Laskelmissa on otettava huomioon myös raakaveden lämpötila sekä tuulen voimakkuus. Ns. tulipalopakkanen ei ole niin energiaa haukkaava elementti kuin viimova tuuli. Tuo tuulen vaikutus on melkoinen lämpöhäviöhin, sen olen huomannut omassakin täystiilitalossa. Tuulen vaikutus tunkeutuu joka rakoseen, yläpohjaan, tiilitalon tuuletusrakoihin seinissä jne. Hyvä tapa olisi myös esilämmittää hukkalämmöllä raakavettä, muutaman asteen esilämmitys on jo merkittävä kokonaisenergiankulutukseen.
Jos tuulee liikaa ni paa pipo syvemmälle päähän ja korvatulpat korviin.
Olishan se kiva, jos hukkalämmön sais suit sait ohjattua johonki esilämmitykseen. Sä nyt vaan mietit sellasta ratkaisua, et sä alat jäähdyttää sisätiloja kylmällä vedellä. No, sulle sekin täyttää kyl energiatehokkuuden kriteerit.

Editti: Tehdääskin muuten sellanen jänskä juttu, et jos sä yrittäisit todistaa et toi sun idea toimii, ja mä todistan sit ettei se toimi. Jos sä et pysty todistamaan mihin perustuen se toimii, ni sit sä puhut potaskaa. Ja jos mä pystyn todistamaan miksei se toimi, ni sit sä puhut potaskaa.
Reilu peli, kyllähän sitä aina mies puheittensa takana seisoo.