eikun käppyrät ja näytille niin nähdään muutkin kuinka mainittava ero on niin voi sitten hyödyntää saatuja tietoja
Mulla ei ole käppyröitä, mutta lukemia on. Täyttelen nimittäin kynällä excelistä tulostettua taulukkoa siellä pannuhuoneella.
Otanpa tuosta esimerkin viime tammikuulta 15. päivä. Toisioilma suljettu täysin sillä aiemmin mainitulla pellin palalla ja ensiö auki sen verran että palaa iloisesti, savukaasut max. 300. Alotin lämmittämään klo 17:40. Ulkona 0 astetta, varaajan alalämpö 22. Tasaiseen tahtiin (alkutäytön lisäksi 4 lisäys kertaa) lisäilin puita ja klo 21:50 mennessä olin polttanut 39kg puuta, alalämpö 49. Lauhalla ilmalla lämmitykseen menee max. 3kw/h. Alalämmön nousu 27 astetta, hyvin heikko esitys siis.
Toinen esimerkki vaikkapa tästä lokakuulta 20. päivä. Toisioilma auki 27mm, ensiöilma auki 12mm. Savukaasut max 250. Alotin lämmittämään 17:45. Ulkona +1 astetta, varaajan alalämpö 36. Jälleen tasaiseen tahtiin puiden lisäys (alkutäytön jälkeen 3 lisäyskertaa) ja klo 22:20 mennessä olin polttanut n. 31kg puita, alalämpö 68. Alalämmön nousu 32 astetta. Ei edelleenkään mikään hyvä esitys mutta parempi kuin tuo ensimmäinen esimerkki.
Tuon jälkeen olen rakennellut ensiöluukulle savukaasulämmön perusteella ohjausta ja olen päässyt hieman parempiin tuloksiin mutta ihan lapsen kengissä tää mun puulämmitysharrastus vielä on.
Ja löytyy myös tuloksia siitä, että jos se toisioilma on vähän liikaa auki niin sekin on haitallista hyötysuhteen kannalta. Tällä hetkellä pidän sitä n. 15mm raollaan.
Noista luukkujen millimetreistä tuskin on kenellekään apua, koska yläluukku on itse tehty, arina on itse tehty ja piippukin on itse tehty. Mutta mun näkemys näiden omien tuloksien pohjalta on se, ettei ne suunnittelijat ihan turhaan sitä toisioilmaa ole suunnitellut.