Eikä löydy väitteille arimaxin työläisyyteen mitään perusteita tai todisteita että näillä muilla lämmittäminen olisi helpompaa kun se lämmittäminen ei voi tästä mun mallista enää huomattavasti helpottua.
Ja vastausta zetorille: ni tottahan toki se siinä tunnin tai vähän reilu ni on puskenu tulen alas asti ja savukaasut n.300. Mut kaikissa vaiheissa ei tupruta savua mäkeä täyteen vaan pientä väreilyä alusta loppuun.
Ja en oo perehtyny enkä ees rupee noihin kaikiin palamisen laatu ja hyötysuhteisiin koska mielestäni puuta ei kulu mitään järkyttävästi.
Ja alunperin koko ketjuun vaan heitin omat kokemukset ku armax kerrottiin työlääksi ja kun ei ainakaan tää 3v. vanha arimaxi ei ole sitä, en sit tiedä mitä ne vanhemmat oli 😊
Mulla nyt ei oo oikeen kokemusta kummastakaan, muuta ku tuosta nykyisestä alapalossa. Varaajana on 2kuution. Alapalollakin joutuu talvikuukausina latomaan pesän täyteen ja joskus jopa lisäämään toisen mokoman. Aamuin illoin kylmimpinä päivinä. Nuohoaminen on perseestä ja tuhkaa tulee pirusti. Nuohoaminen tosin jää vähä harvalle (kerta pari kuukaudessa), koska se on perseestä

. Tuhkaa ja nokea tulee aina iso maaliämpärillinen. Hyötysuhteista en tuon kans tiedä, mutta savuttaa varsinkin alkuvaiheessa reilusti, sopivasti ku jää savu pyörimään, nii tulee iv-laitteen kautta sisällekin savun hajua.
Toinen kokemus on vaan kuulopuheita, ku käytiin naapuripitäjässä tutustumassa Effectan 35 kattilaan. Siellä oli 4kuution varaaja ja käyttäjä puhui että vuorokauden pääsee talvisin kertalämmityksellä. Palaa n. 5-6 tuntia ja savukaasut pysyttelee 200 asteen kieppeillä. Näytti myös sytytyksen ja se oli todella helpon oloinen. Tuhkaa tulee olematon määrä ja tuubitkaan ei vaadi usein nuohousta. Nykyään kattilaan oon saatavilla vielä luukkunuohous, joka vähentää tuubien nuohousta entisestään. Vanhemmassa vastaava saadaan aikaan nupista vetämällä.