Veda 35M kattila kolmisen vuotta lämmittänyt huushollia ja pari vuotta meni oikeanlaista polttoa haeskellessa. Arinakiviä meni alussa kaksi vuodessa ja savua tuprahteli ahkeraan. Nyt on viimeisin arinakivi ollut vuoden käytössä ja on ainoastaan katkennut kahteen kappaleeseen eli vielä täysin toimiva. Olen alusta alkaen valanut uuden kiven itse tulenkestävästä valumassasta. Valumassana olen käyttänyt Fescon tulenkestävää valumassaa, jonka valmistaa Finpeston (Finpeston ALU-140 on samaa ainetta). Olen valanut kerralla kaksi kiveä, jolloin on aina yksi kivi ehtinyt kuivua kunnolla.
Sitten itse lämmittämisestä. Teen nykyisin aina kunnolliset alkutulet. Alkutulet palavat noin 15 - 20 minuuttia kattilan luukku raollaan. Puhallinta en vielä käynnistä. Alkutulien aikana toisioilman läpän pidän kokonaan suljettuna. Alkutulien voimasta kattilan lämpö nousee 50 - 70 asteeseen, toisinaan yli 90 asteeseen. Alkutulien jälkeen tapanani on ollut polttaa kaksi puolikasta pesällistä. Puhallin huutaa täydellä teholla ja vastapaino on ihan varren päässä eli läppä aukeaa minimin verran. Toisioilman aukkoa aukaisen pari senttiä. Savukaasujen lämpötilaa olen mittailut halvalla infrapunalämpömittarilla hormiliitosputkesta. Kaasujen lämpötilat pyörii 180 - 280 huitteilla.
Peltiarina on varmasti yhtä kiero kuin muillakin ja se on ehdottomasti saatava tiiviiksi. Sitä olen koittanut tuhkalla tiivistää huonolla menestyksellä. Aina kun ilma pääsee reunoilta karkaamaan, alkaa savustaminen. Tässä ketjussa joku mainitsi laittaneensa rosterilevystä palaset reunoille, jotta tuhka ei valu läpi. No eilen laitoin minäkin molemmille sivuille kannakkeiden päälle rosterilevyn suikaleet joden päälle nostin peltiarinan. Oli helppo tiivistää tuhkalla. Arinan työnsin ihan pesän takareunaan ja tiivistin tuhkalla ja etureunaan laitoin myös rosterisuikaleen ja taas tiivistys tuhkalla. Täytyy sanoa, että tiivistä tuli ja toimi ainakin yhden lämmityskerran! Savukaasut nousivat alun 215 asteesta 240. Tänään testataan uudelleen.
Piippu on minulla vanha tiilipiippu ja pituutta noin 5,5 metriä eli alle suositusten. Vetoa on kuitenkin piisannut riittävästi.
Jaahas, onpa mukavaa, että kohtalotovereita ilmaantuu pikku hiljaa keskusteluun. Minulla olisi pari tarkentavaa kysymystä.
Ensinnäkin, miksi poltat alkutulet luukku auki?
Miksi poltat varsinaisen lämmityksen aikana puolikkaita pesällisiä, jos määrä ilmeisesti on yhden pesällisen luokkaa?
Minkälaisia vaiheita tuohon ensimmäiseen kahteen vuoteen on mahtunut?
Minä poltan lisäyksen jälkeen toisioilma täysin auki. Miten olet päätynyt tuohon parin sentin asetukseen?
Jos jätetään arinan vuodot yms. normaalista poikkeavat pois laskuista, miten kuvailisit savutusta polton aikana?
Minulla olisi pieni kommentti savukaasulämpöihin mitattuna putken päältä. Infrapunalämpömittaria en omista, mutta minulla on hormin sisään menevä savukaasulämpömittari samassa kohdassa kuin putken pintaan kiinnitetyt savukaasutermostaattien anturit (ks. kuva). Teräksinen hormi on eristetty, joten tilanne on varmaankin aika vertailukelpoinen sinun liitosputkesi kanssa. Esimerkiksi kuvanottohetkellä todellinen savukaasulämpö oli 335°C (tarkistettu mittari). Termostaatin mielestä lämpötila samaan aikaan oli 220° putken päältä mitattuna. Putkihan jäähtyy voimakkaasti huonetilaan päin. Näyttämien ero riippuu lämpötilasta. Noin 100°C tienoilla lämpötilat alkavat lähestyä toisiaan.