Kirjoittaja Aihe: Puukattilan vaihto uuteen projekti (Blazen käyttökokemuksia ketjun lopussa)  (Luettu 24506 kertaa)

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
... Lisäksi putkari oli vahvasti sitä  mieltä, että  toimivaa systeemiä ei kannata uusia  ;D
Tollakin on rajansa, ainakin ku laittaa toimivuudelle muunkin vaatimuksen kuin se et puut häviää pannusta pääosin näkymättömiin.

Entinen pannu oli Högforsin kaksoispesä, melkoisen ikuinen periaatteessa. Toteutti kyllä tuon puiden häviämisen, mutta ku energiakin hävis samalla jonnekin.  ::)
Ei harmita, vaikka tuo tuli hävitettyä, ja tilalle senaikuista huipputekniikkaa. Palon puolesta edelleen ok ja toimiva, mutta se automatiikan puute.
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

Högforssi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 70
Tarkoitatko että käyttövesikierukan laippa alkoi vuotaa ? Korjasin itse kahteen kertaan saman ongelman, ekalla kerralla väärän tiivisteen avulla. Teen kesäisin järjestelmän ollessa kylmänä tarkastuksen, eli poistan eristepalat laippojen päältä esimerkiksi kuukaudeksi. Siinä huomaa pienenkin tihkuvuodon. Lämpimänä pieni vuoto ei näy.

Lämmitätkö kesällä käyttöveden takia lämmitysjärjestelmän varaajaa ? Jos näin on, harkitse erillisen boilerin asentamista. Ei kustanna paljoa ja saat lämpimän käyttöveden siitä.
Meillä pannuhuoneessa on 200L sähköboileri käyttövedelle, kesät on lämmitysjärjestelmä kylmänä.

Ei laippa vuotanut vaan ihan asennuksen tehneen putkimiehen kiristämä liitos. Tosin siihenkin syynä ehkä oli käyttöveden varoventtiilin toiminnan testaamattomuus. Luultavasti se ei päästänyt painehuippuja ja siksi vuoti sitten liitoksesta joka pääsi muhimaan uretaanin alla. Tai siis ei päässyt kuivamaan. Kahdesta laipan ruuvista puuttuu siksi lähes kanta kun ruostuivat pois samoin se laippa on aika rujon näköinen. Tosin tuon haverin huomaamisesta on ainakin 15v aikaa ja silmämääräisesti näyttää yhä samalta.

Pääsääntöisesti olen pitänyt kosteiden tilojen lattialämmöt päällä myös kesällä, joten siksikin lämmittänyt varaajaa keskikohdan vastuksella. Nyt parina hellekesänä olen kyllä nuukaillut ja kierto ollut päältä pois. Erillinen käyttövesispoileri on ollut mietinnässä ja varmasti tulee laitetavaksi ainakin siinä tapauksessa jos aurinkosähkö järjestelmää ei tule laitettua enskeväänä. BTW ... sähkön sopimushintaan firma on kuulemma tehnyt n.20% hinnanalennuksen - onneksi  8).

Högforssi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 70
Tollakin on rajansa, ainakin ku laittaa toimivuudelle muunkin vaatimuksen kuin se et puut häviää pannusta pääosin näkymättömiin.

Entinen pannu oli Högforsin kaksoispesä, melkoisen ikuinen periaatteessa. Toteutti kyllä tuon puiden häviämisen, mutta ku energiakin hävis samalla jonnekin.  ::)

Ei harmita, vaikka tuo tuli hävitettyä, ja tilalle senaikuista huipputekniikkaa. Palon puolesta edelleen ok ja toimiva, mutta se automatiikan puute.

Kiteytit nuo asiat mitkä saavat aina välillä sen kattilakuumeen nousemaan  ;D
Noinhan se kadottaa puut munkin kattila. Iän karttuessa ja kropan vaivojen lisääntyessä alkaa tulla siihen toteamukseen , että tällaista kulutusta varten tälle kattilalle en pysty haalimaan " ilmaista , tai ainakin halpaa" puuta mettästä. Sitten kun miettii, että lämmitys on yksin vastuullani ja jatkaa ajatusta sanalla jos ... Sitä ajatusta miettien tuloo mieleen , että olisko sittenkin paree investoida sellaiseen millä perhe pystyy jatkamaan asumista siinäkin tapauksessa. Nooh nyt on taas suojakeliä luvassa  ::)

Puupate

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 157
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen; miten toimii ostaminen slovakiasta suoraan kureniezen.sk kautta ? Näyttää olevan ihan järkevä nettikauppa, sivustoa lukiessa ei löydy rahtihintoja pidemmän matkan päähän.

Kuinka verot ja tullit (?) menee sieltä ostaessa ? Onhan hinnat siellä edullisemmat, rahtihinta on arvoitus.

Maksaminen ja vakuutukset kiinnostaisi myös. Sieltä nyt löytyisi monenkin merkkistä kattilaa.

Blaze Comfort 30 Lambda puukattila

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 899
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen; miten toimii ostaminen slovakiasta suoraan kureniezen.sk kautta ? Näyttää olevan ihan järkevä nettikauppa, sivustoa lukiessa ei löydy rahtihintoja pidemmän matkan päähän.

http://www.puulammitys.info/index.php?topic=371.45

Lue nämä ja mieti vielä, toiset ovat ostaneet sieltä mutta minä en.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 586
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen; miten toimii ostaminen slovakiasta suoraan kureniezen.sk kautta ? Näyttää olevan ihan järkevä nettikauppa, sivustoa lukiessa ei löydy rahtihintoja pidemmän matkan päähän.

Kuinka verot ja tullit (?) menee sieltä ostaessa ? Onhan hinnat siellä edullisemmat, rahtihinta on arvoitus.

Maksaminen ja vakuutukset kiinnostaisi myös. Sieltä nyt löytyisi monenkin merkkistä kattilaa.
Olin niitten sähköpostiin yhteydessä englanniksi ja sieltä sain oman asiakaspalvelijan jonka kautta hoidin koko prosessin. Rahti makso 300e mutta tänä päivänä voit olettaa inflaation ja energiasodan takia 450e.

Ei sieltä veroja tai tulleja tuu ku on EU, maksu meni normi EU tilisiirrolla.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2023-13:41 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

Puupate

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 157
Olin niitten sähköpostiin yhteydessä englanniksi ja sieltä sain oman asiakaspalvelijan jonka kautta hoidin koko prosessin. Rahti makso 300e mutta tänä päivänä voit olettaa inflaation ja energiasodan takia 450e.

Ei sieltä veroja tai tulleja tuu ku on EU, maksu meni normi EU tilisiirrolla.

Ok, kiitos. Hakutoiminnolla löytyi foorumilta tekstiä kyseisestä firmasta. Suurin ongelma näytti olevan viestittelyn loppuminen siihen, kun lasku on maksettu. Tosin kukaan ei maininnut tuotteiden kadonneen.... 
Sivustolla näyttää olevan Visan logo, onkohan tullut mahdollisuus luottokorttimaksuun  :o antaisi lisäturvaa melkoisesti.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2023-14:46 kirjoittanut Puupate »
Blaze Comfort 30 Lambda puukattila

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 586
En tiedä onko sitä ollut siellä jo silloin, mutta toki VISA varmistaa että ainakin kattila tulee perille. Mulla ei oo luottokorttia niin ei tullut käytettyä.

Mullakin yhes vaihees hävis vastailu noin viikoksi mutta sitten toimi taas normaalisti, sano että ei saannut viestejä jotka olin lähettäny hänen loman aikana. Tämä voi toki olla ongelma jos on yhteydessä suoraan myyjän kanssa eikä asiakaspalvelun kautta.

Mutta ei sieltä tosiaan kannata mitään käyttöapua hakea, ne ovat ainoastaan välittäjä (ei ole varastoa, laittavat vain tilauksen tehtaalle sun toimitusosoitteella)  eli palvelu varmaan loppuu ellei yhteydenoton aihe ole vika myydyssä tuotteessa.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2023-17:22 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

Puupate

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 157
Noniin. Samahan se on LVI Virolla, toimii välikätenä.
Eräässä ketjussa oli juttua piirikortti viasta, ja sen korjaaminen oli onnistunut ihan hyvin takuun piiriin. En lähde murehtimaan liian pitkälle  ;D  Pitää värkkäillä viestiä kureniezen suuntaan ja tuumailla.
Blaze Comfort 30 Lambda puukattila

Jonkkeri

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 66
Onkos näillä DPX:llä ja SLX:llä muuta eroa, kuin käytettävän puun pituus?
Jäspi Econature 40kW, Vexve Termovar, Ouman EH800B, 1500l varaaja vm. 1960
Home Assistant + ESP32

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 899
Onkos näillä DPX:llä ja SLX:llä muuta eroa, kuin käytettävän puun pituus?

On, paljonkin. SLX uudempaa suunnittelua, korkeampi varastopesä, toimii käytännössä pienemmälä piipulla mitä ohjeissa kerrotaan, lambdaversiossa fiksumpi ohjelmisto.
DPX helpompi sytyttää.
Molempia löytyy eri mittaiselle puulle.
Kyllä nämä erot pitäisi täältä foorumilta löytyä pienellä hakemisella.

Minulla on molemmat ja SLXL on selvä suosikkini, molempia käytän päivittäin.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

Puupate

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 157
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=371.45

Lue nämä ja mieti vielä, toiset ovat ostaneet sieltä mutta minä en.

Tuon ketjun luinkin. En löytänyt isoja ongelmia, yhteydenpidossa näyttää takkuilevan laskun maksamisen jälkeen.

Luottokortilla ostaessa saisi turvaa ostokseen. En ole ennättänyt olemaan yhteydessä slovakiaan.
Blaze Comfort 30 Lambda puukattila

dieseljätkä

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 149
Meidän kattila tilattiin  Lauri Kruusingilta Hemeltronilta, joka kait sama firma kuin lvi-viro, 10.4.2016 ja hinta sis alv 20% oli 4110e toimitettuna. Maksettiin luottokortilla ja tuli vajaat 200 e kuluja turhaan, kun hemeltronilla oli vakuutus jo. Arina hajos melko pian ja saatiin uusi takuuseen. 
Centrometal Bio Tec Lambda 34 kw, varaajat 4.8 m3, kattilan lämmitystyö 840 m3+ suurperheen lämmin vesi

vesimies

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 302
Itse olen tilaillut tavaroita ainakin kymmenestä eri Itäeurooppalaisesta firmasta, baltiasta, Puolasta jne.
Ja tosiaankin kaikille niille on yhteistä ettei tilauksen tilasta tai etenemisestä tiedotella mitenkään. Maksun jälkeen on täysi radiohiljaisuus ja sitten tavarat vaan yhtäkkiä ilmaantuvat tontille, näin vähän kärjistettynä.

Kaikki tilatut tavarat ovat tulleet 100% ja niissä ei ole ollut mitään moitittavaa.
Suurin paniikki tuli kerran kun olin tilannut kattilan ja oikein erikseen pyysin että ilmoittaisivat edes päivää etukäteen toimituksesta että olen varmasti paikalla. Ei kuulunut mitään, vaan pari viikkoa tilauksesta kuulin aamulla ennen seitsemää piipitystä pihalta kun kuormuri peruutti pihaan ;D Sitten äkkiä vaatteet päälle ja lainaamaan naapurilta pumppukärryjä että saatiin tavarat purettua kun omat oli muualla 8)

Puupate

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 157
Kiitos edellisistä kommenteista tilaamiseen & maksamiseen liittyen.

Lisäkuluihin mahdollisesta luottokorttimaksusta: jälkikäteen on mukava sanoa sen olleen turhaa, mutta isossa ostoksessa on myös iso riski. Ehkä kohtuullisessa rajoissa siitä turvasta jotain maksaakin.  :)

Miten dieseljätkällä maksu onnistuikin luottokortilla, kun LVI Virolla on ohjeistus maksaa etukäteen laskulla ?
Blaze Comfort 30 Lambda puukattila