Kirjoittaja Aihe: Kattilan vaihto edessä :(  (Luettu 34979 kertaa)

pelti

• Sr. Member
Vs: Kattilan vaihto edessä :(
« Vastaus #105 : 02.07.2017-10:20 »
Oikea valinta. Taatusti laadukas.  Tulispa  jo talvi :)
ex-Attack 35 DPX lambda, ex-3000l varaaja, ex-oventrop, puurakenteinen omakotitalo, vesipattereilla lämmitys, maalämpö

Zetor

• Full Member
« Vastaus #106 : 02.07.2017-10:30 »
Kuinka suuri on varmuusprosentti hyvän valinnan katteeksi ? Tuollaisia yksittäisen henkilön heittoja hyvästä valinnasta voidaan pitää huuhaa juttuina, kun kommentoijan katteena ei ole esittää omaa kokemusta, puhumattakaan tietoa kattilatekniikasta.

Tuollaiset kommentoinnit ja heitot kotimaisten kattilavalmistajien kohtaan ovat raukkamainen teko. Kotimaisia kattiloita löytyy varmasti puunpolttoon joka lähtöön. Ovat kilpailukykyisiä niin laadun, hinnan, käyttövarmuuden ja kestävyydenkin suhteen.
niin yksittäisiä ihmisiä  ollaan kaikki topista  mister äksään. Jokainen miettiköön painoarvon.

Basilisk

• Newbie
  • *
« Vastaus #107 : 02.07.2017-11:52 »
Ai nii olen ammatilta LVI asentaja.

Tota valintani ei perustunut ollenkaa hintaan vaa siihen mitä tarvitsen ja mitä osaisi käyttä muutki ihmiset ku minä ehkä olisin ostannut (Arimax35+ Arimaxissa hinta on vedetty aivan liian korkeaksi vaikka ostais suoraan tukusta) tai (BioTec Plus 45) jos kattila ois mahtunut pannuhuoneseen.

Vigaksen plussat: aika iso tehdas on suhteellisen helppo käyttöjärjestelmä (jos ei muuta niin erittäin hyvät ohjeet käyttöoppassa) palopesän kivet on neliskantisia voi vaihtaa suht helposti ainoa se arinakivi... mut senki voi osta varastoon, hinta suht edullinen lambda kattilalle, sitten tärkein (Puujätettä, haketta, sahanpurua, sahajauhobriketit max. kosteus 20%... työmaista tulee aika paljon valumuottijen puita jne...) loput kerron ku kattila on paikalla ja olen käyttänyt sen.

Sitten miinukset: näytössä kerralla sais olla enemmän tietoa lambdakattilalle, savukaasu imuri saisi olla paketissa valmiiksi mukana, eipä oikein muuta tulee mieleen näin käyttämättä.
« Viimeksi muokattu: 02.07.2017-12:07 kirjoittanut Basilisk »

kaji

• Full Member
« Vastaus #108 : 02.07.2017-13:24 »
Joo mutta ett sä varmaan yhden käyttäjän mielestä mitään tiedä putkihommista tai pannuista.

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #109 : 02.07.2017-13:57 »
Kun minä kattilan ostoa suunnittelin niin täällä eepeellä kaikki vannoi Veto kattilan nimiin. Yksi puulämmittäjä sanoi että se räjähtää tuollainen kaasutuskattila  ;D
Ostin kuitenkin Atmoksen.. olen ollut tosi tyytyväinen. Yksi arinakivi mennyt sekin kesti 8 lämmityskautta.. ja mulla joku 250 lämmityskertaa vuodessa. Eikä ollut vaihdettaessakaan ihan loppu. Joku siitäkin sanoi että se posahtaa halki ekana talvena. Puhallin ei kuulemma kestä.. se on kestänyt 9 lämmityskautta. Uuden ostin varalle.. tiedä palaako kattila puhki ennen kun puhallinmoottori sippaa. Mitään vikaa ei ole ollut, toimii kun junanvessa. Polttaa kaiken holvaamatta 99%. Joskus ohuilla mäntyrangoilla holvasi, poltti kolon keskelle varastopesää.
Ne ennakkoluulot.. ne ennakkoluulot. Suomessa vaan se patarauta on nro 1 ;)
Varmasti Vigas ainakin yhtä hyvä valinta.. Silloin kun minä valitsin niin en osannut etsiä ulkomailta kattilaa.. Ricalta otin oman kattilan. Toki hinta saatiin viilattua paikallisen putkiliikkeen kanssa kohdilleen.
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #110 : 02.07.2017-16:24 »
Lie yleinen tilanne, ettei kattilan ostaja tiedä ostovaiheessa mitä tulee ostettua. Ihanteellinen tilanne olisikin, jos saisi seurata eri kattiloiden toimintoja ihan arjen tasolla. Edes täällä pohditut asiat ei välttämättä anna oikeaa kuvaa asiasta tai yleensä tilanteessa, josssa toinen kuvaa kattilan toimintansa omissa olosuhteissaan.

Niin, parisen vuotta sitten vaihdoin kattilan ja kuvittelin tietäväni  oleellisen, mitä kattilalta vaadin. Oli muuten hilkulla, etten ostanut Veda 35 kattilaa. Muistaakseni tilasin jo, mutta peruin,- koska asennustilasta puuttui 50mm.,- jota asennusta pidin ihanteellisena. Niin, tänä päivänä kun tiedän olosuhteet / poltettavan puun ja käänteispalokattilan toimintaa, niin  sen kummitta kertomatta lähemmin  teijöitä, niin uskon JUMALAN johdatukseen tässäkin asiassa.  Väitämpä, ettei mikään  tänä päivänä tutkimani kattila selviä täällä olevasta olosuhteesta kuin ostamani kattila. Kattilan voi säätää juuri minun kaltaiselle niuhottajalle, joka ei alistu polttamaan puuta, mitä kattila vaatimalla vaatisi. Kattilan tulee säätyä poltettavalle puulle ,- ei poltettavan puun kattilaa varten.

Niin, tarkalleen en muista mistä sain kipinän hankkia juuri atmos DC 40 GS version, josssa ratkaisevin tekijä on tuo ensiöilman tulokohta, joka mahdolistaa ohuenkin puuun polttamisen / hallitun kaasuunnuttamisen ja holvaantumatta.

AnssiKo

• Hero Member
« Vastaus #111 : 03.07.2017-00:11 »
Kuinka suuri on varmuusprosentti hyvän valinnan katteeksi ? Tuollaisia yksittäisen henkilön heittoja hyvästä valinnasta voidaan pitää huuhaa juttuina, kun kommentoijan katteena ei ole esittää omaa kokemusta, puhumattakaan tietoa kattilatekniikasta.

Tuollaiset kommentoinnit ja heitot kotimaisten kattilavalmistajien kohtaan ovat raukkamainen teko. Kotimaisia kattiloita löytyy varmasti puunpolttoon joka lähtöön. Ovat kilpailukykyisiä niin laadun, hinnan, käyttövarmuuden ja kestävyydenkin suhteen.

Tällä foorumilla on muodostunut käytännöks, et kaikki hyvät valinnat vaan vahvistuu, kun sä kitiset ja rutiset huonosta valinnasta. Käyhän se toki niinki.  ;D

Ja mitä yksittäisen henkilön huuhaajuttuihin tulee, niihin sulla taitaa olla melkein yksinoikeus. Hoh hoijaa.

Ja kotimaiset kattilavalmistajat ovat tiensä valinneet, kehitys on pysähtynyt jjo muutama vuosi sit,. Ihan muut jutut kiinnostaa enempi ku puukattilat.
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

AnssiKo

• Hero Member
« Vastaus #112 : 03.07.2017-00:20 »
Kun minä kattilan ostoa suunnittelin niin täällä eepeellä kaikki vannoi Veto kattilan nimiin. Yksi puulämmittäjä sanoi että se räjähtää tuollainen kaasutuskattila  ;D
Ostin kuitenkin Atmoksen.. olen ollut tosi tyytyväinen. Yksi arinakivi mennyt sekin kesti 8 lämmityskautta.. ja mulla joku 250 lämmityskertaa vuodessa. Eikä ollut vaihdettaessakaan ihan loppu. Joku siitäkin sanoi että se posahtaa halki ekana talvena. Puhallin ei kuulemma kestä.. se on kestänyt 9 lämmityskautta. Uuden ostin varalle.. tiedä palaako kattila puhki ennen kun puhallinmoottori sippaa. Mitään vikaa ei ole ollut, toimii kun junanvessa. Polttaa kaiken holvaamatta 99%. Joskus ohuilla mäntyrangoilla holvasi, poltti kolon keskelle varastopesää.
Ne ennakkoluulot.. ne ennakkoluulot. Suomessa vaan se patarauta on nro 1 ;)
Varmasti Vigas ainakin yhtä hyvä valinta.. Silloin kun minä valitsin niin en osannut etsiä ulkomailta kattilaa.. Ricalta otin oman kattilan. Toki hinta saatiin viilattua paikallisen putkiliikkeen kanssa kohdilleen.

On uranuurtajia ja perässähiihtäjiä. Ja jotkut jää kiertämään sakkorinkiä. S-käyrä ja Rogersin innovaatioiden adaptaatiokäyrä nyt vaan toimii kuiteskin tässäki. Ja olishan se /c:stä, jos joku tuttu pääsis asioissa reippaasti eteenpäin!  :o
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

dieseljätkä

• Full Member
« Vastaus #113 : 10.07.2017-02:38 »
Onnea hyvän kattilan valinnasta. Varikonniemi taitaa sellasen palstalla omistaa ja sytytinimurin kera eli kannattaa se laittaa.
Centrometal Bio Tec Lambda 34 kw, varaajat 4.8 m3, kattilan lämmitystyö 840 m3+ suurperheen lämmin vesi

Pannarix

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #114 : 10.07.2017-23:17 »
Oikea valinta. Taatusti laadukas.  Tulispa  jo talvi :)
Mulla attack dpx. Ilman lambdaa kylläkin, parempi mitä vähempi rikkoutuvia osia omasta mielestä. Nyt neljättä vuotta.
Hyvää- helppokäyttöinen ja toistaiseksi toimiva puhtaana.
Toisaalta, kattila on tehty siten että antaa testeissä hyvät lukemat mutta käytännössä pikeentyy ja teho puolittuu ennen pitkää jollei nuohoa säännöllisesti vähän väliä johtuen siitä että tuubit on alimitoitettu ja riittää vain sen hetken kun ovat puhtaita. Tulipinta alimitoitettu. Lienee sama vaiva muissakin vastaavissa. Tulipintaa pitäisi olla sen verran että riittää vaikka on vähän karstaakin. Ei nämä kaasutuskattilat mitään ihmelaitteita ole, kunnon peruskattila voi olla käytössä jopa parempi.
Attack DPX Profi  + DIY alapalo 150kw + Yläpalo 350kw - poistettu ja uusi tehty tilalle -Varaajia 2m3, 10m3, 20m3  +24kw kaasu + Ritmüller 6 1/2 oktaavia

Markku

• Hero Member
« Vastaus #115 : 11.07.2017-09:29 »
Mulla attack dpx. Ilman lambdaa kylläkin, parempi mitä vähempi rikkoutuvia osia omasta mielestä. Nyt neljättä vuotta.
Hyvää- helppokäyttöinen ja toistaiseksi toimiva puhtaana.
Toisaalta, kattila on tehty siten että antaa testeissä hyvät lukemat mutta käytännössä pikeentyy ja teho puolittuu ennen pitkää jollei nuohoa säännöllisesti vähän väliä johtuen siitä että tuubit on alimitoitettu ja riittää vain sen hetken kun ovat puhtaita. Tulipinta alimitoitettu. Lienee sama vaiva muissakin vastaavissa. Tulipintaa pitäisi olla sen verran että riittää vaikka on vähän karstaakin. Ei nämä kaasutuskattilat mitään ihmelaitteita ole, kunnon peruskattila voi olla käytössä jopa parempi.

Tämänsuuntaisia kommentteja olen odotellutkin. Olen ihmetellyt ettei käyttäjille ole valjennut minkälainen käänteispalokattila käytännössä on ja miten se käytännössä toimii. Itse olen näistä samoista havainnoista kommentoinut aikaisemmin, jossa kattilan hyötysuhde romahtaa muutaman polton jälkeen. Lähinnä keski-euroopassa valmistetut kattilat ovat huonosti suunniteltuja.

pelti

• Sr. Member
« Vastaus #116 : 11.07.2017-09:38 »
Mulla attack dpx. Ilman lambdaa kylläkin, parempi mitä vähempi rikkoutuvia osia omasta mielestä.

Perustehan toikin on, mutta onko tuon kääntöpuoli juurikin mainitsemasi haasteet puhtauden kanssa.

Omassa lambda versiossa en tuollaista ongelmaa havainnut.
ex-Attack 35 DPX lambda, ex-3000l varaaja, ex-oventrop, puurakenteinen omakotitalo, vesipattereilla lämmitys, maalämpö

Zetor

• Full Member
« Vastaus #117 : 11.07.2017-11:57 »
Varmasti on herkempi karstaamaan kuin lambda kAttila mutta varmasti luotettava peli silti. Vaatii enemmän käyttäjältä kokemusta vähän niinkuin kösiryyppy autossa vastaan sähköinen ruiskutus. Isommilla valmistajilla on mallistossa ilman ja lambdan kanssa.

pelti

• Sr. Member
« Vastaus #118 : 11.07.2017-12:40 »
Juuri tuota tarkoitin. Erilaisia ominaisuuksia on tarjolla ja jokainen tarpeensa mukaan niitä arvottaa ja tekee valinnat. Absoluuttista totuutta ei taida löytyä.

peteri

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #119 : 12.07.2017-00:17 »
En ainakaan tuon tuon oman atmoksen kattilan kanssa ole huomannut minkään laista hyötysuhteen romahdusta, aluksi tuli puhdistettua usein senkin takia ko noita säätöjä sai puolivuotta hakea kohdalleen, mutta konvektio pysyy nykyisin niin puhtaana ,että eipä tuota vaikuta sentakia edes puhdistaa ainut syy miksi ehkä 3 kertaa vuoteen niin on tuo lentotuhka mitä alkaa kerääntyyn tuonne kattilan takaosaan.
120m2 + lämpökeskus 21M kanaalia atmos 50gsx 3000akva, ouman 800, paisari 400l.