Ihmettelen kovasti noita 2000-3000 kwh/vuosi kulutuksia. Itse ei tunnu pääsevän millään alle 5000kwh. Kaikki kodinkoneet suht uusia. Muut ei lämpene sähköllä paitti kylppärin lattia, autot, ruoka ja kanala. Lämmitys ja käyttöveden tuotto vie sähköä kiertovesi- ja latauspumpun verran.
Lampuista suurin osa on ledejä, eikä telkkarikaan niin kovin paljoa päällä ole. Läppäri on kyllä päällä paljon.
Miten työ oikein onnistutte?
Teettekö ruuan puuhellalla?
Toi kanalan lämmitys ei paljoa vie. Se on hyvin eristetty ja siellä lämmityksenä yksi öljytäytepatteri. Ensimmäisenä vuonna mittailin sen kulutuksia ja noin 70€ edestä vei sähköä lämmityskautena.
Luulen suurimmaksi syyksi (omasta mielestäni) isoon kulutukseen kylpyhuoneen lattialämmitystä. Kylpyhuone on yläaulassa, joka on aika kylmä falskaavan parvekkeenoven vuoksi.
Rintsikka -52, noin 130m2 + kellari. Yht. noin 200m2
2 aikuista
5MWh/v on ihan normi kulutus ollut aiemmin, itsekin heräsin kun meillä kului 12MWh/v että mikä on kun omakotitalon keskimääräiseksi kulutukseksi sanottiin tuo 5000kWh/v
mistään tinkimättä, päinvastoin saunommekin sähköllä, no vähintäänkin joka toinen päivä, saunan lämmitän nykyisin vajaaseen 100°C enää, aiemmin oli aina yli.
viimeisen parin vuoden aikana on miltei kaikki valaistus vaihtunut ledeihin
sähköhellalla/sähköuunissa valmistuu ruoka, mitä nyt joskus tuherran kalajuttuja tulella, hellaa ei edes ole
suurin yksittäinen pudotus tuli kiertovesipumpusta, kaivon kolmekilovattinen vaitui 750W seksi, harrastetilojen 7x58w loisteputket liiketunnistimen taakse ja myöhemmin ledeiksi
mutta yhä kulutus oli enemmän kuin keskiverto, vaikka meitä on vain 2 vaivasta, niin 7500kWh/v
sitten lähti pakastimet 2kpl keittiöstä huraamasta ulko tiloihin, toisen auton lämmitys puolet pienemmillä ja puolet lyhyempään, itse en ole koskaan hullun hommia tehnyt, lämmittänyt huvikseni kylmää rautaa, autoa
ilmastointikone hyllytettiin terveydellisistä syistä, eikä enää takaisin tule samoista syistä
vanhat tietokoneet ja hupiviihde vermeet vievät yllättävän paljon sähköä, meillä pyörii useampi kone 24/7 ja niissä on lepotilat käytössä ja itse rakentamat releellä varustetut jatkojohdot, mitkä saavat ohjauksen tietsikan powerilta
pesukoneet hyödyntävät ilmaisilla puilla tuotettua energiaa
itsekin ihmettelen omaa viimevuoden reilun 3MWh vuosikulutusta, vaikka käytämme/hyödynnämme sähköä enemmän kuin koskaan
varmaan, jos alkaisi säästämään sähköä ja pihistäisi kulutusta, pääsisi tuonne 2000kWh kevyesti, mutta ei mukavuudesta kannata tinkiä