Kirjoittaja Aihe: Patterikierron lämpötilaa alaspäin  (Luettu 9656 kertaa)

Jaska

• Newbie
  • *
Vs: Patterikierron lämpötilaa alaspäin
« Vastaus #15 : 21.10.2016-23:13 »
Nyt on syöttänyt noin 35 ja palaa 30 asteisena. Tai jopa pienemmällä erolla.

seppol

• Hero Member
« Vastaus #16 : 22.10.2016-11:11 »
Jos haluaa paluuveden kylmemmäksi, pitää syöttää kuumempaa vettä patteriin.
Olen kinannut ennenkin syöttöveden lämpötilan säädön kannattajien kanssa. Huonekohtaisen lämpötilan tasaisena pitämiseen muuttuvissa olosuhteissa se on teoriassa mahdoton. Enkä näe mitään hyötyä siinäkään että paluuvesi olisi mahdollisimman viileää.
Istuskelen mieluummin huoneessa tasaisessa lämpötilassa kuin juoksen tunnin välein tarkastamassa paluuveden lämpötilaa.

Mulla on rintamamiestalossa 8 patteria kolmessa kerroksessa. Niistä 4 on ns. viimeisiä, kun ne on T-haarojen päissä. Lähtevää vettä säätää jumissa oleva shuntti yhdessä kattilaeveden termostaatin kanssa. Nyt lähtevä vesi on 55. Kaikissa pattereissa on termostaattiventtiilit. Mitään vaikeuksia ei koskaan ole ollut. Puoli vuotta kiertovesipumppu on pysähdyksissä. Veden paine kylmänä näyttää lähes nollaa ja lämpimänä 1,5. Kalvopaisunta 10 l ja esitäyttö 0,5 bar.

jolla

• Hero Member
    • charts
« Vastaus #17 : 22.10.2016-11:19 »
Jos haluaa paluuveden kylmemmäksi, pitää syöttää kuumempaa vettä patteriin.
Olen kinannut ennenkin syöttöveden lämpötilan säädön kannattajien kanssa. Huonekohtaisen lämpötilan tasaisena pitämiseen muuttuvissa olosuhteissa se on teoriassa mahdoton. Enkä näe mitään hyötyä siinäkään että paluuvesi olisi mahdollisimman viileää.
Istuskelen mieluummin huoneessa tasaisessa lämpötilassa kuin juoksen tunnin välein tarkastamassa paluuveden lämpötilaa.

Mulla on rintamamiestalossa 8 patteria kolmessa kerroksessa. Niistä 4 on ns. viimeisiä, kun ne on T-haarojen päissä. Lähtevää vettä säätää jumissa oleva shuntti yhdessä kattilaeveden termostaatin kanssa. Nyt lähtevä vesi on 55. Kaikissa pattereissa on termostaattiventtiilit. Mitään vaikeuksia ei koskaan ole ollut. Puoli vuotta kiertovesipumppu on pysähdyksissä. Veden paine kylmänä näyttää lähes nollaa ja lämpimänä 1,5. Kalvopaisunta 10 l ja esitäyttö 0,5 bar.

kuinka onnistut pitämään huonelämmön tasaisena kun kiertovesipumppu on sammutettu? olosuhteethan vaihtelee
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 93 kpl 270/340W pv-panelia 13° etelään kiinteästi ja 40 kpl pystyssä, 40kWh lifepo4 + 40kWh agm
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

seppol

• Hero Member
« Vastaus #18 : 22.10.2016-11:27 »
Sammutettu kesäksi. Silloin lämmitän puilla tarvittaessa myös käyttöveden.

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #19 : 22.10.2016-11:34 »
Mutta,- jos syöttöveden lämpötilaa nostetaan eli huoneen lämpötila halutaan pitää vakiona pakkasten kiristyessä,- niin paluuvedenkin lämpötila kohoaa hivenen.Siis patteri ei pysty viilentämään vettä mitä korkeammassa lämpötilassa se syötetään. Tämä tekijä riippuu vielä patterin korkeuteen ja miten putkitus on toteutettu.

Niin,- jos varaajan lämpökapasiteetin haluaa hyödyntää mahdollisimman hyvin ja toteuttaa hyvä lämpökerrustuma varaajassa, niin paluuvesi tulee ottaa patterin alaosasta,- mutta vastakkaisesta päästä mihin syöttövesi johdetaan. Näin patterissakin tapahtuu parempi lämpökerrostuma.
Siis mitä kovempi pakkanen, niiin sitä alemmas patterissa lämminpinta laskeutuu ja päin vastoin mitä lauhemoi keli, niin sitä vähemmän patterin yläosa lämpenee. Termostaatti ohjaa tätä lämpökerrostumaa ja sen korkeutta. Tietysti myös syöttöveden automatiikka.

pökö

• Full Member
« Vastaus #20 : 22.10.2016-12:09 »
Siis patteri ei pysty viilentämään vettä mitä korkeammassa lämpötilassa se syötetään. Tämä tekijä riippuu vielä patterin korkeuteen ja miten putkitus on toteutettu.

Kyllä pystyy jos termostaatti toimii, raja kylmän ja kuuman välillä on selvä. Mitä kuumempi menovesi sen paremmin kerrostuu patterissa. Haalealla vedellä se ei onnistu ollenkaan.
DIY aurinkovaraaja+12m2 keräimet  (puukattilalämmitys kiinnostaa)

jolla

• Hero Member
    • charts
« Vastaus #21 : 22.10.2016-13:19 »
Kyllä pystyy jos termostaatti toimii, raja kylmän ja kuuman välillä on selvä. Mitä kuumempi menovesi sen paremmin kerrostuu patterissa. Haalealla vedellä se ei onnistu ollenkaan.

näinhän se menee, siinä onkin sitten miettimistä tai mittaamista kumpi tulee kanaalin kanssa, minulla yli 30m maassa edullisemmaksi  energian kulutuksen suhteen, kuumempi menovesi/viileämpi paluu vai tasalämmin viileämpi meno/lämpimämpi paluu, olikohan ymmärrettävästi ilmaistu?
minä en ole sillä kuumalla menolla päässyt oikein sinuiksi kun se aina jostain menee jossain vaiheessa kuumana läpi paluuseen, jos olisi yksi patteri niin kaikki olisi helppoa mutta kun niitä on alhaalla ja ylhäällä ja lattialämmöt lisäksi niin kyllä se keskiarvojen tasolla on mihin pyrkii, tuolla sivuillani on paluista graafit, yksi patteri puskee 'raakana' läpi ja pesuhuoneen kierto ajoittain
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 93 kpl 270/340W pv-panelia 13° etelään kiinteästi ja 40 kpl pystyssä, 40kWh lifepo4 + 40kWh agm

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #22 : 22.10.2016-16:09 »
Järjestelmän säätämistapoja lie moniakin, mutta itse olen havainnut. Parhaiten energiaa säästää kun menoveden lämpötila on säädetty sille tasolle, joka pitää huoneiston halutun lämpötilan yllä. Siis termostaatin vielä puuttumatta asiaan. Virtaus on säädetty siten, miten patterin läpi virtaava ilma saavuttaa lähes saman lämpötilan kuin syöttöveden lämpötila on. Termostaatin tehtävä alkaa vasta sitten kun huoneistoon tulee jostain muualta lämpöenergiaa, joka alkaa nostattamaan huoneiston haluttua lämpötilaa. Taas patterin tehoon vaikuttaa suoraan syöttöveden lämpötila, mutta taas korkeissa lämpötiloissa oleva vesi ei ennätä jäähtyä virratessaan patterin läpi.Matalampi kylläkin.

Taas virtaus on säädetty siten, että patterin läpi virtaava ilma lämpiää lähes samaan lämpötilaan kuin on syöttöveden lämpötila. Jos huonelämpötilaa säädetään ainoastaan termostaatin avulla eli syöttövesi olisi esim. +55C:tta, niin termostaatin  epätarkkuudesta johtuen energiaa hukkaantuu.

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #23 : 22.10.2016-16:40 »
Sivun aloitukseen liittäen.Siis mitä suurempi tehoisia pattereita käytämme, niin sitä matalampaa syöttöveden lämpötilaa tarvitaan. Suuritehoinen patteri antaa suuren liikkumavaran virtauksessa ja syöttöveden lämpötilassa.

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #24 : 22.10.2016-17:43 »
Esim. meillä yläkerrassa on 500mm korkeat patterit ja 15-vuoden  käytön aikana olen havainnut miten ani harvoin patterin  lämmin pinta ylettyy puoliväliin saakka. Lähes aina patterit ovat haaleita vain 100mm matkalta. Siis huoneiden haluttu lämpötila olisi saatu toteuttaa 250mm korkuisilla patteriella. Ovat Purmon kaksilevyisiä pattereita.

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #25 : 22.10.2016-18:31 »
Hieman lisää taidan saada pannuhuoneessa tiputettua paluu lämpöä, kun saan aikaiseksi hakea pätkän putkea ja liitän viereisen varastotilan ja pannuhuoneen patterit paluu linjaan. Ennen oli pannuhuoneessa aina kuuma, nyt kun ylimääräiset vapaakierrot on kurissa niin tulee ajankohtaiseksi lämmittää myös pannuhuonetta patterilla.

Tuolla pannuhuoneen viereisessä varastotilassa on minun verstastilani ja sinne pitäisi saada lisää lämpöä, nyt suuri 2 lehtinen patteri jota ei vielä ole kytketty. Ajatuksena hyödyntää vain patteri paluuta.

jos paluu on viileä sillä ei liiemmin verstastakaan lämmitetä, olisko tuossa kohtaa parempi laittaa puhallinpatteri josta sais enemmän tehoja irti? tai tokihan patterillekin puhallin auttas asiaa (ja DIY rakenteija tekis puhallinpatterin jostain auton syyläristä).

Täällä olen laittanut patteripaluun lattilaähtöön ja oumannilla on säädöt osunu kohdalleen eri keleille - parikyt neliöö lattiaa lämmitettävänä. Tulevaisuudessa tarkoitus liittää viel toinen jäähdytyskierto tuohon jatkoksi, nyt saa varaajan noin 26-27 asteeseen.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

jolla

• Hero Member
    • charts
« Vastaus #26 : 22.10.2016-21:57 »
^
^
kytkin samoin noin vuosi sitten ja olen ollut tyytyväinen, ainoastaan tuo yksi linja tulee suoraan patterillta ja sen kyllä huomaa, tarkoitus kesiä siihenkin jotain hyödyllistä perään

seppol

• Hero Member
« Vastaus #27 : 23.10.2016-00:21 »
Jos paluuseen tulee kuumaa vettä, putkituksessa on joku virhe. Patterin läpi kuumaa vettä ei voi tulla. Tai jos tulee, patteri on alaosastaankin kuuma. Vika voi olla joku yhdysputki patterilähdön ja paluun välillä. Se on rinnan pattereiden kanssa. Kun patteriventtiileitä kuristetaan, vesi kiertää tuon ohituksen kautta.

Alkuperäinen tarkoitus oli kasvattaa patterilähdön ja paluun välistä lämpötilaeroa. Se onnistuu nostamalla lähtevän veden lämpötilaa, jos lämmönluovutus pidetään samana. Mitä korkeampi on lähtevä vesi, sitä enemmän sitä on jäähdytettävä.
Patterin koko tai Ouman ei vaikuta tähän mitään.

jolla

• Hero Member
    • charts
« Vastaus #28 : 23.10.2016-08:40 »
Jos paluuseen tulee kuumaa vettä, putkituksessa on joku virhe. Patterin läpi kuumaa vettä ei voi tulla. Tai jos tulee, patteri on alaosastaankin kuuma. Vika voi olla joku yhdysputki patterilähdön ja paluun välillä. Se on rinnan pattereiden kanssa. Kun patteriventtiileitä kuristetaan, vesi kiertää tuon ohituksen kautta.

Alkuperäinen tarkoitus oli kasvattaa patterilähdön ja paluun välistä lämpötilaeroa. Se onnistuu nostamalla lähtevän veden lämpötilaa, jos lämmönluovutus pidetään samana. Mitä korkeampi on lähtevä vesi, sitä enemmän sitä on jäähdytettävä.
Patterin koko tai Ouman ei vaikuta tähän mitään.

noin se teoriassa menee, käytännössä minulla on tuvassa 2 patteria, joista toinen menee ainoastaan sisätermarin/ muun lämmönsäätöjärj., oumanin ohjaamana ja toisessa on termari ja se on ainut patteri missä ei ole mitään perässä, ei mene lattiaan tms. siitä tulee se lämpimin vesi
täytyy tunnustaa etten hirveästi panosta energian kulutuksen määrään kun sillä ei meidän tapauksessa ole juurikaan mitään merkitystä, pääasia kun on vaadittu lämpötila ja sanitiloissa miellyttävän lämmin, nytkin 27°C
näilläkin säädöillä kerrostuma varaajassa on hyvä, kehun hieman, erinomainen

putkituksessa ei ole virhettä kun olen sen itse tehnyt, se ei kertakaikkiaan ole mahdollista

harrastus teettää tietysti kokeiluja ja tuo pähkäilijän ja minun käyttämä kytkentä patterista lattiaan on perstuntumalla ja graafienkin mukaan hyvä
kaukolämpö käyttää samoin katujen sulanapitoon ja mainostaa että se on ilmaista
« Viimeksi muokattu: 23.10.2016-08:46 kirjoittanut jolla »

pökö

• Full Member
« Vastaus #29 : 23.10.2016-09:32 »

kaukolämpö käyttää samoin katujen sulanapitoon ja mainostaa että se on ilmaista

Kaukolämpöyhtiölle se onkin ilmaista, ehkä jopa tuottavaa koska siellä halutaan suurta jäähtymää.
Kaukolla lämmittäjäthän tuon katujen sulatuksen sitten maksavat ;D
DIY aurinkovaraaja+12m2 keräimet  (puukattilalämmitys kiinnostaa)