Tuossa ei kyllä oikein ole mahdollisuutta ilmojen sekoittumiseen kun vasta suuttimella.
Rakenne on kovin erilainen kuin tuossa sun Vedassa.
Ensiöilma on todella pienellä, oli aiemmin rajotinta vasten kiinni, nyt tuosta noin 5mm auki kun siinä kohtaa happi asettui parhaaassa palossa kohdalleen.
Kattila syttyy todella hyvin ja kaasutus alkaa miltein heti kun vaan on aloitushiilet pohjalla. Hyvin syttyy kyllä ilman hiiliäkin, käytilämpöön pääseminen kestää vaan tietysti kauemmin.
Tuota vetoasiaa voisi vielä kokeilla, piipussa on kyllä tolkuton veto. Jos vedontasaaja on lukittu pakkaskelillä pääsee 40Pa:n lukemiin. Tasaaja on nyt kuitenkin säädetty siihen 30Pa arvoon. Voisi toki koittaa pudottaakkin mutta mitä aiemmin olen testaillut ei se ole vaikuttanut olkoon missä kohtaa hyvänsä.
Eilen tein sen verran muutosta että ajoin arduinoon uudet raja-arvot. Nyt ilmaläpän maks. aukeama on huomattavasti alempi joten pitäisi alkaa nopeammin vaikuttaa menoon. Aiemmin läppä on auennut turhaa niin paljon koska melkein alku puolet liikeradasta ei vielä kuristanut menoa vielä ollenkaan.
Mutta voi toki olla ettei tätä pannua saa pelaamaan niin ettei kaasuja päästä missään kohtaa karkaamaan tuonne 265 yli. Konvektio osa saattaa olla sen verta alimitoitettu ettei pysty kunnon palolla kaasuja alempana pitämään.
Tässä alkaa olla ketjussa sen verran mittaa, ettei pysty enää kahlaamaan läpi. Saattaa olla, että asiaa on jo sivuttu, mutta kysyn kuitenkin. Onko tuo Arduino-säätö omaa käsialaa vai alkuperäinen?
Minä olen nyt saanut Vedan kohtalaisesti palamaan. Nyt kun vastaa säätöihin, on säätöjä ja kokeiluja tullut tehtyä runsaasti. Pari kertaa on käynyt seuraavalla tavalla: Alkutulien jälkeen olen laittanut pesän täyteen. Lisäys on lähtenyt hyvin palamaan ja olen poistunut paikalta. Molemmilla kerroilla olen tullut katsomaan puolen tunnin kohdalla ja löytänyt mustan pesän. Alkutulet poltin suuremmalla ilmamäärällä ja pienensin lisäyksen sytyttyä suunnilleen edellisen onnistuneen polttokerran täyden palamisen ilmamäärään. Sain ilmiön näkymään myös vierestä seuratessa.
Kyse on ilmeisesti siitä, että vaikka pesällinen lähtee reippaasti palamaan, ei täyden palamisen vaihe ole vielä tosiasiallisesti alkanut. Syttymisvaiheessa lämpöä ei synny riittävästi reaktion ylläpitoon sillä ilmamäärällä, mikä riittää kaasutusvaiheessa. Liekki siis hiipuu hiljalleen ja lopuksi sammuu. Videossasi tämä tapahtuu suhteellisen nopeasti, mutta voisiko kyseessä olla sama ilmiö?
En tunne Arduinosi säätölogiikkaa, mutta saatko säädettyä pyytämään kuumempia kaasuja ainakin ensimmäisen tunnin ajaksi? Laita pyynti vaikka aluksi 320°C. Kuten tällä palstalla on monesti sanottu, ei savukaasun absoluuttinen lämpötila kerro mistään muusta kuin polton ja lämmöntalteenoton tehojen suhteesta. Jos palamisreaktion käynnissä pitävä ensiöpalon teho on korkeampi kuin 265°C savukaasuilla tilanne on, tehoa pitää nostaa. Savukaasujen lämpöä pystyy sitten palamiselle sopivien asetusten löytymisen jälkeen säätämään vaikkapa savukaasujarruilla.
Sellaisen havainnon olen tehnyt, että täyden palamisen kunnolla alettua reaktiota ei helpolla lopeta mikään. Täyden palamisen käyntiinlähtemisestä kertoo nopea savukaasun lämpötilan nousu ilmamäärää lisäämättä. Savukaasujen lämmön noustessa liian äkkinäinen ensiöilman kuristus estää reaktiota etenemästä ja palaminen jää junnaamaan "syttymisvaiheeseen". Tällaisesta tilanteesta kertoo myös markkulievosen ketjun alkupäässä antama kommentti, että hänen mielestään toisiopalo videollasi vaikuttaa liian vaisulta. Käsisäädöllä siis toteutus niin, että savukaasun lähtiessä nousuun annan ensin nousta ja pysyä ylhäällä jonkin aikaa. Sitten hetken kuluttua kuristamalla sopivaan säätöön, mutta ei liian nopeasti. Lukuarvoina esim. jos haluan palavan 330°C, annan nousta 370°C ennen kuin alan kuristaa. Jos pudotan liian nopeasti (kerralla) kokemusperäiseen 330°C ilmamäärään, palaminen hiipuu.
Ja vielä kerran rautalangasta: Syttymisvaiheessa ja kaasutuksen käynnistyessäkin ensiöilmaa tarvitaan paljon enemmän kuin täyden palamisen vaiheessa. Tuoreimmat puhaltimen kierrosluvut vedasta: Syttymisvaihe 100%, täyden palamisen vaihe 35%. En osaa sanoa, meneekö tilavuusvirta suoraan kierrosluvun suhteessa, mutta joka tapauksessa ero on iso.