Tervehdys palstalaisille.
Kuten otsikostakin käy ilmi niin tässä kevään mittaan on tarkoitus aloittaa keskuslämmityksen rakentaminen vanhaan hirsitaloon.
Puulämmittäjänä olen jo varmaaan veteraanitasoa, kokemusta on reilut 20 vuotta, tosin puu ei ole ollut päälämmönlähteenä, mutta vuosittain on polteltu kuitenkin useita kuutioita. Sitten itse asiaan eli kaipailen lähinnä asiantuntijoiden ja sellaisina itseään pitävien ;)neuvoja kun tällaisen systeemin tekemisessä pitää ottaa niin monta asiaa huomioon että kaikkea ei välttämättä itse tule huomioineeksi ja tarkoitus olisi saada ns. kerralla valmista. Tässä vähän taustatietoa mihin lämmitystä suunnittelen.
- Ensinnäkin kattilaksi tulee todennäköisesti Atmoksen käänteispalo teholtaan ehkä 40-70 kw? (40 kw kiinnostaa koska siinä olisi optio pellettipolttimelle, jos terveys ei joskus kestä puulämmitystä tms.?) varaajan koko tulee olemaan 3-4m
3 ja todennäköisesti kaksi varaajaa koska yhtä suurta en saa mistään sisälle.
- talo on siis 1800-luvulta ja on täysin alkuperäinen eikä ole lisäeristyksiä, seinät on 8 tuuman hirttä ja hyvin tilkityt->ei ole vedontunnetta mistään, lattiassa ja katossa on metrin kerros sammalta ja puoli metriä hiekkaa päällä
Lisäksi voin sanoa että talo on historiallisesti merkittävä ja entisöity joten mitään virityksiä siihen ei voi tehdä ja kaikkien vesivuotojen riski on minimoitava.
- kokoa talolla on noin 300m
2 ja kuutioita suunnilleen 1000m
3 ja talo on yksikerroksinen
- tämänhetkistä lämmöntarvetta en tiedä mutta tarkoitus on laittaa ihan peruspatterit ikkunoiden alle (kolmeriviset) lisäksi esim. ainakin kylpyhuoneeseen vesikiertoinen puhallinkonvektori
- Lämmöstä huolehtii tällä hetkellä iso puuhella, jossa varaava hormisto sekä 10 kpl kaakeliuuneja
- Suunnitelmana on että talosta pidetään normaalilämmössä vain noin puolet ja toinen puoli 5-10 asteella ja ainoastaan tarvittaessa täyslämmöllä
- "pannuhuonekin" olisi periaatteessa valmiina, koska talon päässä on vanha arkistoholvi jonne kattilan ja savupiipun sekä varaajat saisi helposti laitettua, toinen vaihtoehto on edelleen erillinen lämpökeskus.
- Tässä pannuhuonevaihtoehdossa ongelmana on että keittiö, kylpyhuone ja myöskin vesipisteet sijaitsevat toisessa päässä taloa noin 30 metrin päässä ja silloin vedet pitäisi vetää koko talon läpi eikä niitä putkia saa piiloon mihinkään, tästä syystä myöskin käyttövesi tulisi todennäköisesti lämmitettäväksi nykyisessä kylpyhuoneessa erillisellä käyttövesivaraajalla
- Onko kenelläkään antaa käytännön vinkkejä miten olette toteuttaneet putkien vedon hirsiseinän läpi, itse ajattelin joko jotain suojaputkea tai eristettä hirsiseinän matkalle
- Lähinnä siis kaipailen vinkkejä mitä kaikkea tällaisessa kannattaisi huomioida ja olenko ihan hakoteillä tuon kattilan koon kanssa, todellisuudessa ajattelin tuon 40kw riittävän koska minulla on kyllä mahdollisuutta lämmittää vaikka useammankin kerran päivässä ja siksi ajattelinkin että kattila saisi olla vaikka vähän pienempi mutta otan sitten isomman varaajan. Samaten tuo pannuhuone askarruttaa, lämpökeskuksen saisi tehtyä melko lähelle taloa, mutta silloin työmäärä ja kustannukset ainakin tuplaantuu.
- entä osaatteko sanoa minkälaiset patterit kannattaisi hankkia, itse katselin kotlysta kolmerivisiä kaikkein tehokkaimpia mitä lattian ja ikkunan karmilaudan väliin mahtuu (50cm!)
- Mitään kesäkelejä en edes yritä sisälle saada kovilla pakkasilla vaan hyväksyn sen että näin vanhassa talossa on aina talvella ainakin ajoittain melko viileää, mutta onneksi villasukat on keksitty

Odottelen hyviä vinkkejä ja muistakaa että huonoja kommentteja ei ole olemassa.