Kirjoittaja Aihe: vesikiertoinen puhella  (Luettu 20636 kertaa)

rapid 3

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
vesikiertoinen puhella
« : 02.01.2017-14:37 »
Tuollainen on hakusessa, tarjontaa kyllä on jonkin verran, mutta oikean löytäminen tuntuu hankalalta. Tehoja löytyy laidasta laitaan, samoin myös hintoja. Valinta hankalaa siksikin, että kaikkien valmistajien esitteistä ei aina löydy edes perustietoja kuten esimerkiksi hyötysuhdetta, tai tehoa eriteltynä ilmaan ja veteen.
Liesi olisi vielä ostettava esitteiden perusteella, sillä näitä tuotteita ei juuri liikkeissä näytillä ole. Esitteiden rakennekuvista hankala selvittää vaikka sitä, kuinka helppo liesi on nuohota. Tulipesän ja uuninkin koko on helpompi mieltää niihin kurkistamalla kuin kertoa millimetrilukuja keskenään.
Parin vuoden takuukin tuntuu naurettavalta, kun hella ostetaan vuosikymmeniksi. Toiset liedet kestävät 1.5 barin painetta, toiset taas kolmen.
Vaikeata on, jos jollakin on tuollaisista käyttökokemusta, niin niiden kertomisesta olisi varmasti hyötyä.

vesimies

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 302
Vs: vesikiertoinen puhella
« Vastaus #1 : 02.01.2017-17:33 »
Minulla on tuolta ostettu Plamen merkkinen keskuslämmitysliesi. http://puutuli.com/Liedet%20main.html
Silloin kun olin sitä ostamassa niin siellä oli ainakin muutama keskuslämmitysliesi näytteillä.
Ei tuo eroa oikeastaan mitenkään tavallisesta puuliedestä, ainoa ero on että tulipesässä  on vesivaippa, muuten ominaisuuksiltaan ja nuohottavuudeltaan jne. täysin sama kuin perinteinenkin puuhella.
Kyllä tuolla saa tuollaisella saa lämpimämpänä aikana 1000 litran varaajankin lämpimäksi, eikä se puun kulutus ainakaan minulla ole siinä mikään suuri, tosin on enemmän työtä kun saa useasti lisätä puita.

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: vesikiertoinen puhella
« Vastaus #2 : 02.01.2017-20:17 »
Mitä tarkoittaa " saa lämpimämpänä aikana". Tarkoittaako se kesää vai jotain muuta. Mikä on arviosi veteen ja levystä ilmaan luovutetun energian suhteesta.

vesimies

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 302
Vs: vesikiertoinen puhella
« Vastaus #3 : 02.01.2017-20:39 »
suunnilleen nollakeleillä tuolla vielä lämmittää varaajankin.
Karkeasti arvioisin että veteen menee reilu puolet.
Ei tuo ole meillä mikään päälämmönlähde vaan oikeastaan kaikkein kovimmilla pakkasilla lisälämpöä antamassa samaten alkusyksystä tulee välillä lämmitettyä pelkästään tuolla kun aurinkokeräinten teho alkaa hiipua eikä pellettilämmitys ole vielä päällä.
Mutta jos on puuliettä ostamassa niin kyllä kannattaa ostaa tuollainen joka lämmittää vettäkin.

rapid 3

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
Vs: vesikiertoinen puhella
« Vastaus #4 : 02.01.2017-23:31 »
Tuossa Plamenissa ei näkynyt ainakaan etupuolella muita mittareita kuin uunin lämpömittari. Joissakin  merkeissä mittareita on jopa parittain, onko sitten meno-, ja paluuvedelle omansa, en tiedä koska esitteissä ei kerrota. Saattaa toinen olla painemittarikin. Oletko kokenut tuosta mittarittomuudesta olevan mitään haittaa? Minkä verran painetta tuo Plamen valmistajan mukaan kestää? Näitähän ei tietenkään millekään vesijohtopaineille ole tarkoitettukaan, ajattelin jotain mahdollista häiriötilannetta, jossa varolaitekaan ei pelaa suunnitellusti.

Puutuli on kyllä meikäläiselle kiusallisenkin tuttu paikka. Toissa vuonna kävin riittävän monta kertaa kiskomassa  liikkeen lukittua ovea. Netin mukaan olisi pitänyt olla auki, vaan ei ollutkaan. Neljännellä tai viidennellä kerralla sitten pääsin sisälle asti, taisin vielä kännykällä varmistaa, että paikalla oltiin. Muutama puuhella näkyi olleen, mutta vesikiertoinen ei silloin kiinnostanut, koska talossani oli uunilämmitys.
Plamen on kyllä kukkaroystävällinen, ei lyö leiville roudata sitä Virosta. Lämmitystehoa näkyy olevan 14 kW, josta reilu puolet veteen. Nämä tehot on mulle vaikeita, erilaisia lukuja paperilla, ei pysty mieltämään mitä se on oikein käytännössä. Olen itse vähän harkinnut tehokkaampaa 27 kiloWattista, josta 18 jäisi veteen. Kaikki kuitenkin ihan alkutekijöissään, tietoja kerätään ja sulatellaan, sitten vasta päätetään.

Muutan taloon, jossa on parisataa asuinneliötä. Siellä on maalämmitys ja patteriverkosto. Sähköä siellä nykyään kuluu yhtä paljon kuin vastaavankokoisessa sähkölämmitystalossa. Tarkoitus olisi etenkin kovilla pakkasilla hellalla jeesata, ettei kaikkea maalämmön tuottamaa haaleahkoa vettä tarvitsisi sähköllä tulistaa. Tehoja hellaan tarvitaan siksi, etten ole ajatellut koko ajan pitää hellassa tulta. Ruoanlaittojen yhteydessä polttelee pari pesällistä. Jatkuvalla polttamisella tulee keittiö vielä sietämättömän kuumaksikin.

lj

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: vesikiertoinen puhella
« Vastaus #5 : 03.01.2017-09:24 »
Hei
Minulla on päälämmönlähteenä poistolämpöpumppu ja tukevaksi lämmön lähteeksi laitoin pari vuotta sitten Pertinger merkkisen Italialaisen vesikiertohellan. Minulla koko määritteli pitkälti hellan valintaa, koska en löytänyt muuta tuohon tilaan sopivaa hellaa ( oli vanha muurattu puuhella minkä paikalle tuli). Hellan olen tyytyväinen, maahantuoja vaihtui heti hankinnan jälkeen ja siitä aiheutui omat ongelmansa. Hyötysuhdetta en ole laskenut enkä tehoja mutta sähkölasku on kyllä pienentynyt runsaasti. Eli minulla on lämpöpumput lisäksi  varaaja josta lämmityslaite ottaa ensin lämpöä ja sitten sunttaa tarvittaessa lisää lämpöpumput ja samoin lämmin käyttövesi kiertää ensin varaajann kautta. Lisä varaajann löytyi kodinhoitoerosta tilaa hiukan raivaamalla ja sain 1200 litran varaaja mahtumaan. Arosen myymästä saksalaisesta Wamsler liedestä ensin kiinnostuin, olin kuullut hyviä kokemuksia siitä, mutta olisi vaatinut keittiössä isompia muutoksia että olisi saanut sopimaan.
Ps. Näkyi olevan alennuksessa Arosen yksi hellä jos värillä ei ole väliä ja koko sopii.

vesimies

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 302
Vs: vesikiertoinen puhella
« Vastaus #6 : 03.01.2017-10:43 »
Tuo minun Plamen on kyllä ihan perusmalli ilman mitään mittareita tms. kaikki mittarit ja varolaitteet on kiinni varaajassa. Kyllähän tuo painetta kestää niin kuin kaikki muutkin lämmityskattilat.
Sinulle suosittelisin että laitat muutaman satasen enemmän rahaa ja ostat sellaisen mallin jossa on kaikki mittarit ja ohjainlaitteet vakiona.

rapid 3

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
Vs: vesikiertoinen puhella
« Vastaus #7 : 03.01.2017-13:17 »


Ps. Näkyi olevan alennuksessa Arosen yksi hellä jos värillä ei ole väliä ja koko sopii.
Aronen on kyllä hinnoitellut hellansa taivaisiin. Toista tonnia kallimpia kuin muilla samantasoiset hellat. Tarjoushella sen sijaan on edullinen. Väri on mikä on, ei paras mahdollinen, mutta kannattaisi ottaa sillä voittaisi vaikka maalauttaisi lieden uudelleen. Kyseistä hellaa tuskin meikäläiselle tulee, sillä tarve on vasta vapun jälkeen, ulos joutuisi varastoimaan ja olisi vielä riesana muutossa. Kiitti kuitenkin vinkistä.

vesimies

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 302
Vs: vesikiertoinen puhella
« Vastaus #8 : 04.01.2017-13:54 »
Kannattaa katsoa myös etelänaapurin tarjonta, sieltä on toimituskulut usein halvempia kuin täällä.
https://torujyri.ee/fi/62-veden-laemmitys-liedet

http://www.lvi-viro.fi/vesikiertoiset-puuhellat

Tai silloin kun ostin oman hellani ei tällaista ollut saatavana, jos olisi ollut niin olisin taatusti ottanut tällaisen, joka polttaa automaattisesti myös pellettiä niin ei tarvitse aina päivystää hellan vieressä:
http://www.hemeltron.fi/vaihtopoltto-puu/pellet-keskuslammityskamiinat
« Viimeksi muokattu: 04.01.2017-14:04 kirjoittanut vesimies »

rapid 3

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
Vs: vesikiertoinen puhella
« Vastaus #9 : 04.01.2017-19:15 »
Kannattaa katsoa myös etelänaapurin tarjonta, sieltä on toimituskulut usein halvempia kuin täällä.
https://torujyri.ee/fi/62-veden-laemmitys-liedet

http://www.lvi-viro.fi/vesikiertoiset-puuhellat

Tai silloin kun ostin oman hellani ei tällaista ollut saatavana, jos olisi ollut niin olisin taatusti ottanut tällaisen, joka polttaa automaattisesti myös pellettiä niin ei tarvitse aina päivystää hellan vieressä:
http://www.hemeltron.fi/vaihtopoltto-puu/pellet-keskuslammityskamiinat


On tullut kyllä tarkkaan tutkittua Viron tarjonta. Niistä vain löytyy teknistä tietoa vielä paljon surkeammin kuin täkäläisistä. Uskomatonta, kun netissä ilmoittelu ei maksa mitään, niin miksi pihdata olennaista tietoa. Hinnat ovat kyllä hyvin esillä. Aika turhauttavaa on soitella ja kysellä, langanpäähän sattuu yleensä juuri se, jolla ei ole asiasta mitään tietoa. Väärinymmärryksiäkin tapahtuu, säkivät viroa niin nopeasti, ettei meikäläinen älyä, osa sanastosta kun on tuiki tuntematonta. Virosta paikalle tuotuna maksaa selvästi vähemmän kuin täältä ostettu. Takuuasioista en tiedä, aina tietty toivoo ettei niitä käytännössä tarvita. Epäilen kuitenkin, että takuujuttujen hoito on paljon vaikeampaa kuin täkäläisten firmojen kanssa.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2017-19:17 kirjoittanut rapid 3 »

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Vs: vesikiertoinen puhella
« Vastaus #10 : 04.01.2017-19:38 »
Viron markkinoilla olevat lähes kaikki LVI-tuotteet, joilla ei ole juuri minkäänlaista käyttäjäkokemusta saati testausdokumentteja. En välttämättä suosittele kaikkien tuotteiden osalta hankintaa, jos joutuu ostamaan sian säkissä. Tuotteesta oleva(t) kuva(t) ei paljon kerro itse laitteesta. Edullinen hinta houkuttaa, mutta lopputulos voi olla kaikkea muuta kuin hyvä.

vesimies

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 302
Vs: vesikiertoinen puhella
« Vastaus #11 : 04.01.2017-20:03 »
Se että jollain tuotteella ei ole Suomessa paljon käyttäjäkokemusta ei tarkoita etteikö sillä muualla olisi laajaakin käyttäjäkokemusta ja vähän hakemalla yleensä kaikista tuotteista löytyy arvioita, harvoja lvi-tuotteita kuitenkaan tehdään Virossa.
Jos ohjeita ja dokumentteja kaipaa niin sitten kannattaa ostaa italialainen vaikkapa Nordica tai joku muu niiden sivuilta löytyy kaikki tarvittava. Ei tuoltakaan rahti ole mikään kohtuuton mielestäni;
http://www.arredatutto.com/en/wood-burning-thermo-stoves-c-351.html?currency=EUR&country_id=72&page=1&disp_order=3

rapid 3

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
Vs: vesikiertoinen puhella
« Vastaus #12 : 24.10.2017-10:54 »
Vesikiertoinen Wamsler-hella on nyt ollut asennettuna kolmisen viikkoa. Se on sama Arosen hella, joka oli talvella tarjouksessa. Koska kukaan ei ollut sitä huolinut ostin sen pois kuleksimasta alkukesällä. Väri ei ollutkaan niin ällö kuin kuvassa, joten hellan uudelleen maalauttamiseen ei ollut mitään tarvetta. Alkutöppäilyjen jälkeen hella on pelittänyt mainiosti ja siitä sekä sähkömittari, että minä tykkäämme. Pesä on nyt talviasennossa ja kokoa siinä piisaa. Pienenä vaikeutena on ollut aamukahvin hitaahko valmistuminen. Siihen on mennyt puolisen tuntia, joskus ylikin. Tänä aamuna ladoin 32 senttiset puut pystyyn ja homma nopeutui. Aikaa ei tullut kellotettua, mutta kolmen ihmisen kahvit alle kymmenessä minuutissa. Puukeosta nousi 'tulisuihku' suoraan hellanlevyyn ja vesikattila vain samaan kohtaan liedelle. Käsittämättömän nopeasti kiehui, ei tainnut paljoa kaasuliedelle hävitä.
Paljon kalliimmaksi tuli tuo apulämmitys, mitä olin kuvitellut, vaikka itse hellan halvalla sainkin. Tarkka hinta ei ole tiedossa, koska lasku ei ole vielä tullut. Olin kuvitellut, että hellan putket yhdistetään toiseen maalämmön varaajista, mutta moinen ei ollut kuulemma mahdollista. Toinen varaajista jäi nyt kylmilleen ja tarvittiin uusi hybridivaraaja. Melkoisesti uutta kupariputkea + paisari varoineen + latauspumppu + repullinen sähköhärpäkkeitä on nyt asennettuna. Laitteisto toimii, laskua vain kauhulla odotan.

jussi

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 166
  • 1xLU2800 4xpeltimuuri 3xkaakeliuuni 1xLeino liesi
Vs: vesikiertoinen puhella
« Vastaus #13 : 24.10.2017-11:30 »
Tästä mielellään kuulee vastakin uutisia. Kiinnostaa esim. sisäpintojen puhdistaminen ja miten usein pitää tehdä.

markkulievonen

  • Vieras
Vs: vesikiertoinen puhella
« Vastaus #14 : 24.10.2017-12:27 »
Vesikiertoinen Wamsler-hella on nyt ollut asennettuna kolmisen viikkoa. Se on sama Arosen hella, joka oli talvella tarjouksessa. Koska kukaan ei ollut sitä huolinut ostin sen pois kuleksimasta alkukesällä. Väri ei ollutkaan niin ällö kuin kuvassa, joten hellan uudelleen maalauttamiseen ei ollut mitään tarvetta. Alkutöppäilyjen jälkeen hella on pelittänyt mainiosti ja siitä sekä sähkömittari, että minä tykkäämme. Pesä on nyt talviasennossa ja kokoa siinä piisaa. Pienenä vaikeutena on ollut aamukahvin hitaahko valmistuminen. Siihen on mennyt puolisen tuntia, joskus ylikin. Tänä aamuna ladoin 32 senttiset puut pystyyn ja homma nopeutui. Aikaa ei tullut kellotettua, mutta kolmen ihmisen kahvit alle kymmenessä minuutissa. Puukeosta nousi 'tulisuihku' suoraan hellanlevyyn ja vesikattila vain samaan kohtaan liedelle. Käsittämättömän nopeasti kiehui, ei tainnut paljoa kaasuliedelle hävitä.
Paljon kalliimmaksi tuli tuo apulämmitys, mitä olin kuvitellut, vaikka itse hellan halvalla sainkin. Tarkka hinta ei ole tiedossa, koska lasku ei ole vielä tullut. Olin kuvitellut, että hellan putket yhdistetään toiseen maalämmön varaajista, mutta moinen ei ollut kuulemma mahdollista. Toinen varaajista jäi nyt kylmilleen ja tarvittiin uusi hybridivaraaja. Melkoisesti uutta kupariputkea + paisari varoineen + latauspumppu + repullinen sähköhärpäkkeitä on nyt asennettuna. Laitteisto toimii, laskua vain kauhulla odotan.

Niin, meillä on ollut  25 vuotta Nunnauunin valmistama vuolukivinen hella / leivinuuni käytössä. Hella , joka päiväisessä käytössä. Jos haluaa hellan lämpiävän mahdollisimman nopeasti, niin puu tulee olla  pieneksi pilkottua ja ehdottomasti kuivaa. Esim. 125mm lauta mieluimmin 4 osaan pilkottua ja näin ruuanvalmistaminen on yhtä vaivatonta ja nopeaa kuin sähköliedellä. Ruun valmistaminenhan on lyhytkestoista puuhastelua. (Kahvit meillä keitetään keittimellä). Hellaa käytämme n 3kertaa vuorokaudessa.
Taas mehustamisen aikaan kannattaa polttaa paksumpaa puuta, mehustamisen pitkäkestoisuudesta johtuen.
Niin, meillä hella  on todellinen lämmönlähde ja pitää mörskän   lämmittämisen tarpeesta huolen ulkoilman ollessa nollan tietämiin. Yöpakkasten johdosta vasta eilen täräytin  lämmityksen kiertovesipumpun päälle ja  shuntti on lähes kiinni.

Heitin asian esille, koska  tänä aikana monella ihmisellä on erittäin vääristynyt mielikuva  puuhellan käytöstä.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2017-12:29 kirjoittanut markkulievonen »