Kirjoittaja Aihe: Veda 35:een laajakaistalambdaohjaus!  (Luettu 11627 kertaa)

veda35

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Veda 35:een laajakaistalambdaohjaus!
« : 25.02.2013-19:29 »
Tervehdys,
Olen pari vuotta lämmittänyt n. 140 m2:n pirttiä Veda 35:lla 1800-litraisen varaajan kautta.
Veda on alapalokattila, jossa ensiö- ja toisoilmaa säädetään omilla läpillään; ensiöilma puhalletaan puhaltimella ja toisioilma vapaalla vedolla.
Verrattuna aiempaan öljy/puu-yläpalokattilaan puulämmitys helpottui ja puun kulutus väheni >25%.
Sitten rupesin seuraamaan piippuun menevien savukasujen lämpötilaa etäluettavalla paistomittarilla,
ja huomasin, että prosessi vaatii - varsinkin lämmityksen alussa - jatkuvaa ilmamäärän säätöä!

Tästä sitten johkaannuin bittikaverini avustamana läppien ohjausprojektiin!
Eli perusajatus on, että savukaasujen lämpötilaseurannalla säädetään ensiöilman määrää
ja lambdalla (LSU4.2) toisioilman määrää.
Nyt ollaan jumissa tuon lamdan kanssa! Ensimmäinen havainto oli, ettei anturi toimi 160 mm:sen putken kyljessä = ei mitään muutosta lukemassa 1,19.
Sitten tehtiin kaapparilevy anturin taakse ja nyt saadaan lukema pienenemään, kun säädetään sekä toisio-, että ensiöilma minimiin. Tai siis toisioilma jopa täysin kiinni.
Nyt epäilyttää tuo anturi itsessään: lukema vapaassa ilmassa on tuo 1,19, mitä sen pitäisi olla?
Jos puuoptimi on jotain 1,3...1,4 niin ei tuolla pääse sinne lainkaan...

Kun puhutaan arvosta 1,3, niin onko käytössä sama lut (look at table) kuin autoantureissakin?
Eli autokäyttöön tarkoitetulla laajakaistalambdanäytöllä saadaan tuo sama 1,3 lukema?

Osaisko joku neuvoa, uusi anturi on tilauksessa?

arveccio

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 238
Vs: Veda 35:een laajakaistalambdaohjaus!
« Vastaus #1 : 25.02.2013-19:38 »
Onko anturin lämmitys kytketty ja toimii? tuo kaapparilevyn lisääminen vois nostaa anturin lämpötilaa ja täten se toimii jotenkuten? Näin lonkalta tuli tommosta mieleen.  :)
Jäspi ecopuu25+1500L+500L ~11m3/v

veda35

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Veda 35:een laajakaistalambdaohjaus!
« Vastaus #2 : 25.02.2013-20:00 »
Juu, prossu hoitaa lämmitystä koko ajan - ja toimii!
Nyt saatiin toisella lambdalla lukema 1,28 vapaassa ilmassa,
mutta pitäisikö olla enemmän?

kahe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 200
    • Pannuhuoneen mittaukset
Vs: Veda 35:een laajakaistalambdaohjaus!
« Vastaus #3 : 25.02.2013-20:14 »
Attackin manuskassa on tuollaiset lämpö/vastus arvot laitettu. sori, olikin lämpöanturin arvot.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

Repa

  • Vieras
Vs: Veda 35:een laajakaistalambdaohjaus!
« Vastaus #4 : 25.02.2013-20:25 »
Tuolla olis jotain lamdaanturin testauksestakin:

http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/lambdasimpple.pdf

veda35

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Veda 35:een laajakaistalambdaohjaus!
« Vastaus #5 : 25.02.2013-20:32 »
Kiitos ohjeesta, tuota sytkärikaasua on kokeiltu ja säätyy kyllä alle 1,0 tuossa testissä.
Mutta sitä vapaan ilman arvoa ei kukaan kerro?

Orlanni

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 69
Vs: Veda 35:een laajakaistalambdaohjaus!
« Vastaus #6 : 25.02.2013-20:32 »
Täällä olisi speksejä LSU 4.2:lle
 http://www.lambdacheck.de/content/Bilder/bosch_lsu4.2_data_sheet.pdf

« Viimeksi muokattu: 25.02.2013-20:48 kirjoittanut Orlanni »

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 385
Vs: Veda 35:een laajakaistalambdaohjaus!
« Vastaus #7 : 25.02.2013-20:36 »
Tää lambada-ohjaus kiinnostaa aika kybällä, joten pitää tuupata lusikka soppaan.

Veda, onhan sulla laajakaista-anturin ohjauspurkki, joko valmiina tai itse kolvattuna anturin ja ohjauksen välissä?

Mitä toimilaitteita käytät läpillä? Belimo? Onko ohjaus vain ensiöön tai toisioon vai molempiin? Entä puhaltimen ohjaus?

Minkä päällä ohjaus pyörii? Arduino/Pico/plc? Mitä muita anturointeja kuin savukaasujen happi ja -lämpö?


Tuolla olis jotain lamdaanturin testauksestakin:

http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/lambdasimpple.pdf

LSU 4.2 on laajakaistalambda-anturi, joten tuo normi lambdan juttu ei oikein päde. Tässä hiukka yksityiskohtaisempaa: http://www.bosch-motorsport.de/pdf/sensors/lambda/lsu42.pdf

« Viimeksi muokattu: 25.02.2013-20:39 kirjoittanut Antza0 »
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

veda35

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Veda 35:een laajakaistalambdaohjaus!
« Vastaus #8 : 25.02.2013-20:53 »
No kun tuo bittinikkari ihastui askelmoottoreihin, niin teki sitten stepperiohjaimen  :o
Ja teki tietysti oman pikkukortin tuolle LSU4.2:llekin, haastetta saadakseen!
Eli kummallekin läpälle tulee oma askelmoottori, kunhan saadaan tuo lambda nyt toimimaan oikein...

Repa

  • Vieras
Vs: Veda 35:een laajakaistalambdaohjaus!
« Vastaus #9 : 25.02.2013-20:59 »
Kovasti kuumottelee mieltä toi lamda ohjaus tai edes palamisenseuranta sillä. Äkkipäinen ajatus oli ihan opareilla tunnustella lamdan tietoja, mahtaisko onnistua? , toi bittinikraus ei ole oikein mun hallussa, huonosti tuo elektroniikkakin.


veda35

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Veda 35:een laajakaistalambdaohjaus!
« Vastaus #10 : 31.03.2013-12:48 »
No niin, lambda toimii, jos palokaasujen lämpötila on 300C!
Eli lambdan lämmityksessä on joku vika...
Uusi lambdanohjauskortti on tilattu, saas nähdä toimiiko tämä oikein!


AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 385
Vs: Veda 35:een laajakaistalambdaohjaus!
« Vastaus #11 : 01.04.2013-10:55 »
No niin, lambda toimii, jos palokaasujen lämpötila on 300C!
Eli lambdan lämmityksessä on joku vika...
Uusi lambdanohjauskortti on tilattu, saas nähdä toimiiko tämä oikein!

Laajakaista-lambadan ohjaus ei ole aivan helppo juttu, ei ihme jos eka versio ei heti pelitä. Autokäytössä lämmitys ei ole aivan yhtä kovilla kuin lämpölaitoskäytössä.

Kattelin sillä silmällä Innovate Motorsportin LC-1 -anturisettiä, anturi+ohjaus maksaisi parisen hunttia. Mun elektronörttitaitamuksella tuolla pääsis todnäk kuitenkin paremmalle tuntipalkalle kuin itte nysväämällä.

Hiukka lisäpähkäilyä: Tutkailin yhdestä bioenergialaitoksesta vaihdettua lambadaa, Boschin tyyppi LS 4010 eli LSU1. Tuolle Bosch sanoo minimikäyttölämpötilaksi 75 astetta. Automalleissa jossain oli 350 astetta. Mikä tyyppi sulla käytössä? LSU 4.2? Paljonkohan sillä lienee minimi toimintalämpötila, niin että anturin oma lämmitys riittää? LSU 4.9 näytti olevan 90 astetta.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2013-11:43 kirjoittanut Antza0 »
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

veda35

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Veda 35:een laajakaistalambdaohjaus!
« Vastaus #12 : 01.04.2013-12:58 »
Joo, Innovate on hyvä vaihtoehto, samoin saksalainen Lambdacheck.
LSU4.2 on meillä käytössä, ja näyttää siltä, että tuon eka kortin lämmitys ei riitä,
toimintalämpötila anturilla on min. 650C, ja lämmityksen pitäisi nostaa min. 550C!

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Veda 35:een laajakaistalambdaohjaus!
« Vastaus #13 : 01.04.2013-17:34 »
Tiedättekö kukaan mitä teidän anturit todella mittaa? Mittaako ne happipitoisuutta savukaasuissa ja millä lailla. Lamda on suhdeluku käytetyn ja teoreettisen ilmamäärän välillä ja sen suomenkielinen nimi on yli-ilmakerroin.  Ilmakertoimella 1 happea on palokaasuissa enää hyvin vähän 02 -0,3 tilavuusprosenttia. Jos tätä verrataan puhtaaseen ilmaan 21 %, siinä happea on 100 kertainen määrä. Mittarin pitäisi näyttää arvoa 100. Jos happea ei olisi ollenkaan, lukeman pitäisi olla ääretön koska jakaja on on 0 (nolla).
Polttomoottorin lambda tunnistin vertaa pakokaasujen happiatomeita ulkoilman happeen joka on kosketuksissa anturin toiseen päähän. Sattumalta ja pitkien kokeilujen jälkeen juuri tähän tilanteeseen bensakoneessa tapahtuu selvä hyppäys jonka perusteella polttoainemäärän syötössä muutetaan hyvin nopealla syklillä. Bensakone toimii vähän alle 1 ilmakertoimella. Sama anturi ei toimi ollenkaan uunikäytössä.

veda35

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Veda 35:een laajakaistalambdaohjaus!
« Vastaus #14 : 01.04.2013-17:54 »
Ulkoilmaan Lambda-anturi aina vertaa yhden johtonsa suojan kautta.
Mikä sitten on puunpoltossa hyvä lamda-arvo, siitä kiistellään 1,3...1,6 alueella!