Tässä on ehkä tullut sellainen harhakuva, että esimerkiksi minä olisin jotenkin vastaan uutta tekniikkaa. Päinvastoin, ihmettelen, että miksi suomessa ei ole voimassa samat päästönormit puukattiloille, kuin keskieuroopassa. Te vertaatte kattilan polttoa autolla ajamiseen ja se on vertauksena ihan hanurista, jos ajetaan kattilaa varaajaan päin vakioteholla, niin siinä on liikkuvia tekijöitä aikalailla vähemmän, kuin autolla ajamisessa.
Aiemmassa postauksessani jo sanoin, että toki kattilan sytytyksessä ja lämpöjen ylösajossa mennään paksulla, mutta kun ollaan siinä toivon mukaan mahdollisimman pitkässä peruspalamisessa, niin säätötarve on todella vähäinen. Loppuhiilloksen yli-ilmalla toki taas pilataan hyötysuhdetta, muttei ymmärrykseni mukaan niinkään lisätä kauheasti päästöjä.
Toki lambda on pelastus semmoiselle, joka ei viitsi tehdä edes ensimmäistä säätöä manuaalin mukaan.
Esim. Atmoksella näyttää olevan valtaosa puukattiloista vitosluokassa, muutama nelosessa ja yksi kolmosessa, joka on teholtaan kuristettu kokoluokkansa versio. Eikä lambdoista puhettakaan.
En minä kiistä lambdakattilan etuja, mutta ero tavallisiin käänteispalokattiloihin ei todellakaan ole sellainen, mitä te tässä yritätte vängätä. Kyllä mullekkin tulee käänteispalo heti, kun tilanteet muuten loksahtaa kohilleen.