Eiköhän sen jokainen ymmärrä että ei puulämmitys sovi mihinkään asuntoalueeella jossa talojen väli on vain muutama metri. Sopivan ilman sattuessa saa savusukeltaa töihin. No olisihan siinä tunnelmaa kun keväisin moposahat sois ja kirves paukkais lähiössä. Eikös kaukolämpö ole puulämmitystä.. jos niin halutaan. Mieluummin suurempia yksiköitä jotka on asukkaiden omistuksessa ja vaan se yksi korkea piippu tupruttelemassa. Mutta tuohan ei suomessa onnistu.. kateus on se joka jyrää niin syvällä suomalaisen sielunmaisemassa.
Jos lämmityskulut on vuodessa vaan sen tonnin luokkaa niin eiköhän se ole sama millä lämmittää. Tuskin itsekään uuteen taloon puulämmitystä valitsisin. Takan voisin tehdä pahan päivän varalle ja puulämmitteisen kiukaan tietenkin.. maalämpö olisi ainakin minun valinta 
Mä en sitten taida ihan ymmärtää. No, kymmenkunta metriä taitaa olla lähimpään naapurin seinään talon päädystä, mutta 60-luvun omakotikaava-aluetta kuiteskin. Rinnetontti, ja vallitseva tuuli tulee alarinteen puolelta. Savu ei oo ongelma, kun kamppeet on kunnolliset ja kuosissa. Siksikin kiinnostais saada lambada tohon pataan, ei pelkästä teknofriikkaamisen ilosta. Vähemmän silti nytkin savutellaan ku alueen puukiukailijat ja takkailijat. Valituksia ei ole tullut, toivottavasti ei tulekaan.
Eikä niitä polttopuita oo pakko omalla tontilla kaikkia tuottaa. Muutama ylikokoinen pihapuu on toki tälläkin tontilla muuttunut moposahalla klapeiks ja poistunut myöhemmin piipun kautta taivaan tuuliin. Sähkösaha tuskin riipis ees naapurin sävelkorvaa. Joka vuos logistiikka toimittaa 15 - 22 mottia klapeja tontille, enintään 5 motin seteissä. Ton vert täl hetkellä menee heittämällä kellariin, ja mahtuu kerralla kevyen kuljetuskaluston kyytiin.
Takkaa ei ole, emäntä kyl haluais, tunnelmasyistä. Kattotaan koska ehtii. Jonkun pienen koteloidun nuotion, ehkä. Voi kyl savuttaa paljo pahemmin ku puukattila!

Ja juu, jos pitäis uus tölli rakentaa, ehdottomasti Puulämmitys.

Sähkön hinta nousee taas kohta/aina/musta riippumattomista syistä. Mulle maalämpösysteemeissä on turhan paljon tekniikkaa johon ei oo lupa koskea, ja huollon tarvekin menee muiden tehtäväks. Ei kiitos, puulämmitys on hiilineutraalia, mut maalämpö vain paikallisesti vähäpäästöistä.