Kirjoittaja Aihe: Sorkkaraudan lämmitysjärjestelmä-projekti  (Luettu 8348 kertaa)

Sorkkarauta

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Terve,

Puulämmittäjäksi tässä tosiaan ollaan ajautumassa ja ajattelimpa avata omalle projektille ketjun ja samalla kirjoittaa ensimmäistä kertaa tänne. Josko tästä kehkeytyisi jonkinlainen päiväkirjamainen kerronta systeemistä, saapa nähdä. Foorumia on tullut luettua ahkerasti 2020 keväästä, jolloin havahduin kohtuuttoman suureen öljynkulutukseen tai oikeastaan öljyn kohtuuttomaan hintaan. No foorumille tosiaan tuli rekisteröidyttyä kun erästä ketjua lueskellessani huomasin, että kirjoittajathan tuntuvat mielellään esittelevän omia järjestelmiään ja niinpä erästä järjestelmää kävin myös minäkin silmäilemässä ja luulojani vahvistamassa. Kiitos Maikille Centrometallin pannun esittelystä.

Kohteena on siis tavanomainen rintamamiestalo, jota on kiitettävästi remontoitu vuosien varrella. Tiloja on kolmessa kerroksessa ja öljynkulutus on ollut vuodesta riippuen noin 2000-3000 litraa/vuosi. Joskus on voitu päästä nippa nappa alle kahden tuhannen. Punnitsin jonkin aikaa eri lämmitysmuotoja ja mitä vaihtoehtoja tässä olisi. Tämän kirjoittamisen aikaan valtio tosiaan tukee rahallisesti nopeimpia öljylämmityksestä luopujia ja saas nähdä kuinka itselle käy, tuli hakemuksen kanssa hieman vetkuteltua ja itse remontti edistyy varsin pienin askelin ilta- ja viikonloppujen puuhana kaiken muun elämisen ja harrastamisen seassa.

Tosiaan eri lämmitysmuotoja tuli vertailtua sen verran, että melko liki kulkevaan kaukolämpöputkeen ei tullut liityttyä pääasiassa järkyttävästä hinnoittelusta johtuen sekä eräästä muusta seikasta. Bioöljy-touhu vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta ei taida olla todellinen vaihtoehto tällä hetkellä. Pelletin hintakehityksen tutkiminen sulki taas tämän vaihtoehdon ja hakkeen varastointi osoittautui ongelmalliseksi. Lämpöpumput kiinnostavat ja nykyiseen systeemiin olenkin heti ottanut varauksen lisätä lämpöpumppu lämmönsiirtimen kautta systeemiin, joskin pelkästään maalämpöön siirtyminen tarkoittaisi joko sähkötulistusta tai nykyisten yksilehtisten patterien uusintaa, johon en tässä samalla kertaa heti halua ryhtyä. Eli maalämpö osittain suljettiin pois suuren kokonaiskustannuksen takia. Ilma-vesilämpöpumppu astunee kuvioihin joskus mikäli siltä vaikuttaa, lämpöpumput kun vain harmillisesti eivät ole niin tee-se-itse-ystävällisiä. Eli tässä omassa projektissa tosiaan on tarkoitus tehdä kaikki mahdollisimman pitkälle itse, lakien ja osaamisen puitteissa tietysti. Niin ja auringon hyödyntäminen myös kiinnostaa, tällä hetkellä ajattelen että ajaisin vain isoon pyttyyn kaiken auringon ja tulistelen klapeilla mitä tarvitsee.

Klapikattila-projekti tosiaan alkoi hartaalla tiedonkeruulla, jonka ohessa mm. laskin eräällä suunnitteluohjelmalla torpan mitoitustehontarpeeksi noin 12 kW. Tämä pitänee aika hyvin kutinsa jos luotetaan kaavaan mitoitusteho x 2500 = vuotuinen energiankulutus. Tässä tapauksessa siis 12 x 2500 = 30 000 kWh. Karkeasti siis 3000 litraa öljyä tai 30 pinomottia klapia. Vuodet eivät liene veljiä joten mielenkiinnolla odotan todellisia kulutuslukeamia. LVI-kalenterista tulkkasin keskimääräiseksi okt:n kulutukseksi 18-20 heittomottia klapia, todellisuudessa täytynee asennoitua johonkin 20-30 välimaastoon, saapa todella nähdä. Nollakelin tehontarpeeksi sain muistaakseni noin 4 kW. Tästä voisin jatkaa laskennan kanssa erillisessä viestissä.

Päätin että aloitan remontin etsimällä yhden tai useamman varaajan, jotta itse lämmittämistä ei joudu rajoittamaan puutteellisen vesitilan takia. Varsinkin kun tilaa järjestelmälle tuli tehtyä, eli pannuhuone on rakenteilla rintamamiestalossa ns. autotallin paikalle. Haluan hyödyntää mahdollisen pannuhuoneen ylilämmön näin pakkasilla sekä pitää pannarin jatkuvasti lämpimänä ja jonne sijoitan pienen pajanurkkauksen, joten pannuhuoneen sijoittaminen asuinrakennuksen sisälle on siis mielestäni luonteva ratkaisu. Puulogistiikan kannalta helpompi olisi tietysti voinut olla kaivaa noin 15-20 metrinen kanaali ja sijoittaa kattila varaajineen nykyiseen erilliseen autotalliin, mutta se olisi vaatinut sen verran muutoksia että en halunnut siihen lähteä. Pannuhuone tosiaan on joka puolelta betonia, joten paloteknisesti ajateltuna se tuo mielenrauhaa. Niin eli kaksi jäspin ovali-varaajaa (2400l + 1800l) sitä tulikin sitten haettua käytettynä, kävi hyvä lykky että juuri kesällä moni muutti systeemeitään ja erimoisia varaajia oli mm. torissa myynnissä aika liuta ja suht edullisestikin. Varaajat olivat sisäisesti hyväkuntoisia joten en näe mitään syytä ostaa varaajaa uutena. Ulkonäöstä en kirjannut lisäpisteitä, sillä kuljettamisen ja loppusijoituspaikkaan siirtelyn tiesin ottavan osansa. Liittelen kuvia systeemistä tuonne myöhemmin, kunhan jonkinlaisen pelinavauksen tähän saan ensin raapustettua.

Kattilan valinta olikin sitten vaikein. Kalkkiviivoille pääsi muistaakseni Attackin SLX sekä Centrometallin Biotec-L. Lujasti päätin että säästän kesän aikana tuon biotecin kattilan ja tarvikkeiden arvon ja tilaan hemeltronilta, josta olen lukenut paljon hyviä kokemuksia. Asiantuntemus vakuutti myös heidän kanssa vaihdetuissa sähköpostiviesteissä. Olin jo tilaamassa tuota centron kattilaa, kun lukaisin jälleen kerran täältä juttua MAGA:n kattilasta ja perskele, sellainenhan sattui olevan torissa myynnissä. Suhteellisen vähän käytetty ja edullinen, no sehän tuli haettua. Ilman kuuluisaa lambdaohjausta tuli siis jäätyä. Perustelin tämän itselleni sillä, että tämä pannu saa olla pienen kokonsa sekä edullisuutensa takia nyt se jolla heitän itseni sisään puulämmittämiseen - jos tämä näin luonnistuu (puut moottorisahalla ja kirveellä tehden sekä "vartti-ohjaus"-kattilalla poltellen) niin kyllä sitä myöhemmin sitten paremmalla kattilallakin jaksaa. Tosiaan myös tuo MAGA:n pieni koko houkutteli. Malli on nyt sitten tuo 40kW-versio.

Oheistuotteita tarttui myös ystävälliseltä kattilanmyyjältä, kuten Oraksen DN32 kattilavaraajaventtiili, ynnä muuta simppelimpää osaa. Vexven termovarin käyttäjien ongelmista lukeneena päätin että sitä en osta (tutulla tosin on olemassa pitkäänkin toiminut) ja isommalle laddomatille tulisi jo sen verran hintaa, joten tuumasin että sillä rahalla saan jo vara-venttiilin sekä vara-pumpun, joten päätin että näillä mennään. Pyrin kommentoimaan muita komponenttien valintoja myöhemmin, mutta patteripiirin sekoitus on tarkoitus hoitaa 3-tieventtiilillä sekä 800-sarjalaisella Oumannilla. Hormiin liittyminen tulee parimetrisellä vaakaputkella, kattilaa kun ei saanut tässä tapauksessa sijoitettua hormiin kiinni. Vedontasaajakin tuli jo tilattua vironmaalta ja se on tarkoitus sijoittaa kattilan päälle t-haaralla.

Tällainen projekti siis Satakunnassa meneillään... Talosta löytyy valmiina kaksi takkaa mutta puiden ja roskien raahaaminen olohuoneeseen ei vaan houkuta. Polttopuiden tekeminen ja polttelu taasen ei koskaan ole niinkään tuntunut työltä, vaan mielestäni se on rauhoittavaa ja jopa meditatiivista. Niin ja tosiaan, kokonaan ns. ilmaisia puita ei ole tarkoitus poltella, silloin tällöin erilaisia satseja puita voi saada omasta takaa mutta varsinaista metsää itsellä ei ole vaan ajatus on pääsääntöisesti ihan ostaa rankapuuta ja klapit tehdä itse. Loppuun haluan sanoa että on mielipuolinen ajatuksen kulku yleisesti valloillaan, että euron litra maksavaa öljyä on ihan OK roudata toiselta puolelta maailmaa meille poltettavaksi ja samalla kauhistella jos joku todella aikoo lämmittää puilla ja vielä maksaa niistä puista - puista joita kuitenkin meillä kasvaa lähes missä vaan ja niitä voi ostaa monesti jo lyhyemmän kuin kauppareissun pituisen matkan päästä. Mahdotonta! Palataas aiheeseen.

Sorkkarauta

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Sorkkaraudan lämmitysjärjestelmä-projekti
« Vastaus #1 : 16.01.2021-22:56 »
Asennuksessa pään raavinta-ajan minimoimiseksi tuli tehtyä suunnitelmat kun siihen näppärä ohjelma on käytettävissä. Mites liittyvät tähän?

pete73

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 183
Vs: Sorkkaraudan lämmitysjärjestelmä-projekti
« Vastaus #2 : 17.01.2021-13:11 »
Kytkentäkaaviosta pisti silmään varoventtiilien sijoitus..
Kuuluvat kattilan päälle eikä välissä saa olla sulkuja.
Varoventtiilin kuuluu kiehuntatilanteessa purkaa ulos höyryä, ei vettä.
Muistaakseni myöskään paisunta-astioille ei saisi olla sulkuja.

Kannattanee tarkistuttaa kytkentäkaavio ammattisuunnittelijalla ennen toteutusta.
vm-58 "rintamamiestalo" n.120m2 lämmintä +puolilämmin kellari 80m2
Jämä kaksikko (pääasiassa vastuksella lämpeää), ei varaajaa käytössä, varaava takka, ILP alakerrassa.
Puuta maks. pari mottia vuodessa kun nykyään ei paljoa kotona tule oltua.

Högforssi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 70
Vs: Sorkkaraudan lämmitysjärjestelmä-projekti
« Vastaus #3 : 17.01.2021-16:02 »
Kytkentäkaaviosta pisti silmään varoventtiilien sijoitus..
Kuuluvat kattilan päälle eikä välissä saa olla sulkuja.
Varoventtiilin kuuluu kiehuntatilanteessa purkaa ulos höyryä, ei vettä.
Muistaakseni myöskään paisunta-astioille ei saisi olla sulkuja.

Kannattanee tarkistuttaa kytkentäkaavio ammattisuunnittelijalla ennen toteutusta.

En viitsi sorkkaraudan kaaviota katsella, kun en kuminkaan siitä ymmärrä.
Kanssasi olen samaa mieltä, että varoventtiilille ei saa olla sulkuja, mutta sijainnin kannalta olisin kanssasi eri mieltä. Tai ainakin "ammattilainen " on mulle sellaisen laittanut varaajan alakulmaan . Samaan liitokseen kuin paisarinkin. Siis varoventtiilille ei ole sulkuventtiiliä mutta haarassa missä on paisari sellainen on. Lisäksi jos järjestelmässä ei ole ilmaa niin sieltä varosta tulee purkutilanteessa vettä olkoon kuinka ylhäällä tahansa.  Onko kuuma vesisuihku vaarallisempi, kuin kuuma höyry ?

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: Sorkkaraudan lämmitysjärjestelmä-projekti
« Vastaus #4 : 17.01.2021-20:52 »
Täällä paisarin vaihdon yhteydessä laitettiin sulku paisarille menevään putkeen helpottamaan seuraavan kerran mahdollista paisarin vaihtoa/ jos joskus tarttee sen paineet ponnistaa tyhjänä niin saa se sitten irrotettua. Mutta venttiilin hana kannattaa irrottaa tai teipata sitten kiinni putkeen ettei vahingossa sitä käännä kiinni. En tiedä onko laitoin viritelmä, molemmille paisareille on nyt hanat eikä putkimies siitä mitään sen enempää sanonu ku vaihtotyön teki ja mie tuumasin että hanat molemmille.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

Sorkkarauta

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Sorkkaraudan lämmitysjärjestelmä-projekti
« Vastaus #5 : 17.01.2021-21:13 »
Kytkentäkaaviosta pisti silmään varoventtiilien sijoitus..
Kuuluvat kattilan päälle eikä välissä saa olla sulkuja.
Varoventtiilin kuuluu kiehuntatilanteessa purkaa ulos höyryä, ei vettä.
Muistaakseni myöskään paisunta-astioille ei saisi olla sulkuja.

Hyvä pointti, varoventtiilin eteen sulkujen sijoittamisesta olet oikeassa. On muutenkin tullut turhia sulkuja tuohon viljeltyä, esim. kattilan lähtöihin en niitä ole asentanut. Kattilan päälle olenkin jo ottanut varauksen oksalle johon tulee varoventtiilit ja systeemin täyttö, joka sekin on näemmä jäänyt raapustamatta. Napsin kuvia myöhemmin ihmeteltäväksi.

Varoventtiilin sijoitusta ei sinällään ole ymmärtääkseni määrätty ehdottomasti kattilan päälle eikä sen ole välttämätöntä saada purkaa höyryä, ote aihetta käsittelevästä lvi-kortista, löytyy googlettamalla:

Suljetussa nestekattilalaitoksessa (te-
ho ≤120 kW) on oltava vähintään yksi va-
roventtiili, jonka ulospuhallusteho vastaa
kattiloiden suurimmalla teholla kehitty-
vää yhteenlaskettua höyryvirtaa.


Eli sikäli kuin varo on sijoitettuna kuten högforssilla, se on mielestäni oikein kunhan on varmistuttu ulospuhallustehon riittävyydestä vedellä (eli valittu fyysisiltä mitoiltaan riittävän iso venttiili). Tämän todistaminen/laskeminen on asia erikseen.

Tiedän myös että järjestelmän ja paisuntojen väliin ei pientaloissa tavata pistää sulkuja, mutta esimerkiksi yhtään pientaloa isommissa kaukolämpökohteissa näin on tavattu lähes järjestään tehdä, yleensä kahva on irroitettu. Muistaakseni K1 (kaukolämmitys ohjeet) taitaa tätä tapaa suositella, tarkistaa kuka jaksaa. Omasta mielestä paisuntojen eteen on perusteltua laittaa sulku huoltosyistä ja sen kahvan voi irroittaa ja ripustaa siihen sulun läheisyyteen.

Högforssi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 70
Vs: Sorkkaraudan lämmitysjärjestelmä-projekti
« Vastaus #6 : 18.01.2021-08:00 »
Taaskaan en ymmärrä enkä tiedä näistä mitään. Yleensä suluista on hyötyä kun joutuu remonttia tekemään eli osia vaihtamaan, mutta sinne varolle ei sulkua. Varon pystyy vaihtamaan ilman sulkuakin kunhan paineet tiputtaa järjestelmästä nollaan. Ittellä varaajan päällä ilmaushana, mutta miten toi toimii monikerroksisessa talossa ? järjestelmän täyttö kait pitää tehdä "kylmimpään" osaan eli varaajan alaosaan ei pannun päälle.

Sorkkarauta

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Sorkkaraudan lämmitysjärjestelmä-projekti
« Vastaus #7 : 18.01.2021-13:44 »
Taaskaan en ymmärrä enkä tiedä näistä mitään. Yleensä suluista on hyötyä kun joutuu remonttia tekemään eli osia vaihtamaan, mutta sinne varolle ei sulkua. Varon pystyy vaihtamaan ilman sulkuakin kunhan paineet tiputtaa järjestelmästä nollaan. Ittellä varaajan päällä ilmaushana, mutta miten toi toimii monikerroksisessa talossa ? järjestelmän täyttö kait pitää tehdä "kylmimpään" osaan eli varaajan alaosaan ei pannun päälle.

Ylimpään kohtaanhan ne ilmakuplat kertyvät ja sieltä ilmattava. Jos siellä ei ole erillistä ilmaushanaa/automaattista ilmanpoistinta niin johonkin yläkerran patteriinhan se kerääntyy.

Mitä merkitystä täytön sijainnilla on? Mielestäni ei mitään enkä tiedä että mikää edellyttäisi täytön tulevan varaajan alaosaan. Käytännön syistä pannun läheisyydessä, painemittarin vieressä on mielestäni kaikkein järkevin ainakin tässä tapauksessa. Ainakin sama lopputulos veden väärään aikaan lisäämisellä saadaan, oli täyttö missä hyvänsä (lue: alavuden räjähdys).

Jos asunto tulee joskus myytyä niin ajattelisin että paras varotoimi olisi täyttöventtiilissä nootti, joka kieltää kuumana täyttämisen.

Högforssi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 70
Vs: Sorkkaraudan lämmitysjärjestelmä-projekti
« Vastaus #8 : 18.01.2021-15:22 »
^ Voi olla kuten sanoit. Omassa järjestelmässä painemittari ja lisäys on tuolla varaajan alapäässä. Ajattelin , että tuonne sijoittelussa olisi ollut joku juju ;)

niklash

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Sorkkaraudan lämmitysjärjestelmä-projekti
« Vastaus #9 : 18.01.2021-20:43 »
Itselläni on vähän samantyylinen ratkaisu. Kaksi varaajaa sarjassa, joita ladataan 40kW kattilalla.
Tosin varaajat vain 1150l + 1300l.
Ymmärsin kuvasta, että varaajat on sarjassa? Kun molemmat varaajat on täynnä, niin lämmitykselle lähtö on ainoastaan ensimmäisestä varaajasta?
En usko, että tulee toimimaan, lämmin vesi on hankala saada menemään alamäkeen. Ratkaisuksi esim. Esbe VRB140.
Itselläni on tämä, ja toimii hyvin. Voi käyttää normaalilla neljänneskiertotoimilaitteella. En ole kokeillut ilman, eli voihan se toimia normi kolmitievenulla?

Yksi ogelma itselläni on se, että patterien paluu on samaan linjaan varaajan ja kattilan "kylmemmän" putken kanssa. Latauspumpun pysähdyttyä, kattilasta alkaa virrata lämmintä vettä paluulinjaan, eikä patterikierto pysyt säätämään lämpötilaa, kun paluuvesi on 60astetta. Tämä takaisinkierto on vain muutaman tunnin ajan, ja sen saa katkaistua sulkemalla kattilan ja varaajan välisen putken. Tarkoitus olisi laittaa takaisku kyseiseen putkeen, mutta on vielä tekemättä. Ärsyttävä ominaisuus, kun putket paukkuu välillä. Tämä voi johtua tämän järjestelmän putkivedoista, eikä välttämättä muut tarvitse tuota takaiskua.

Toinen mikä on työlistalla, on pieni sähkövaraaja lämpimälle vedelle. Nyt viimeisen kierrukan kohdalla pitää olla 40-45 asteinen vesi, riippuen esilämmityskierukoiden lämpötilasta, jotta suihkussa tarkenee, tiskivedelle vielä korkeampi. Monesti kun lämmitysväliä venyttää, tämä 45 raja alittuu... Ajattelin laittaa 50l sähkövaraajan, en vain tiedä vielä miten? Joko sarjaan, jolloin se priimaa kaiken veden. Tai sitten jollain valintaventtiilillä, jos lämpötila on alle jotain, niin otetaankin sähkövaraajasta vesi.

Itsellänikin on hanat paisuntojen edessä, ja vielä siten että sulkuhanan ja paisunnan välissä on tyhjennyshana, jolla paisunnasta saa vedet ulos hallitusti, eikä ainoastaan siitä juntturiliitoksesta.

Onko varaajissa sähkövastuksia? Vai miten poissaollessa lämmitys tapahtuu?


Jra

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 232
Vs: Sorkkaraudan lämmitysjärjestelmä-projekti
« Vastaus #10 : 19.01.2021-02:47 »
Ymmärsin kuvasta, että varaajat on sarjassa? Kun molemmat varaajat on täynnä, niin lämmitykselle lähtö on ainoastaan ensimmäisestä varaajasta?
En usko, että tulee toimimaan, lämmin vesi on hankala saada menemään alamäkeen. Ratkaisuksi esim. Esbe VRB140.
Itselläni on tämä, ja toimii hyvin. Voi käyttää normaalilla neljänneskiertotoimilaitteella. En ole kokeillut ilman, eli voihan se toimia normi kolmitievenulla?
Virtaussuunta vaihtuu varaajanputkissa, kun kattilasta tulee lämpöä yli kulutuksen.
Kyllä varaajan lataus ja purku toimii hyvin, mutta lämmityspiirin lähtöä ei pitäisi ottaa kattilan menoputkesta ilmaongelmien vuoksi. En tiedä onko se oikea ongelma hyvin ilmatussa järjestelmässä, mitä tapahtuu pistekiehumisesta syntyville kuplille? Katoaako ne kun vesi vähän jäähtyy?

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 899
Vs: Sorkkaraudan lämmitysjärjestelmä-projekti
« Vastaus #11 : 19.01.2021-08:59 »
Virtaussuunta vaihtuu varaajanputkissa, kun kattilasta tulee lämpöä yli kulutuksen.
Kyllä varaajan lataus ja purku toimii hyvin, mutta lämmityspiirin lähtöä ei pitäisi ottaa kattilan menoputkesta ilmaongelmien vuoksi. En tiedä onko se oikea ongelma hyvin ilmatussa järjestelmässä, mitä tapahtuu pistekiehumisesta syntyville kuplille? Katoaako ne kun vesi vähän jäähtyy?
Hyvin varaajat toimii sarjassa. Kattilasta varaajaan ihan oma putki juuri kaasukuplien takia. Varaajasta lämmitykseen kahdesta eri tasosta (Esbe VRB 140), ylhäältä ja kierukan alta. Minulla on SLXL systeenissä lähtö ihan varaajan päältä, samassa 4-haara jossa ilmausputki vielä ylöspäin ja varoventtiili sivulle, toinen varoventtiili heti kattilan lähdössä. Varaajat 2300 litraa ovat liian pienet, siksi lähtö katossa ja paluu pohjassa.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

Sorkkarauta

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Sorkkaraudan lämmitysjärjestelmä-projekti
« Vastaus #12 : 19.01.2021-22:18 »
Itselläni on vähän samantyylinen ratkaisu. Kaksi varaajaa sarjassa, joita ladataan 40kW kattilalla.
Tosin varaajat vain 1150l + 1300l.
Ymmärsin kuvasta, että varaajat on sarjassa? Kun molemmat varaajat on täynnä, niin lämmitykselle lähtö on ainoastaan ensimmäisestä varaajasta?
En usko, että tulee toimimaan, lämmin vesi on hankala saada menemään alamäkeen. Ratkaisuksi esim. Esbe VRB140.
Itselläni on tämä, ja toimii hyvin. Voi käyttää normaalilla neljänneskiertotoimilaitteella. En ole kokeillut ilman, eli voihan se toimia normi kolmitievenulla?

Täh, kyllähän vesi nyt alamäkeen (eli 2. varaajasta 1. varaajaan) kulkee kun se pumpataan. Ei kai sillä vedellä mitään vaihtoehtoja siinä ole. 1. varaajan alaosahan on (lähes) yhtä lämmin kuin 2. varaajan yläosa. Oletettavasti tulevana kesänä tähän viimeistään saadaan vastaus käytännön kautta.

Juuri kuten kirjoitit, lähtö vain ensimmäisestä varaajasta. Sarjaankytkentä on mm. käyttöveden priimauksen kannalta kaikista järkevin, mielestäni. Lisäksi ajattelin tämän niin että pidän valtaosan varaajatilavuudesta lämpimänä, niin ei tarvita nelitieventtiiliä. Tiedän että sillä saataisiin 1. varaajan yläosan kuumin riittämään pidemmäksi aikaa, mutta tässä tapauksessa tuota vesitilaa on näinkin hyvin niin ajattelin selvitä vain riittävällä lämmittämisellä. Saas nähdä kuin käy, muutellaan jos tarve ilmenee.

Yksi ogelma itselläni on se, että patterien paluu on samaan linjaan varaajan ja kattilan "kylmemmän" putken kanssa. Latauspumpun pysähdyttyä, kattilasta alkaa virrata lämmintä vettä paluulinjaan, eikä patterikierto pysyt säätämään lämpötilaa, kun paluuvesi on 60astetta. Tämä takaisinkierto on vain muutaman tunnin ajan, ja sen saa katkaistua sulkemalla kattilan ja varaajan välisen putken. Tarkoitus olisi laittaa takaisku kyseiseen putkeen, mutta on vielä tekemättä. Ärsyttävä ominaisuus, kun putket paukkuu välillä. Tämä voi johtua tämän järjestelmän putkivedoista, eikä välttämättä muut tarvitse tuota takaiskua.

Vaikuttaisi juu siltä että takaisku olisi tervetullut tuohon paluuhaaraan.

Toinen mikä on työlistalla, on pieni sähkövaraaja lämpimälle vedelle. Nyt viimeisen kierrukan kohdalla pitää olla 40-45 asteinen vesi, riippuen esilämmityskierukoiden lämpötilasta, jotta suihkussa tarkenee, tiskivedelle vielä korkeampi. Monesti kun lämmitysväliä venyttää, tämä 45 raja alittuu... Ajattelin laittaa 50l sähkövaraajan, en vain tiedä vielä miten? Joko sarjaan, jolloin se priimaa kaiken veden. Tai sitten jollain valintaventtiilillä, jos lämpötila on alle jotain, niin otetaankin sähkövaraajasta vesi.

Itsellänikin on hanat paisuntojen edessä, ja vielä siten että sulkuhanan ja paisunnan välissä on tyhjennyshana, jolla paisunnasta saa vedet ulos hallitusti, eikä ainoastaan siitä juntturiliitoksesta.

Onko varaajissa sähkövastuksia? Vai miten poissaollessa lämmitys tapahtuu?

Itse en laittaisi noin pienelle sähkövaraajalle mitään erikoisuuksia, vain ihan syöttö lv-kierukasta eli sarjaan, kuten olit meinannutkin. Tällöin sähkövaraaja lähinnä tulistaa sen puuttuvan osan sekä omat häviöt joten kustannukset jää olemattomaksi, ei kannata mitään kommervenkkejä. Varsinkaan jos ei ole kiertojohtoa niin ei kysymystäkään. Eri asia jos tuo varaaja olisi esim. 300-500 litrainen niin ehkä sitten olisi järkeä miettiä uusiksi. Silloin siihen kannattaisi sekoittaa jo aurinkolämpöäkin  ;D

Kaksi 6kW sähkövastusta on tullut varaajien mukana mutta toinen on niin hapokkaan näköinen että en taida sitä kytkeä, joten tällä hetkellä 1. varaajassani on tuo yksi lämpöparoni. Sillä ne poissaoloajat saadaan hoidettua (tässä elämän- ja maailmantilanteessa poissaolot minimaalisia), lueskelinkos jostain (voisihan sitä laskeskella tarkemminkin kuinka kauan kestää olla pois kotoa) että viikon poissaolo jollekin kirjoittajalle kustansi sähkölaskuun 20€, joten en jaksa tuosta murehtia.

Virtaussuunta vaihtuu varaajanputkissa, kun kattilasta tulee lämpöä yli kulutuksen.
Kyllä varaajan lataus ja purku toimii hyvin, mutta lämmityspiirin lähtöä ei pitäisi ottaa kattilan menoputkesta ilmaongelmien vuoksi. En tiedä onko se oikea ongelma hyvin ilmatussa järjestelmässä, mitä tapahtuu pistekiehumisesta syntyville kuplille? Katoaako ne kun vesi vähän jäähtyy?

Juuri näin. Ohessa kuva kattilan päältä. Eli lataustermostaatille kuuma putki vasemmalle, varaajan lataus joka samalla myös sekoitusventtiilille menevä kuuma oikealle sekä ylöspäin sulku johon varmaankin tulee asennettua ilmaruuvi, ei siis automaattista kelloa. En usko että kestäisi vuosikausia tuossa kuumassa kohdassa, lisäksi kyllä tuonne sulun eteen jo jonkin verran ilmaa mahtuu.
Edit. Tyhjän 3/4" venttiilin paikalle olisi varoventtiilit, painemittari ja täyttö, laitoin tuon sulun tuohon vain painekokeen ajaksi.

Hyvin varaajat toimii sarjassa. Kattilasta varaajaan ihan oma putki juuri kaasukuplien takia. Varaajasta lämmitykseen kahdesta eri tasosta (Esbe VRB 140), ylhäältä ja kierukan alta. Minulla on SLXL systeenissä lähtö ihan varaajan päältä, samassa 4-haara jossa ilmausputki vielä ylöspäin ja varoventtiili sivulle, toinen varoventtiili heti kattilan lähdössä. Varaajat 2300 litraa ovat liian pienet, siksi lähtö katossa ja paluu pohjassa.

Luotan näin alkuun tuohon isoon vesimassaan, että 1. varaajan yläosassa kuumaa piisaa ja lämmitysväli pysyy järkevänä myös ilman 4-tietä. Muutetaan 4-tielle jos tuntuu toimivan huonosti.

niklash

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Sorkkaraudan lämmitysjärjestelmä-projekti
« Vastaus #13 : 20.01.2021-11:38 »
Täh, kyllähän vesi nyt alamäkeen (eli 2. varaajasta 1. varaajaan) kulkee kun se pumpataan. Ei kai sillä vedellä mitään vaihtoehtoja siinä ole. 1. varaajan alaosahan on (lähes) yhtä lämmin kuin 2. varaajan yläosa. Oletettavasti tulevana kesänä tähän viimeistään saadaan vastaus käytännön kautta.

Myönnetään oli täysin väärin kirjoitettu. Tottakai kuuma vesi menee alamäkeen pumpulla.
Tarkoitin sitä, että 1. varaajan kerrostuminen alkaa heti, kun latauspumppu pysähtyy. Vaipan häviöt ja käyttövesikierrukat vaikuttaa kerrostumiseen, vaikkei lämitykseen menisikään vielä mitään. Itselläni ainakin alamittari näyttää melko nopeasti 20 astetta kylmempää, kuin 2. varaajan ylämittari. Tämän kylmän kerroksen läpi pumpatessa lämmin ja viileämpi vesi sekoittuisi. Onko sillä sitten suurta käytännön vaikutusta, en osaa sanoa?

Tietenkin kannattaa koittaa ilman. Suosittelen kuitenkin laittamaan lähdön ja sulun valmiiksi 2. varaajaan, niin ei tarvi tyhjätä lainkaan jos joskus tarvii sen käyttöön.

ylöspäin sulku johon varmaankin tulee asennettua ilmaruuvi, ei siis automaattista kelloa. En usko että kestäisi vuosikausia tuossa kuumassa kohdassa, lisäksi kyllä tuonne sulun eteen jo jonkin verran ilmaa mahtuu.

Mulla on vain ilmaruuvi, ei mahtunu kelloa. Pari vuotta sieltä olen ilmaa poistanut aina ennen lämmitystä. Varmaan just sen takia noin kauan, kun ei ole ilmakelloa siinä.
Jos vain mahtuu niin laita myös hana, joka mahdollistaa ilmakellon asentamisen.
Jos siinä on hana niin voihan sen ilmakellon asentaa siihen puoleksi vuotta, niin saa ilmattua sen automaattisesti. Ottaa pois, kun ei ole enää ilmaa.

Sorkkarauta

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Sorkkaraudan lämmitysjärjestelmä-projekti
« Vastaus #14 : 20.01.2021-22:17 »
Myönnetään oli täysin väärin kirjoitettu. Tottakai kuuma vesi menee alamäkeen pumpulla.
Tarkoitin sitä, että 1. varaajan kerrostuminen alkaa heti, kun latauspumppu pysähtyy. Vaipan häviöt ja käyttövesikierrukat vaikuttaa kerrostumiseen, vaikkei lämitykseen menisikään vielä mitään. Itselläni ainakin alamittari näyttää melko nopeasti 20 astetta kylmempää, kuin 2. varaajan ylämittari. Tämän kylmän kerroksen läpi pumpatessa lämmin ja viileämpi vesi sekoittuisi. Onko sillä sitten suurta käytännön vaikutusta, en osaa sanoa?

Tietenkin kannattaa koittaa ilman. Suosittelen kuitenkin laittamaan lähdön ja sulun valmiiksi 2. varaajaan, niin ei tarvi tyhjätä lainkaan jos joskus tarvii sen käyttöön.

Mulla on vain ilmaruuvi, ei mahtunu kelloa. Pari vuotta sieltä olen ilmaa poistanut aina ennen lämmitystä. Varmaan just sen takia noin kauan, kun ei ole ilmakelloa siinä.
Jos vain mahtuu niin laita myös hana, joka mahdollistaa ilmakellon asentamisen.
Jos siinä on hana niin voihan sen ilmakellon asentaa siihen puoleksi vuotta, niin saa ilmattua sen automaattisesti. Ottaa pois, kun ei ole enää ilmaa.

Miten sulla on kierukat noissa varaajissa?

Mulla tosiaan 4 kpl mikä varmasti on yliampuvaa mutta hällä väliä kunhan hanasta vielä tulee edes jollain paineella kuumaa. Tällöin 2. varaajan yläosan kierukka saa kylmempää vettä kuin 1. varaajan alaosan kierukka, jonka kuvittelisin tasoittavan tuota mainitsemaasi mahdollista tilannetta.

Häviöiden luulisi olevan aika samoja oli kyse joko alaosasta tai yläosasta. Itseasiassa, jos 2. varaajan yläosassa on kuumempaa kuin 1. varaajan alaosassa niin sehän myös tasoittaa häviöiden kautta tuota tilannetta.