Tervehdys,
Juu - S20 Stopuva täällä pitää mökkiä lämpimänä. Tosin konstruktio on 'hieman' muuttunut tässä kokemusten karttuessa, mutta juurikin pienen tilantarpeensa johdosta minusta ihan kelpo keksintö.
Eli varaajana täällä Jäspin Ovali 1800 ja lisänä pieni 80l varaaja, jossa aurinkokierukka. Keräimiä ei vaan kukaan oo vielä saanu katolle...

Lämpö jaetaan lattian kautta.
Muutoksia kattilaan on tehty ja varmaan tullaan vielä tekemään, mutta sanoisin että puulämmitykseksi helppo- ja pienihoitoinen systeemi. Täyttää vaan pöntön luukun tasalle ja sytykkeet päälle ja tuleen. Ilmanohjaimen vaijeri vapaaksi ja minun tapauksessani puhallin päälle. Siinäpä se. Ei tarvitse vuorokauteen muuta tehdä - ellei halua hehkuttaa varaajaa täyteen.
Nuohous on hieman haastava tehtävä, siis kattilan yläosan osalta. Pöntön sisus on helppo työnnellä puhtaaksi vaikkapa teräslastalla, mutta paloilman lämmityskammion viereiseen savusolaan tarvitaan litteä tuubiharja ja hieman akrobatiaa. Ei tosin tarvitse usein nuohota

Itse tein asennuksen n.80 cm:n päähän muurista, jotta sain paloilmalle ylimääräisen esilämmityksen. Eli vaakaputken ympärillä on hylsy, jonka läpi paloilma koneellisesti imetään ja syötetään kattilan omaan lämmityskammioon. Tuo muutoin piippuun menevä hukkalämpö esilämmittää paloilmaa ihan kivasti

Lisäksi olen tehnyt ilmanohjaimeen muutoksia, jotta palotapahtuma saadaan entistä kuumemmaksi ja lämpö siirrettyä tehokkaammmin veteen.