Just niin. Minä vaan tuosta Kahen viestistä miettimään, että eikai lattialämmitys- ja patteritalo pitäs erota paineiden osalta muuten, kuin tuon patterin tuoman korkeuseron verran.
Mulla pannuhuoneen ja yläkerran patterin korkeusero ehkä jotain 4 metriä. Eli painetta "taulukon" mukaan minimissään 0,4 + 0,2 = 0,6 bar. Tuo ei vain toimi mulla. Kattila on niin kova purplattamaan, että mulla kylmänä paine 1 ja kuumana 1,5 bar. Muuten on jotain pistekiehumisia, tai mitä lie, mutta kattila kuplii kovalla tulella pienellä paineella.
Kahelle tuosta lattialämmityksen toiminnasta kovemmilla paineilla: Mystistä, erittäin mystistä. Ei paineiden pitäisi vaikuttaa järjestelmän sisällä nesteiden kiertosuuntiin. Paineen pitäisi jakautua tasaisesti järjestelmässä, oli sitä sitä sitten paljon tai vähän vähemmän.
Pumput pumppaavat ja painepuolella on isompi paine, mikä sitten venttiilien, mutkien ja suorienkin putkien painehäviöiden takia laskee, ollakseen sitten pumpun imupuolella vähän pienempi, kuin muualla keskimäärin. Ja jos painetta on lähtiessä jo vähän, imupuolella kuristusta, esim. termovaarin ohitusputkessa pakollinen kuristus, rupeaa pumpussa jossain siipien kulmissa olemaan kavitointia. Siitä ääntely. Kun paine nousee, kavitointiherkkyys vähenee. Kun lämpö kattilassa nousee, avautuu termovaari ja pumppu saa "kuristamatonta" vettä varaajasta ja taas ääntely häviää.