Kirjoittaja Aihe: ilmanvaihto koneiden huolto.  (Luettu 2597 kertaa)

hp85

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 25
ilmanvaihto koneiden huolto.
« : 10.12.2013-22:54 »
Moro foorumilaiset.
Ajattelin alkaa kyseleen neuvoja ilmanvaihtokoneen huolto toimenpiteitä varten.

Luulempa että täälläkin useammalla löytyy kodista kyseinen kapistus. Itselläni on joku 90vm deekasi talteri/ok

Huomasin saunassa ettei ilmanvaihto oikein tunnu pelaavan. Menin ja avasin koneen luukun niin huomasin että toinen moottori ei pyöri etes.

kuuluukohan sen olla pyörimättä näin pakkasilla vai liekkö rikki kokonaan. ?
ja mistä uusia vois nätisti hommata.

rivena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: ilmanvaihto koneiden huolto.
« Vastaus #1 : 11.12.2013-07:49 »
Omassa koneessa ainakin kovilla pakkasilla katkoo tuloilmapuhallinta jos tuloilma jäähtyy liikaa. Kone on suunnilleen samanikäinen vallox.

jolla

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 873
    • charts
Vs: ilmanvaihto koneiden huolto.
« Vastaus #2 : 11.12.2013-10:13 »
Minulla parmair issa katkoi -5°C alkaen ja -15°C oli käyrät yhtä sahanterää.
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 32 kpl 270W pv-panelia 13° etelään kiinteästi
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

kahe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 200
    • Pannuhuoneen mittaukset
Vs: ilmanvaihto koneiden huolto.
« Vastaus #3 : 11.12.2013-10:26 »
Lampopumput foorumin ilmanvaihto keskusteluista löytyy paljon asiaakin.

Ei taida olla ilmanvaihtokoneen huolto tuttua?

Suodattimien vaihto/pesu pari kertaa vuodessa ja koko kone kannattaa imuroida kerran vuoteen ja samalla pyöritellä puhallinmoottoreita laakerivikojen takia. Välillä hyvä putsata puhaltimien lamellitkin. Lisäksi 5-10 vuoden välein on suositeltavaa tehdä kanavien puhdistus. Kanaviin kertyy yllättävän paljon pölyä vuosien saatossa.

Meillä ainakin kuulee koneen äänestä kuinka puhaltimet humisee ja laakeriääni pitää lisäksi kovempaa ääntä. Yleensä moottorit sammuvat myös, kun kannen menee avaamaan. Turvakatkaisin on kannessa.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

hp85

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: ilmanvaihto koneiden huolto.
« Vastaus #4 : 11.12.2013-12:32 »
Joo yks sähkö ukko ihmetteli kans sitä et ku mulla ei ole mitään katkaisiaa siinä luukussa. Toinen moottoreista kyllä pyörii luukun ollessa auki mutta toinen ei.  ???

Jospa sen moottorin sais tässä mittailtua et liekkö palanut.

Suodatin kangasta olen saanut työmaalta ja siitä olen leikellyt joka vuosi aina uudet suodattimet koneeseen.