Kirjoittaja Aihe: Järjestelmän muutos kysymyksiä Högfors -> Atmos  (Luettu 17039 kertaa)

Atehi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: Järjestelmän muutos kysymyksiä Högfors -> Atmos
« Vastaus #45 : 02.07.2015-17:13 »
Dodii nyt olisi lähetys saapunut pihaan ja odottaa tallissa siirtoa.
Onko ehdotuksia miten viedä kellariin?   ;D
Painaa julmetusti ja rappukäytävä ei ole kuin yhden metrin levyinen - kaide
Kaikki minkä irtisain on purettu pois.

Kattila ja sen kaveri  8)


1, ootteko säätäny ilman saantia?
2, mikä tämä on? pitääkö tulpata kunnolla? nyt joku muovikorkki paikoillaan



Voisikos tuonne sisälle hankkia GS mallin keraamiset roippeet? kun nyt kyseessä S malli.
Parantaako jotain / huonontaako?


edittiä:
Suomenkielistä ohjettä kellään?  ???   tuo englanti kun ei kauhean hyvin hallinnassa ole.

Ja propsit Torujyrille, Ok toimitusaika 2,5 viikkoa ottaen huomioon että eivät pidä näitä pieniä malleja varastossa vaan hommasivat atmokselta.

Lämpövarajaa en ostanut kun tuli sopivasti Tori.fissä vastaan 500L 300€ :) kaikki muut edellä mainitut kamat tilasin Jyriltä
« Viimeksi muokattu: 04.03.2018-09:55 kirjoittanut Atehi »

Atmos Gsx

  • Vieras
Vs: Järjestelmän muutos kysymyksiä Högfors -> Attack
« Vastaus #46 : 02.07.2015-19:44 »
Hei siihen 2 kohtaan tuli kattilan mukana tyhjennyshana tulpalla varustettuna. Itsellä on tuo tanko jotain 6mm auki mutta sen löydät ajan kanssa aika pienellä varmaankin saa olla.

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Järjestelmän muutos kysymyksiä Högfors -> Attack
« Vastaus #47 : 02.07.2015-20:24 »
>Voisikos tuonne sisälle hankkia GS mallin keraamiset roippeet? kun nyt kyseessä S malli.
Parantaako jotain / huonontaako?<

Niimpä. Palotila voi olla molemmissa samanlainen ajatellen sarjatuotantoa. Kenellä on tuo GS malli niin voinee tuoda mitoitusta esille. Pituus ja pyöristyksen R mitan.

Kattilan kaikki kierreyhteet tulee kierretys asentaa perinteistä hamppua käyttäen. Nuo muovitulpat ovat vain väliaikaisia suojatulppia.

Muuten senkin ihmeen näin , miten omassa atmoskattilassa menoputken kierre oli väljä. 0.4mm yli toleranssain.
« Viimeksi muokattu: 02.07.2015-20:27 kirjoittanut markkulievonen »

sakarif

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 368
Vs: Järjestelmän muutos kysymyksiä Högfors -> Attack
« Vastaus #48 : 02.07.2015-21:35 »
Lainaus käyttäjältä: Atehi
1, ootteko säätäny ilman saantia?

Kokeilemalla löytyy. Tarpeeksi kun ulos vetää niin savu sakenee. Siitä voi sitten alkaa pienentämään.

Lainaus käyttäjältä: Atehi
Voisikos tuonne sisälle hankkia GS mallin keraamiset roippeet? kun nyt kyseessä S malli.
Parantaako jotain / huonontaako?

Ainakin omaan SE-kattilaan saa ne maljamaiset keraamiikat alapesään. Tehtaalta asiaa kysyin ja sanoi, että ei ole kuin noin 1% hyötysuhde-ero. Eurolla jos ajattelee niin ei ole hyötyä hommata. Toisaalta jos puhtaammin polttaminen on sydäntä lähinnä niin sitten toki.
Atmos DC75 SE, 8000 litraa varaajia, 1000 litraa paisuntaa.

Atehi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: Järjestelmän muutos kysymyksiä Högfors -> Atmos
« Vastaus #49 : 01.09.2015-20:39 »
Dodii,

Nyt olisi kuukauden verran harjoiteltu kattilan käyttöä ja muutamia noteja tullut;

1 Sytyttämisestä menee jotakuinkin 20min ennen kuin lopettaa savuttamisen ( = piipun päästä vain lämpöväreilyä), muutamia poikkeuksiakin on mukaan tullut = sytyttämisen jälkeen ei savuta, mutta 20 minuutin päästä nummi savua täynnä. Tähän auttaa että menee kohentamaan kasaa lähemmäs kerämiikkaa.

2 En tiedä mikä mättää, mutta sytyttämisestä 30minuuttia ( tässä välissä ei ole luukkua avettu ) ja kurkkaa pesään niin kaikki puut palaa. Tässä kohtaan hormiin menee lämpöä 300-350 astetta :|

3 keskimääräinen savukaasun lämpötila huitelee siellä 250 asteen paikkeilla kun koko pesä täynnä pelkkää hiillosta.

4 Itselläni on ensiö ilman läppä aivan kiinni. En ole huomannut muuta eroa kuin että jos avaa yhtään niin savukaasujen lämpö nousee saman tein sinne 300 kieppeille

5 Honeywellin ilmaräppänän säätimen otin kokonaan pois kun lämmityskertojen välissä varaaja pääsee laskemaan 20 asteeseen niin on luukku muuten aivan auki. nyt säädetty 20mm kiinteesti räppänän omalla pultilla

6 Kattilalle tuleva viileämpi vesi kun saavuttaa 80 asteen rajapyykin alkaa kattilan lämpö nousta hyvin nopeasti kohti 100 astetta ja kattila alkaa käymään katko käyntiä.
Ostin suuremman kiertovesipumpunkin jo mutta ei vaikusta lämmön nousemiseen ( grunforssin joku magna se oli 10m^3 / H ja järjestelmän vesitilavuus järjestelmässä 1000L :D Elikkä käytännössä täys asennolla menee kattilan läpi tunnissa 10 kertaa järjestelmän vesitilavuus )

7 tällä hetkellä 3 päivää lämmitysväli, järjestelmän tilavuus 1000l. kaksi aikuista ja kaksi lasta alle kolmevee. jokapäivä suihkussa ja lattialämmitykseen ( vain suihkuhuone ) näyttää öisin ja aamusin kun ulkona alle +10 menevän 35 asteista vettä. Toinen varaaja huitelee jossain 30 asteen lämmöissä ja ykkösvaraajassa 40-50 astetta ylälämpö

8 täytynee teettää jossain vaiheessa kumpaankin luukkuun lasinen ikkuna josta voi seurata ilman että avaa ovia toisio paloa / yläpesää

Atmos Gsx

  • Vieras
Vs: Järjestelmän muutos kysymyksiä Högfors -> Atmos
« Vastaus #50 : 01.09.2015-21:07 »
Säätö tanko saa olla melkein kiinni varsinkin jos poltettava tavara on pientä, pitäisi vähän auttaa jos meinaa holvailla ja itsellä se läppä menee kiinni jossain 85-90 rajoittaa vähän tehoa ja ei ala aivan niin herkästi pätkiin.

 

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Järjestelmän muutos kysymyksiä Högfors -> Atmos
« Vastaus #51 : 02.09.2015-05:40 »
Dodii,

Nyt olisi kuukauden verran harjoiteltu kattilan käyttöä ja muutamia noteja tullut;

1 Sytyttämisestä menee jotakuinkin 20min ennen kuin lopettaa savuttamisen ( = piipun päästä vain lämpöväreilyä), muutamia poikkeuksiakin on mukaan tullut = sytyttämisen jälkeen ei savuta, mutta 20 minuutin päästä nummi savua täynnä. Tähän auttaa että menee kohentamaan kasaa lähemmäs kerämiikkaa.

2 En tiedä mikä mättää, mutta sytyttämisestä 30minuuttia ( tässä välissä ei ole luukkua avettu ) ja kurkkaa pesään niin kaikki puut palaa. Tässä kohtaan hormiin menee lämpöä 300-350 astetta :|

3 keskimääräinen savukaasun lämpötila huitelee siellä 250 asteen paikkeilla kun koko pesä täynnä pelkkää hiillosta.

4 Itselläni on ensiö ilman läppä aivan kiinni. En ole huomannut muuta eroa kuin että jos avaa yhtään niin savukaasujen lämpö nousee saman tein sinne 300 kieppeille

5 Honeywellin ilmaräppänän säätimen otin kokonaan pois kun lämmityskertojen välissä varaaja pääsee laskemaan 20 asteeseen niin on luukku muuten aivan auki. nyt säädetty 20mm kiinteesti räppänän omalla pultilla

6 Kattilalle tuleva viileämpi vesi kun saavuttaa 80 asteen rajapyykin alkaa kattilan lämpö nousta hyvin nopeasti kohti 100 astetta ja kattila alkaa käymään katko käyntiä.
Ostin suuremman kiertovesipumpunkin jo mutta ei vaikusta lämmön nousemiseen ( grunforssin joku magna se oli 10m^3 / H ja järjestelmän vesitilavuus järjestelmässä 1000L :D Elikkä käytännössä täys asennolla menee kattilan läpi tunnissa 10 kertaa järjestelmän vesitilavuus )

7 tällä hetkellä 3 päivää lämmitysväli, järjestelmän tilavuus 1000l. kaksi aikuista ja kaksi lasta alle kolmevee. jokapäivä suihkussa ja lattialämmitykseen ( vain suihkuhuone ) näyttää öisin ja aamusin kun ulkona alle +10 menevän 35 asteista vettä. Toinen varaaja huitelee jossain 30 asteen lämmöissä ja ykkösvaraajassa 40-50 astetta ylälämpö

8 täytynee teettää jossain vaiheessa kumpaankin luukkuun lasinen ikkuna josta voi seurata ilman että avaa ovia toisio paloa / yläpesää

Aloitatko lämmittämisen alkutulilla eli ensin pieni puumäärä ja näiden palaessa hiillokseksi ja vasta hiillloksen päälle  pesä täyteen .

Ihmettelen kauhiast, että vaivaako veden kierto myös tätä mallia.Ei vesi kierrä kattilan edessä ja siksi tuo veden lämmönnousu. Vai onko korkea veden lämpötila myös kattilasta lähtevässä putkessa, joka menee siis varaajaan.

Atehi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: Järjestelmän muutos kysymyksiä Högfors -> Atmos
« Vastaus #52 : 02.09.2015-06:34 »
Aloitatko lämmittämisen alkutulilla eli ensin pieni puumäärä ja näiden palaessa hiillokseksi ja vasta hiillloksen päälle  pesä täyteen .

Ihmettelen kauhiast, että vaivaako veden kierto myös tätä mallia.Ei vesi kierrä kattilan edessä ja siksi tuo veden lämmönnousu. Vai onko korkea veden lämpötila myös kattilasta lähtevässä putkessa, joka menee siis varaajaan.

Laitan pesän pohjalle yhden kerroksen ensipuita -> keskelle pesää muutaman siivun pahvilaatikon kylestä -> mätkin pesän täyteen  ja sytytys.

Mulla on lämpötila-anturi kattilan takaata lähtevässä putkessa ja ero kattilan mittariin on 6-8 astetta. kattilan mittari näyttää 100 astetta ja vexven latauspaketin mittari näyttää 93 astetta. ei ainakaan ole vielä kiehumisen estoventtiili auennut vaikka siellä sadassa kattilan mittarin mukaan huitelee.

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Järjestelmän muutos kysymyksiä Högfors -> Atmos
« Vastaus #53 : 03.09.2015-16:04 »
>2 En tiedä mikä mättää, mutta sytyttämisestä 30minuuttia ( tässä välissä ei ole luukkua avettu ) ja kurkkaa pesään niin kaikki puut palaa. Tässä kohtaan hormiin menee lämpöä 300-350 astetta :|<

Niimpä. Ogelmana on puiden liiaallinen kaasuuntuminen. Sytytyksen jälkeen lämpötila nousee pesässä ja tuli etenee ylöspääin ja kaasuunnuttaa liiaksi pesässä olevia puita.  Helpoin tapa olisi käyttää järeämpää puuta tai estää fyysisesti liekkien nouseminen kattilan edestä. Itse rakensin  pellin, ettei tuli nouse ylös.

Mutta, miten yleensä tämä kattilamalli käyttäytyy. Siinähän ensiöilma ymmärtäääkseni tulee pesän yläosasta hapettaen koko pesän. Tavallaan pesä tulisi saada kitupoltto vaiheeseen, mutta ei runsaaseen palovaiheeseen.

Niin, alkutulia käyttämällä savutus lie vähäisempää, mutta koko sytytys on yhtä suhraamista. Itsekkin  olen mieltynyt yksinkertaiseen sytytystapaan eli pesä täyteen ja sytytys. Muuten puiden tulee olla erikoisen kuivia, jos mielii sytytyksen ja lämmityksen onnistuvan moitteettomasti / savuttamatta.

Atmos Gsx

  • Vieras
Vs: Järjestelmän muutos kysymyksiä Högfors -> Atmos
« Vastaus #54 : 03.09.2015-21:33 »
Tuossa kattilassa taitaa olla samanlainen varastopesä omassa 50gsx ja osa syy on varmaankin kun ensiö ilma tuodaan kohtuu ylhäältä varastopesään niin tulee helpommin niitä yli kaasutus tiloja,jossain olen nähnyt sellaisen kuvan ,että siihen oli jatkettu pellillä niitä kanavia alaspäin varmaankin ,että saataisiin ilma lähemmäs suutin aukkoa, ja suosittelisin laittaan sen säätö läpän toimintaan kun aluksi sitä ensiö ilmaa saa olla enempi ja kattilan lämmettyä melko vähän. Ohitus läppä kannattaa myöskin tarkastaa ,että asettuu tiiviisti vastakappaletta vasten.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2015-21:37 kirjoittanut Atmos Gsx »

Atehi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: Järjestelmän muutos kysymyksiä Högfors -> Atmos
« Vastaus #55 : 04.03.2018-10:04 »
Hei taas pitkästä aikaa
Nappasin tuossa kattilasta lämpökameralla muutaman kuvan, jos jotain kiinnostaa






-Ateh

kahe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 200
    • Pannuhuoneen mittaukset
Vs: Järjestelmän muutos kysymyksiä Högfors -> Atmos
« Vastaus #56 : 04.03.2018-15:38 »
Tuo savukaasuimurin kuva on ihan mielenkiintoinen, joka itseäkin mietitytti kuinka itse moottori kuumenee, vaan näyttää aika viileänä käyvän. Onhan siinä se tuuletus itsessään, joka jäähdyttää siis moottoria hyvin.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.