Kirjoittaja Aihe: Öljystä hiilineutraaliksi  (Luettu 4548 kertaa)

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 385
Öljystä hiilineutraaliksi
« : 17.12.2013-17:03 »
Kun tuntuu olevan liikkeellä aika paljon huolta ja murhetta joillakin noiden just käyttöönotettujen käänteispalojen kanssa, aattelin kertoilla omia kokemuksia aiheesta.

Lähtökohtana 60-luvun alun yksitasoinen omakotitalo, jonka lämmönhukan ja ilmanvaihdon suhteen on tehty muutamia perusparannuksia. Öljylämmitys eli kellariin kotiutuneet vanha 80-luvun Högforsin kaksoispesävalurautapannu ja Oilonin viitisentoista vuotta vanha poltin toimivat sinänsä ihan ok, mutta noin 2500l -> öljynkulutus per vuosi kylmäsi kukkarossa niin, että lämpölaskukin siitä taisi jo kasvaa.  :o

Ratkaisu oli ujuttaa kellariin puupannu ja varaaja. Rakennustekniikan puolesta haasteita riitti, lopulta kaikki kamppeet kuitenkin päätyivät suht paikoilleen ja putkari sai hommansa tehtyä. Aika tarkkaan vuosi sitten. Siitä eteenpäin on lämmitelty suvun ja tuttujen ystävällisesti toimittamien puiden kanssa. Nyttemmin tarvii sitten pysyä hyvinkin välilöissä, et homma pysyy kohtuuhinnoissa.  :-*

Kalustovaihtoehtoja tuli tutkailtua aika pitkään, ennenkuin hommasta oli käsikirjoitus selvillä. Energia-avustuskin tuli haettua jo 2011 keväällä, mutta homma käynnistyi hiukan hitaasti kun työt sun muut haittasivat aloittamista. Pitäähän sitä investointiin varautuakin.

Tämänhetkinen kalusto on sitten Aritermin 25+ City, noin kahden ja puolen kuution varaaja kolmella kierukalla ja parilla 6 kW varavastuksella. Latauspumppuna Laddomat 21-100, vakiolla 72 asteen termarilla. Piippuna vanha täydenkiven tiilihormi, korkeus noin 7 metriä. Automatiikkana öljypannun päältä pelastettu Ouman 800. Syynä pannun valintaan oli käytettävissä olevan tilan vähyys. Pannun takapää on työnnetty piipun vieressä olleeseen koloon, eikä perässä tai takana olevia tuhkaluukkuja pääsisi tyhjäämään mistään. Aritermin tuubien alapään tavarat saa vedettyä ulos etukautta. Toisin sanoen tuubit lykitään puhtaiksi päältä ja rojut ulos edestä, alhaalta. Suht näppärää.

Käyttöönoton jälkeen opetteluun meni tietenkin aikansa. Manuaalin ilmasäädöistä piti hiukka poiketa, mutta sen jälkeen homma on mennyt aika helpoksi, niin kauan kun poltellaan suht samanlaista puutavaraa. Nykyjään alkusytytys parilla halkaistulla riu'ulla tms, mitä nyt puukasan päältä löytyykin. Ne pannun suuttimen molemmille puolille, sitten päälle muutama tervastikku poikittain, ja pari pienempää kalikkaa pinoon päällimmäisiksi. Päälle revittyä sanomalehtipaperia, päästöjen pienentämiseksi pyrin käyttämään poliittisesti sitoutumattomia lehtiä. Missään nimessä ei kiiltävää paperia, 7-päivää aiheuttaisi varmaan sellaisen päästöpilven että naapurusto häätäisi koko perheen alavammille maille.
Tikku perään, puhallin päälle ja luukku kiinni mutta raolleen. Hetken pöhinän jälkeen pinon päälle voi heittää muutaman pienemmän puuun, ei haittaa vaikka kasa leviäisi. Kun palo on edelleen hiukan levinnyt, rauhallisesti latoen pesä ilmanohjainpeltien tasalle täyteen, latomatta liian tiukkaan. Kuoripuoli pakkaa lipsahtamaan alaspäin, tosin se tulee tehtyä lähinnä hupimielessä, hihitellen yhden aikoinaan täälläkin vaikuttaneen sankarin jutuille.  ;D
Eli jos kuoripuoli jääkin puun pohjoiskalotille, tai puu on jopa kokonaan halkaisematon, se ei aiheuta toimenpiteitä. Ja luukku kiinni.

Suunnilleen vartin päästä pannun lämmöt ovat nousseet 70 asteeseen, ja automatiikka käynnistää latauspumpun. Pesä palaa säädöistä riippuen 3-5 tuntia. Välillä voi käydä pudottamassa kasaa, mikäli puulaatu pyrkii holvaamaan. Holvaantumispiirre koskee erityisesti alimittaisia puita, esim 33-senttisiä klapeja. Ja tarvittaessa lisätään puuta kun lämmitystarve sitä vaatii.

Normi säädöt ensiölle 3.7 - 3.9 (ohje 4) ja toisiolle 5.1 - 5.3 (ohje 5). Puhallin 50 - 58%, yleensä 56%, puulaadusta riippuen. Nyt ollut aika leppäpohjaista klapia. Kuivaa kyllä ja aika hyvin lämpiää, mutta roskaista kun kuori irtoaa helposti. Koivulla puhallinta saa pudottaa hitaammalle, männyllä taas hiukan lisääkin potkua. Savukaasujen lämpötila puhtaalla pannulla on 155 asteen luokkaa, ja normi tilanteessa 170 astetta. Kun mennään yli 190 asteen, tai pahemmallekin puolelle, jynssäysinto voittaa. Tuhkat tulee poistettua toki suunnilleen kerran viikossa.
Pannuvesi pysyy polton aikana aika tiukasti 80 asteessa, kunnes paluuvesi alkaa nousta yli 72 asteen, eli varaaja alkaa olla täynnä.

Tällä hetkellä paloilmansäätö menee korvakuulolta. Jos palaa liian hiljaisesti, ensiöilmaa on liikaa ja tuntuu joskus pitemmän päälle pistekiehumistakin kuuluvan pannusta. Pikku hiljaa ensiöilmaa pois, kunnes ääni kovenee ja muuttuu enemmän sellaiseksi 'jälkipoltinhenkiseksi'. Samalla savukaasujen lämpökin hiukan laskee ja ennenkaikkea hyötysuhde tuntuu paranevan merkittävästi.  ;)

Puita paloi viime talvena runsas 10 pinokuutiota, mutta sähkölaskuunkin kertyi jotain lisää. Tänä lämmityskautena on käytetty 1,6 kW sähköä, kun ukko oli yhden illan ulkona. Kesällä riitti lämmitys runsaan kerran per viikko. Nyt nollakeleillä riittää hyvin pesällinen per päivä. Kovemmilla pakkasilla poltellaan sitten paitsi illalla, myös aamulla. Ja illalla vaikka useampi pesällinen. Tyypillisesti pytty vedetään enintään 80 asteeseen ylhäältä alas, automatiikan typerä puoli on latauspumpun pysäytys vasta kun pannu on jäähtynyt alle 65 asteen. Täydellä varaajalla tuo tarkoittaa että pytyn alapään pitää jäähtyä tuon alle, ennenkuin se on edes teoreettisesti mahdollista. Ja 72 asteen lataustermostaatti tarkoittaa sitä, että latauspumppu käy kunnes pannun kautta on hukattu 7 asteen lämpötilaeron verran energiaa.

Tähän mennessä lämmityshomma ei ole muodostunut työksi. Säästettyä rahaa ei ole näkynyt missään, mutta toisaalta öljylaskujakaan ei enää ole ollut oloa viilentämässä. Mikäli projekti pitäisi tehdä uudestaan, muutama yksityiskohta tehtäisiin toisin. Kalustovalinnoista ehkä varaaja vaihtuisi, muuten aika pitkälti mentäisiin samoilla kamoilla.

Jatkoprojektina on puulogistiikan hiominen, putkien eristysten vienti loppuun, 1-wire mittauksen asentaminen ja jonkinlaisen automaattisen paloilmansäädön rakentaminen. Tietenkin seinät ja lattia pitäisi maalata, ja muutenkin vielä hiukan siistiä tiloja, mutta se on toinen juttu.

Edith: hiukan ajatusvihreitä ja -katkoja fiksattu -> italic
« Viimeksi muokattu: 20.12.2013-14:36 kirjoittanut Antza0 »
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

jolla

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 875
    • charts
Vs: Öljystä hiilineutraaliksi
« Vastaus #1 : 17.12.2013-17:37 »
Laita siihen latauspumpun johtoon rasia ja breikki savukaasutermostaatille mikä katkaisee halutussa lämpötilassa, minulla 100°C.
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 93 kpl 270/340W pv-panelia 13° etelään kiinteästi ja 40 kpl pystyssä, 40kWh lifepo4 + 40kWh agm
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 385
Vs: Öljystä hiilineutraaliksi
« Vastaus #2 : 17.12.2013-21:45 »
Laita siihen latauspumpun johtoon rasia ja breikki savukaasutermostaatille mikä katkaisee halutussa lämpötilassa, minulla 100°C.

Njaa, sit kun saa lambadasäädön joskus kokoon, tuokin ongelma poistuis.

Hämmästyttävää, et automatiikkalaatikkoon ei ole tehty puhaltimen lämpöpohjaista ohjausta, vaikka pt-anturi on puhaltimen jälkeen ja ohjain osaa pwm-säädön.  Vähän lisää älyä, ja homma olis jo karvan järkevämpää.
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

aku

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Öljystä hiilineutraaliksi
« Vastaus #3 : 18.12.2013-12:55 »
Morot

Itsellä on n 2.5 v kokemus kyseisestä kattilasta.
Mielestäni sytyttämisen suhteen tämä on hyvinkin helppo tapaus. Vanhasta poltosta jääneet hiilet keoksi keskelle,sytytysnestettä päälle,imuri käyntiin ja tuli perään. Parin minuutin kuluttua voi pesän mättää täyteen puuta.
Aika kummalliselta on tuntunut lukea tätä aika vilkastakin keskustelua käänteispaloisten hankalasta sytyttämisestä. Itsellä kun ei siitä vaikeudesta ole mitään kokemusta.

Latauspumpun ohjaus vois tosiaan olla paremminkin suunniteltu. Paremmaksi sitä olen saanut vaihtamalla pumpun termostaatin kasikymppiseksi ja muuttamalla valikosta pumpun käynnistymisen siihen samaan 80. Näinollen pumppu sammuu tulien hiivuttua kun pannun lämpötila on pudonnut 75 asteeseen. Talvellahan tää ei ole kummoinenkaan "ongelma" kun varaaja jäähtyy sut nopeasti mutta kesällä ja etenkin vakio termostaatilla pumppu saattoi kierrättää vettä pari kolmekkin päivää aivan suotta.
Olin tästä asiasta Aritermiin yhteydessäkin taannoin mut ei siellä tunnuttu olevan pätkääkään kiinnostuneita asiasta

Ilman säädöt on mulla aivan tehtaan arvoissa kun hyvin on pelannut. Imurin nopeutta olen kokeeksi muutellut mut nyt on jo pitkään ollut sekin tehtaan säädöissä eli 60%
Ariterm 25 + ja 2000l Akvaterm

Juhani

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 700
  • Puuhulluutta jo toisessakin polvessa...
Vs: Öljystä hiilineutraaliksi
« Vastaus #4 : 18.12.2013-14:44 »
Kun tuntuu olevan liikkeellä aika paljon huolta ja murhetta joillakin noiden just käyttöönotettujen käänteispalojen kanssa, aattelin kertoilla omia kokemuksia aiheesta.

Hmm. outoa tuo huoli ja murhe.

Aika kummalliselta on tuntunut lukea tätä aika vilkastakin keskustelua käänteispaloisten hankalasta sytyttämisestä.

Kummallista juu.
Juu, ei mielestäni yleisellä tasolla käänteinen ole vaikea sytyttää. Suurin ongelma on sytyttäjä itse jos ei ole päässyt sinuiksi kattilan kanssa.
Kastelli 1,5 krs 177m2 540m3, at puolilämmin heikoilla eristeillä 40m2/95m3, vesikiertoinen wirsbo lattialämmitys.
Nunnauuni Ulla 2 duo takkaleivinuuni 2200kg (72kw)
Iki orginal 200kg puukiuas.
Attack 35kw DPXL Lambda, Oventrop latausyksikkö, 2000L akvaterm varaaja.
Mitsu Fh35(jäähdytykseen)

vmj

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 267
Vs: Öljystä hiilineutraaliksi
« Vastaus #5 : 18.12.2013-16:19 »
Itse laitoin Laddomatiin heti kättelyssä 83-asteisen termostaatin. On toiminut ok. Ainoa korkeamman lämpötilan ongelma tuli alkutalvesta kun lämmittelin varaajan pohjaa myöten likemmäs 90-astetta. Polton jälkeen alkoi kattilan jäähdytyskierukkaa päästellä vesiä läpi kun kattilassa lämmöt kohosivat 95 asteeseen. Laddomatin ohjaus on itselläni tehty Laddomatin savukaasutermostaatilla; auttaa juuri tuossa ongelmassasi katkaisten latauspumpun toiminnan kun savusola on jäähtynyt.

Käänteispaloisen sytyttämisessä suurimmat ongelmat ovat varmaankin liika hätäily ja toisaalta liian yleispätevät ohjeet. Sytytystapa ei välttämättä ole kaikille kattiloille ihan sama ja kun tähän lisätään vielä tälläkin foorumilla nähty "pannu xyz on parasta mitä markkinoilla on saatavilla"-asenne niin helposti mennään samaan sarjaan kuin suuren yleisön paremmin tuntemissa keskusteluissa "mikä on paras auto". En yhtään kaipaa taannoista keskustelua, jonka keskiössä oli yksi kattilatyyppi ja kattilaansa uskonnollisesti suhtautuva nimimerkki.

Omalta kohdaltani olen huomannut, että savukaasulämmöt ovat yleensä ylitse sen mitä valmistaja esittää, eli samansuuntaista kuin sinullakin, Aritermin testilukema näyttää olevan 119 astetta. Orlanin 40kW mallin EN303-5 testipöytäkirjassa ei savukaasulämpötiloja ole mainittu, mutta valmistaja kertoo suosituslämmöksi 160 astetta. Lähinnä toisiopuolen säätöihin olen kattilassani koskenut, primäärisäädöt tarkistin ennen käyttöönottoa mutta nyt mietin niiden muokkaamista siten, että säätöjä voisi tehdä kattilan palaessakin. Voi olla, että menee ensi kesälle, mutta saa nähdä. Pitää kuitenkin porata pari reikää ja kierteistää ne, en tiedä piisaako nyt talvella aika. Tähän voisi sitten niin halutessaan alkaa miettiä askelmoottoreilla tehtyä paloilmansäätöä.

Tällä kelillä lämmitän varaajan yleensä kerran päivässä, jos saunomme ulkosaunassa niin kerran kahdessa päivässä. Arkisin töissäkäyntiaikaista lämmittämistä helpottaa jos lämmitän kerran päivässä, tällöin panos voi olla pienempikin. Kunnolla jäähtyneen varaajan (30-40 astetta) lämmittämiseen menee aikaa...

Jos minä tekisin tämän uudestaan niin sijoittaisin sen varaajan jo ennen rakennusvaihetta paikalleen. Säästäisin varaajan hinnassa, saisin isomman varaajan ja paremman eristyksen. Savupiippuna miettisin teräshormia tarkemmin; vuoden käytön jälkeen ei ollut juurikaan nuohottavaa, eli nokipalon vaara on pieni. Mahdollisten tulevaisuuden muutosten kanssa teräshormi on toki helpompi siirrettävä kuin muurattu (Schiedel) piippu.

Jatkossa on tarkoitus siirtää varaajan käyttövesikierukka alempaan yhteeseen ja hyödyntää sitä aurinkolämpöpaneelien kanssa. Käyttövesi kun tehdään levylämmönvaihtimella niin tuo varaajan mukana tullut käyttövesikierukka on nyt joutilaana.
Orlan Super 40 ja Laddomat 21-100 + savukaasutermostaatti, Akva 2400EK+vastukset,  levylämmönvaihdin, Arimax 17R

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 385
Vs: Öljystä hiilineutraaliksi
« Vastaus #6 : 27.12.2013-16:26 »
Itsellä on n 2.5 v kokemus kyseisestä kattilasta.

Eli sulla lienee vielä niitä toisiopalotilan keraamisilla vuorauksilla varustettuja vekottimia? Täällä pöhisee se kevytmalli teräksestä kantatulla kourulla ja paljailla toisiopalotilan seinillä. Tiiä sitten mitä tuo vaikuttaa hyötysuhteeseen tms.

Oletko muuten kertaakaan putsannut toisioilman syöttöputkia? Tutkailin syksyllä hiukan tarkemmin kattilan sisältöä, ja nykäisin nuokin ulos. Tuhkaa oli hiukan sisällä, pitää sisällyttää vuotuiseen nuohousohjelmaan. Hiukan joutuu peltejä purkamaan ilmansäätöjen ympäriltä, muttei tuo ole mikään vaativa homma kuitenkaan, ei teknisesti eikä ajallisesti.

Mielestäni sytyttämisen suhteen tämä on hyvinkin helppo tapaus. Vanhasta poltosta jääneet hiilet keoksi keskelle,sytytysnestettä päälle,imuri käyntiin ja tuli perään. Parin minuutin kuluttua voi pesän mättää täyteen puuta.
Aika kummalliselta on tuntunut lukea tätä aika vilkastakin keskustelua käänteispaloisten hankalasta sytyttämisestä. Itsellä kun ei siitä vaikeudesta ole mitään kokemusta.

Mä en ole käyttänyt kertaakaan sytytysnestettä tai sen puoleen sammutusnestettäkään, öljyn kulutus on siis nollissa. Luomutervaksilla vaan mennään.  :P

Oletko huomannut arinakivissä rapautumista? Kuvittelisin, että litkut voivat käydä hiukan noiden päälle.

Minkäs verran sulla muuten menee aikaa käynnistykseen? Täällä lähtötilassa esim. noin 35-asteinen pannu, vartin sisällä puhaltimen käynnistyksestä pannu on lataustermarin lämpötilassa, eikä siitä enää notkahda alle vaikka latauspumppu käynnistyy. Putkea lyhyessä kierrossa yhteensä noin 3,5 metriä, ja pitkässä kierrossa varaajan ja pannun väliset putket noin 2,4 metriä, kun varaajaa ei lasketa.

Latauspumpun ohjaus vois tosiaan olla paremminkin suunniteltu. Paremmaksi sitä olen saanut vaihtamalla pumpun termostaatin kasikymppiseksi ja muuttamalla valikosta pumpun käynnistymisen siihen samaan 80. Näinollen pumppu sammuu tulien hiivuttua kun pannun lämpötila on pudonnut 75 asteeseen. Talvellahan tää ei ole kummoinenkaan "ongelma" kun varaaja jäähtyy sut nopeasti mutta kesällä ja etenkin vakio termostaatilla pumppu saattoi kierrättää vettä pari kolmekkin päivää aivan suotta.
Olin tästä asiasta Aritermiin yhteydessäkin taannoin mut ei siellä tunnuttu olevan pätkääkään kiinnostuneita asiasta

Aattelin tuota korkeampaa termaria niin, että samalla ottaa enemmän energiaa lämmittää pannu vesineen, ennenkuin alkaa ladata varaajaa. Pitänee vielä hiukan nostaa pumpun käynnistysrajaa, niin ei käy niin pitkään enää polton päätyttyä. Pitäis ehkä laittaa ohjain lihoiksi, ja kattoa josko chippiä sisällä sais hiukan 'sivistettyä'. Tai sitten suosiolla PWM-ohjauksen osaava PLC tilalle. Alkuperäistä savukaasujen lämpöanturia tuskin tarvii vaihtaa.

Oletko muuten verrannut ohjauksen ilmoittamaa savukaasujen lämpöä muihin mittareihin? Clas Ohlsonin langaton kinkkumittari näyttää parisenkymmentä astetta enempi kuin ohjausboksi. Ensisijaisesti kyllä epäilen Clasun halpista virheestä.

Ilman säädöt on mulla aivan tehtaan arvoissa kun hyvin on pelannut. Imurin nopeutta olen kokeeksi muutellut mut nyt on jo pitkään ollut sekin tehtaan säädöissä eli 60%

Mitä noita säätöjä turhaan pelkäät? Jos menee heikommaksi niin äkkiähän ne saa palautettua! Ja kun käänteispalo palaa kunnolla, hyötysuhteessa on selvä parannus.

Mä vedän ensiöilmat melkein tappiin aluksi, ja lähden siitä pudottelemaan kun pesä on täynnä ja luukun saa kiinni. Ennenkuin lähden pois ensiö asettuu siihen nelosen alle, toisio ei pahemmin säätöä tarviikaan.

Käytännössä säätöohjeena olen lyhyesti pitänyt puhaltimen nopeuden säätämistä sopivan savukaasun lämpötilan pitämiseksi, nuohoustarvetta ei kuitenkaan voi poistaa. Ensiöilmaa sitten sen verran, että kuulee toisiopalon palavan suosiolla. Ja toisioilmaa sen verran, ettei piipun päästä tule mitään tummaa ulos. Tuubien tiheä nuohoamistarvekin toki lisää haluja nostaa hiukan toisioilmoja.
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 385
Vs: Öljystä hiilineutraaliksi
« Vastaus #7 : 27.12.2013-16:27 »
Juu, ei mielestäni yleisellä tasolla käänteinen ole vaikea sytyttää. Suurin ongelma on sytyttäjä itse jos ei ole päässyt sinuiksi kattilan kanssa.

Enpä väitä tuohon mitään vastaan.
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 385
Vs: Öljystä hiilineutraaliksi
« Vastaus #8 : 27.12.2013-16:38 »
Käänteispaloisen sytyttämisessä suurimmat ongelmat ovat varmaankin liika hätäily ja toisaalta liian yleispätevät ohjeet. Sytytystapa ei välttämättä ole kaikille kattiloille ihan sama ja kun tähän lisätään vielä tälläkin foorumilla nähty "pannu xyz on parasta mitä markkinoilla on saatavilla"-asenne niin helposti mennään samaan sarjaan kuin suuren yleisön paremmin tuntemissa keskusteluissa "mikä on paras auto". En yhtään kaipaa taannoista keskustelua, jonka keskiössä oli yksi kattilatyyppi ja kattilaansa uskonnollisesti suhtautuva nimimerkki.

Ihmisolennon halu kehua omia valintojaan ja uskoa 'omiin tähtiinsä' on aika jännä juttu. Sillä se Applekin myy, ja moni muu hyvin brändätty juttu. Tuonkin energian kun saisi valjastettua käyttökelpoiseen muotoon.  ;D

Toisaalta, sama ilmiö tuottaa hyvää trollinruokaa.  ;)

Omalta kohdaltani olen huomannut, että savukaasulämmöt ovat yleensä ylitse sen mitä valmistaja esittää, eli samansuuntaista kuin sinullakin, Aritermin testilukema näyttää olevan 119 astetta. Orlanin 40kW mallin EN303-5 testipöytäkirjassa ei savukaasulämpötiloja ole mainittu, mutta valmistaja kertoo suosituslämmöksi 160 astetta. Lähinnä toisiopuolen säätöihin olen kattilassani koskenut, primäärisäädöt tarkistin ennen käyttöönottoa mutta nyt mietin niiden muokkaamista siten, että säätöjä voisi tehdä kattilan palaessakin. Voi olla, että menee ensi kesälle, mutta saa nähdä. Pitää kuitenkin porata pari reikää ja kierteistää ne, en tiedä piisaako nyt talvella aika. Tähän voisi sitten niin halutessaan alkaa miettiä askelmoottoreilla tehtyä paloilmansäätöä.

Sinänsä tuollakin Aritermin pannulla pääsee tosi alhaisiin savukaasunlämpöihin, mutta noilla hiukan korkeammilla jää vähemmän nuohottavaa.

Sinänsä hämmästyttävää että pannua ei ole tehty kunnolla säädettäväksi. Vähän niinku vanhat omppu-kompuutterit. Käyttöjärjestelmä on suojattu käyttäjältä!
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

Höyrykattila

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 239
Vs: Öljystä hiilineutraaliksi
« Vastaus #9 : 27.12.2013-21:09 »

Näin ollen pumppu sammuu tulien hiivuttua kun pannun lämpötila on pudonnut 75 asteeseen. Talvellahan tää ei ole kummoinenkaan "ongelma" kun varaaja jäähtyy sut nopeasti mutta kesällä ja etenkin vakio termostaatilla pumppu saattoi kierrättää vettä pari kolmekkin päivää aivan suotta.
Olin tästä asiasta Aritermiin yhteydessäkin taannoin mut ei siellä tunnuttu olevan pätkääkään kiinnostuneita asiasta


Soita sähkärille ja pyydä laittaa valokatkaisija pumpulle.

Edit:Ja Ehkä pätkivän muistin takia => pannun sulake irti.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2013-21:12 kirjoittanut Höyrykattila »

aku

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Öljystä hiilineutraaliksi
« Vastaus #10 : 29.12.2013-15:03 »
Teräksinen kouru on myös tässä mun pannussa.

Toisioilman syöttöputkia en ole putsannut muutakuin päältäpäin pehmeällä harjalla.

Ei ole arinassa kummoistakaan rapautumista. Hieman on reikien reunat pyöristyneet mut empä usko sen sytytysnesteen käytöstä johtuvan. Sitä menee vain jokunen ruokalusikallinen hiilien päälle / sytytys

Käynnistymistä ei ole tullut kellotettua mut kai toi vartti on lähellä totuutta.

Savukaasujen lämmöissä mun on uskottava pannun omaa mittaria.
Varaajan ylälämpöä sensijaan seuraan just tolla Clas Ohlsonin mittarilla.

Mielestäni noi tehdasasetukset on toimineet niin hyvin etten ole nähnyt tarvetta niiden muuttelemiseen.
Savukaasujen lämmöt 160-200. Toisiopalo kohisee iloisesti eikä savua tule nimeksikään. Varaaja lämpenee pesällisellä läpeensä 80 asteeseen jos ei ole aivan kylmäksi päästänyt. Toistaiseksi olen ollut tähän hyvin tyytyväinen niin ei ole ollut intoa muita säätöjä testailla. Ehkäpä niitä voi ajankuluks joskus muutella.

Eli sulla lienee vielä niitä toisiopalotilan keraamisilla vuorauksilla varustettuja vekottimia? Täällä pöhisee se kevytmalli teräksestä kantatulla kourulla ja paljailla toisiopalotilan seinillä. Tiiä sitten mitä tuo vaikuttaa hyötysuhteeseen tms.

Oletko muuten kertaakaan putsannut toisioilman syöttöputkia? Tutkailin syksyllä hiukan tarkemmin kattilan sisältöä, ja nykäisin nuokin ulos. Tuhkaa oli hiukan sisällä, pitää sisällyttää vuotuiseen nuohousohjelmaan. Hiukan joutuu peltejä purkamaan ilmansäätöjen ympäriltä, muttei tuo ole mikään vaativa homma kuitenkaan, ei teknisesti eikä ajallisesti.

Mä en ole käyttänyt kertaakaan sytytysnestettä tai sen puoleen sammutusnestettäkään, öljyn kulutus on siis nollissa. Luomutervaksilla vaan mennään.  :P

Oletko huomannut arinakivissä rapautumista? Kuvittelisin, että litkut voivat käydä hiukan noiden päälle.

Minkäs verran sulla muuten menee aikaa käynnistykseen? Täällä lähtötilassa esim. noin 35-asteinen pannu, vartin sisällä puhaltimen käynnistyksestä pannu on lataustermarin lämpötilassa, eikä siitä enää notkahda alle vaikka latauspumppu käynnistyy. Putkea lyhyessä kierrossa yhteensä noin 3,5 metriä, ja pitkässä kierrossa varaajan ja pannun väliset putket noin 2,4 metriä, kun varaajaa ei lasketa.

Aattelin tuota korkeampaa termaria niin, että samalla ottaa enemmän energiaa lämmittää pannu vesineen, ennenkuin alkaa ladata varaajaa. Pitänee vielä hiukan nostaa pumpun käynnistysrajaa, niin ei käy niin pitkään enää polton päätyttyä. Pitäis ehkä laittaa ohjain lihoiksi, ja kattoa josko chippiä sisällä sais hiukan 'sivistettyä'. Tai sitten suosiolla PWM-ohjauksen osaava PLC tilalle. Alkuperäistä savukaasujen lämpöanturia tuskin tarvii vaihtaa.

Oletko muuten verrannut ohjauksen ilmoittamaa savukaasujen lämpöä muihin mittareihin? Clas Ohlsonin langaton kinkkumittari näyttää parisenkymmentä astetta enempi kuin ohjausboksi. Ensisijaisesti kyllä epäilen Clasun halpista virheestä.

Mitä noita säätöjä turhaan pelkäät? Jos menee heikommaksi niin äkkiähän ne saa palautettua! Ja kun käänteispalo palaa kunnolla, hyötysuhteessa on selvä parannus.

Mä vedän ensiöilmat melkein tappiin aluksi, ja lähden siitä pudottelemaan kun pesä on täynnä ja luukun saa kiinni. Ennenkuin lähden pois ensiö asettuu siihen nelosen alle, toisio ei pahemmin säätöä tarviikaan.

Käytännössä säätöohjeena olen lyhyesti pitänyt puhaltimen nopeuden säätämistä sopivan savukaasun lämpötilan pitämiseksi, nuohoustarvetta ei kuitenkaan voi poistaa. Ensiöilmaa sitten sen verran, että kuulee toisiopalon palavan suosiolla. Ja toisioilmaa sen verran, ettei piipun päästä tule mitään tummaa ulos. Tuubien tiheä nuohoamistarvekin toki lisää haluja nostaa hiukan toisioilmoja.
Ariterm 25 + ja 2000l Akvaterm

aku

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Öljystä hiilineutraaliksi
« Vastaus #11 : 29.12.2013-16:23 »
Soita sähkärille ja pyydä laittaa valokatkaisija pumpulle.

Edit:Ja Ehkä pätkivän muistin takia => pannun sulake irti.

Toisinaan kesällä tulee latauspumppu sammutettua sieltä pannun ohjausboksista mut siinä on tietysti se riski että unohtaa laittaa sen uudestaan päälle seuraavassa sytytyksessä. Pari kertaa tullut testattua jäähdytysvesi kierukan toiminta kun näin on käynyt  ::)
Ariterm 25 + ja 2000l Akvaterm

Juhanisto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 395
Vs: Öljystä hiilineutraaliksi
« Vastaus #12 : 29.12.2013-17:32 »
Savuhormitermostaatti ohjaamaan latauspumppua niin ei jää koskaan päälle tai käynnistymättä. Vmj taisi jo samasta termarista kirjoitella aikaisemmin. Ja samalla termarilla voi vaikka ohjata niin että kattilastakin sammuu virrat samalla kertaa. Vaatii toki pari kytkintä ja jakorasian että saa kattilalle virrat sytytyksen ajaksi. Mutta onnistuu kyllä. Itse laitoin tälläisen niin ei tarvitse murehti pumpusta eikä kattilan virroista. Tuossapa vehkeestä tietoja..

http://www.laddomat.se/media/upload/Rrtermostat_Fi_AKVA_Tecasa.pdf
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

arveccio

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 238
Vs: Öljystä hiilineutraaliksi
« Vastaus #13 : 29.12.2013-20:34 »
Täällä on samanmoinen termostaatti ja hyvin pelaa. Laitoin tuohon rinnalle valokatkaisijan että saa pumpun päälle esim jos tuo termari joskus hajoaa.
Jäspi ecopuu25+1500L+500L ~11m3/v

jiihuima

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 144
Vs: Öljystä hiilineutraaliksi
« Vastaus #14 : 29.12.2013-21:10 »
Lienee se savukaasutermari tuommonen:

http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=15624

eli en kyllä hirveen pitkään tuskailis. Asennukseen saa menemään jopa puol tuntia ;D
Arimax 35, Termovar 32 latauspaketti savukaasuanturilla, Jäspin sähköovali 2.4 ite hitsatuilla kattilayhteillä, 2 käyttövesikierukkaa, Metro 300L lämminvesivaraaja. Aurinkolämpöä 8m² tasokeräimillä ja lämmönvaihtimella. Rintamamiestalo ~150m². Puuta vuodessa ~20p-m³ + saunapuut.