa?

Olen tosiaan aiemmin saanut toisiopalon käyntiin ilman ongelmia mutta ei enää. Auttakee hyvät immeiset..

vesimies

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 302
Vs: Nyt alkoi Vigas temppiilemaan
« Vastaus #14 : 08.06.2016-21:17 »
Onko temppuillut noin vasta tänään?
Jos on niin nyt on ainakin täällä sellaiset tuulet että veto piipussa ei taida pelittää normaalisti. Ainakin itse huomasin kun äsken lämmittelin saunaa.