Monia hyviä seikkoja on tullut esille ja pääsääntöisesti ihan asiaa

Tosiaan tuon vaakavaraajan torpannut putkimies puhui yli 50 v. kokemuksella noiden asentamisesta joten ei liene ihan huuhaata, sanoi että tuo vaakamalli ei ole lämmönb varaamisen kannalta yhtä hyvä kuin pystymalli, no kai se on myös vähän makuasia ja tilakysymys ja luulen ettei niiden ero todellisuudessa ole paljoakaan.
Tuo levylämmönvaihdin vaihtoehto tuohon käyttöveden lämmitykseen täytyy laittaa ihan vakavaan harkintaan ja perehtyä siihen hieman tarkemmin.
Tuossa Repa jo kauhisteli osan talosta jättämistä "kylmäksi". Ihan siitä ei ole kyse vaan tarkoitus pitää matalaa peruslämpöä esim. 5-10 astetta. Tällä hetkellä talosta lämmitetään reilusti alle puolet eikä kosteudesta ole koskaan ollut tietoakaan (tätä ei ole lisäeristetty vaan kaikki materiaalit ovat hengittäviä, lisäksi kaikissa muureissa on myös ilmanvaihtoräppänät joista kosteus pääsee pihalle).
Varaajissa on siis tarkoitus varata ainoastaan pattereissa kiertävä vesi eli yhtään käyttövesikierukkaa ei tule, koska olen sulkenut pois sen vaihtoehdon että vetäisin niitä varten ylimääräisiä putkia taloon( tarkoitus minimoida putkien määrä).
Kaikki tuo johtuu siitä että talo on sen verran historiallisesti arvokas myös sisätiloiltaan että mitään ylimääräisiä koteloita tms. en aio taloon rakentaa vaan tarkoitus on laittaa putket ihan pinta-asennuksena niin kuin vanhoissa taloissa alunperin tehtiin.
Samasta syystä olen sulkenut pois mahdollisuuden rakentaa lämpökeskuksen pihalle, koska sellainen ei sopisi näiden muiden vanhojen rakennusten keskelle vaan häiritsisi jotenkin kokonaisuutta. Siksi tuo arkistoholvi on paras vaihtoehto, koska sinne saan pannuhuoneen ihan huomaamattomiin ja ei sille ole mitään muutakaan käyttöä. Ihan alunperin kun tämän taloon entisöinti aloitettiin reilu 10 vuotta sitten niin oli tarkoitus lämmittää ihan sähköllä, mutta nyt kun kaikki paikat alkaa viimeinkin olemaan kunnossa niin olen tullut siihen tulokseen että sähkö on ihan viimeinen vaihtoehto ja jo10 vuodessa sen hintakehitys on ollut sanotaanko mielenkiintoinen ja varmaan jatkuu samanlaisena ( en jaksa kuunnella selityksiä niistä vesivarojen vähyydestä tai paljoudesta tai mistään kulutuspiikeistä, miksei sitä hintaa voi vaan nostaa ilman mitään selittelyjä

)
Tosiaan tuo logistiikkapuoli on koko ajan naputellut takaraivossa, mutta vielä kun on nuori

ja vahva niin ei pitäisi tulla pienestä jumpasta mitään ongelmaa.