Se on ollut iso osa ongelmaa juu, että sauhut ovat ensimmäisenä tuolla naapurin pihassa, eivät niinkään näkyvillä omassa. Katsotaanpa, kuinka stabiiliksi tuon saa / menee. Ambitiot olisivat lähinnä "helpossa" lämmittämisessä, eikä niinkään tuon polttovehkeen rakentamisessa. Tekniikka sikäli kiinnostaa, mutta logiikkani menee jotenkin niin, että jos ostan valmiin, haluan valmiin. Jos haluan tehdä itse, teen itse.
Alkuperäinen arina on aika valmis. Lisäksi se syö noita erikoiskiviä ainakin yhden vuodessa. Olen kaavaillut tulevaisuuden arinaa tuolla alareunan pdf:ssä. Eli perusrakenne tasainen 5-6 mm levy, johin alle jäykkäreitä 60x60 kulmaraudasta. Niiden varaan rautakaupan tulitiilet kahta puolen. Väliin rakoa pitämään samanlainen silta, joka on nytkin ollut käytössä. Estää aukon tukkoon menemisen palamisen aikana. Arinan päälle reunaan tulilaatat vinoon ohjaamaan hiillosta reiälle. Taakse kovaa villaa kolmion muotoon sahattuna tukemaan. Toisiopesässä näkyy reikätiilen puolikas, jolla tuntuu olevan oma tehtävänsä ennen hiillosvaihetta. Poisti nimittäin ison joukon savutusta. Arinan päällä keskiosan suojana on tuhkaa.
Uudessa arinassa voisi tuon tiivistyksenkin miettiä järkevämmäksi kuin nykyisessä. Uskoakseni tuhkalla täkkäämälläkin saa aika tiiviiksi, eikä sivuille ja takareunaan tarvi yli kertaa vuodessa mennä käpälöimään, kunhan villat pysyy paikoillaan. Etureunan joutuu räpläämään uusiksi parin viikon välein nuohotessa (toisiopesä puolillaan reikätiiliä ehkä useamminkin), mutta se on aika helppo tiivistää tuolla nykyiselläkin kikalla. Saatan joskus sinisten lyhtyjen alla käydessäni vilkaista niitä nauhoja. Nykyinen arina on niin kamala, että siinä ne eivät tule pysymään, mutta pitää miettiä se tuleva erikseen.
Heh, totta puhut tuosta kokemuksestani.