>Minä olen uskovainen ihminen, uskon siis ihmeellisiin asioihin enkä niinkään fysiikan lakeihin Iskee silmää
En ole ikinä alapaloa/käänteispaloa poltellut joten elän vieläkin uskomuksessani että tämä on helpompi naisväelle käyttää. Elän myös uskomuksessani että tämä ei oo niin kranttu ruokansa suhteen.<
Sama täällä. Uskon ehdoitta, miten Jumala on suunnitellut kaiken, mitä ihminen saa tutkiskella. Ihmisen ongelma on vain löytää näitä kaavoja ja olipa kysymys ihmisen kehityksestä tai luonnon kiertokulusta jne..., niin tai vaikkapa puhtaasti palavasta liekistä. Taas ihmeet liittyvät juuri ihmisen löytää Jumalan aivoittama kaava ja siten poistaa ongelma. Ihme ei koskaan kumoa Jumalan aivoittamia kaavoja ,- tämän olen havainnut.
Mutta, aiheeseen. Itse lämmittelin työläästi YP kattilalla lähes 35-vuotta ja halutessa puhtaasti palaen kukaan muu perheenstäni ei omaksunut tätä lämmitystä. Toki puut saa hävitettyä, mutta jo nokipalo on vaarana. Sairastuessani vakavasti keuhkoembolian ( keuhkoveritulppa), niin silloin oli ratkaistava, että lämmitys jatkuu myös minusta huolimatta. Vaihtoehdot oli, siirtyminen maalämmitykseen tai kattilan vaihtaminen.
Keväällä vaihdoin käänteispalokattilaan ja juuri sen helppouden takia. Tämän kattilan / varaajan lämmittäminen on erittäin yksinkertaista ja se onnistuu myös naisväeltä. Tietysti opettelun kautta. Nykyisin lämmittäminen on niin helppoa, etten epävarmuudesta huolimatta uskoisi. Tarvittaessa kattila ajaa itse itsensä alas lämmityksen päätyttyä.Taas vanhasta tavasta johtuen käyn tarkkailemassa lämmitystä lämmityksen aikanakin, mutta turhaan.
Se on totta, miten tärkeää on ennakolta huomioida ja suunnitella myös muutoksia perheessä. Ihmisen elämä / terveys on todella haavoittuvainen.
Niin, YP kattila on huomattavasti monimutkaisempi lämmittää kuin tämän päivän käänteispalokattila. Niin, "jos Herra suo ja elämme", niin olen suunnitellut käyttää tämän kattilan loppuun ja vanhuuden päivillä siirtyä maalämmitykseen. Tällä hetkellä kunto on erittäin hyvä ja siten lämmittäminen puulla.
Muuten kattilanvaihdon yhteydessä Veda 35M olin erittäin lähellä ostaa. Räätelöidystä paketista huolimatta kattila ei sopinut kattilahuoneeseen. Tosin höttö/jäte puuun polttaminen olisi ollut hankalampaa kuin nykyisellä.