Kirjoittaja Aihe: MAGA MA80 kysymyksiä  (Luettu 18671 kertaa)

Padre

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: MAGA MA80 kysymyksiä
« Vastaus #90 : 30.11.2017-07:37 »
Puhallin tosiaan reagoi nopeasti kun savukaasujen lämpötila muuttuu. Kerran oli jotain häiriötä ja savukaasujen lämpötila meni hetkellisesti 240C-->350C ja puhallin pudotti vauhtinsa heti 1%. Naapuri sen myös huomasi kun musta savu meni heidän IV-koneen imusta taloon...

Näyttö välkkyy myös täällä toisinaan. Ilmeisesti ominaisuus.

Savukaasujen yläraja on muistaakseni nyt 300C eli ei olla startissa vielä lähelläkään sitä, mutta silti puhallin alkaa himmailla. En ole oikein muuta syytä keksinyt kuin sen, että startissa lämpö nousee kattilassa säätimen mielestä liian nopeasti ja sen vuoksi pitää puhallinta hidastaa. Olen kokeillut laittaa pumpun starttilämpötilan 60C ja sitten 72C, mutta sillä ei ollut vaikutusta asiaan. Voisin kokeilla vielä sitä, että laitan sen 60C ja pumppu täysille, jolloin sillä on ehkä enemmän lämmön nousua hidastava vaikutus.

En ole itse löytänyt tästä kattilasta sellaista asetusta, että kuinka paljon ennen asetuslämpötilaa kierroksia aletaan pudottaa. Kattilasta löytyy kyllä asetus "Min CH set" ja se on nyt 60C. Voisin kokeilla, että pystyykö tuota nostamaan ja mitä se oikeastaan tarkoittaa. Tietääkö joku? Se ei ole pumpun starttilämpötila, se on erikseen. Maksimi asetusarvo kattilaveden lämmölle on 85 ja sen olen pitänyt koko ajan.

Jos lasken savukaasujen maksimilämpötilaa sieltä 300 asteesta niin käsittääkseni puhallin alkaa rajoittaa paloa entistä enemmän ja kattilaveden asetusarvoon ei päästä niin nopeasti? Tuo 300 oli vakiona asetettu. Itsellä tosiaan käy niin, että ekalla polttokierroksella ei tahdo millään päästä sinne 85 asteeseen kattilavedessä, lämmöt pyörii siinä 75-80 koko ajan. Olen ajatellut, että palaapahan puhtaasti kun kattila yrittää päästä lämmöissä koko ajan ylemmäksi.

Pannuhuone ei täällä juurikaan lämpiä. Jos se polton alussa olisi vaikka 18C ja polton jälkeen 25C, tämän on veikkaus. En ole mittaria laittanut, mutta ei se huoneen lämpötila tunnu paljoa muuttuvan, vaikka vetääkin joskus 2x 350l pesällistä puuta. Olen eristänyt putket 5cm mineraalivillalla ja Laddomatissa on ne sen omat styroxit ympärillä. Hyvin on kyllä kattila valmistajan puolesta eristetty. Seinät on 130mm kahia ja kattona 150mm betonilaatta eli kyllä nekin sitä syntyvää lämpöä itseensä hyvin vetää. Savuputket olen eristänyt 2 x 5cm palovillalla ei kun laittaa käden siihen päälle niin ei tiedä mitään, että alla on punahehkussa oleva savuputki.

Puhallin ei ole täällä pysähtynyt kertaakaan lämmön nousun vuoksi.

Kyllä tuon startin kytövaiheen kanssa pystyy elämään. Ajattelin vaan kysäistä jos saan sen jotenkin pois. Kattila palaisi muuten savuttamatta, mutta nyt alkaa pieni savutus tuossa kytövaiheessa ja se savutus kestää vajaan tunnin ennen kuin loppuu, vaikka pesä on silloinkin vielä täynnä tavaraa. Puhallin lähtee kyllä kierroksille nopeammin, kestäisikö kytövaihe jotain 5-10 min.

Padre

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: MAGA MA80 kysymyksiä
« Vastaus #91 : 30.11.2017-09:35 »
Se pitää vielä mainita, että tuhkaa tulee tällä kattilalla todella vähän verrattuna poltetun puun määrään. Jos poltan 8-10 pesällistä (350 litraa/pesällinen) niin tuhkaa saa raapia kattilan pohjalta kasaan yhteensä max 5 litraa. Turbulenssikanavat ovat aivan puhtaat ja tuhkaa ei ollut kertynyt tuulettimen eteenkään. En tiedä sitten mitä menee virtauksen mukana piipusta ulos (8m yhden kiven hormi), mutta näköjään ainakin puhtaasti puu palaa kun tuhkatkin poltetaan.

Ensin poltetaan puut, sitten toisiopalossa savukaasut ja tuhkat  ;D

25mottia/v

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 245
Vs: MAGA MA80 kysymyksiä
« Vastaus #92 : 30.11.2017-11:23 »
Luulen että säätimen PID elimistöön ei ole käyttöliittymästä tietä. Pitää varmaan olla ohjelmoitityökalu erikseen.  En tiedä ovatko erilaisia ja onko sinulla " kehittynyt " versio, kun nimenomaan se aloitus tökkii.  Kyllä Ma 40:n aloitus aika suvereenisti lähtee ylöspäin, ei notkuttele tehoja alas ennenkuin savut alkavat lähestyä asetettua.  Totaali- sakkaus aloituksessa on joskus tullut ja se on selkeä toimintahäiriö taikka muu erikoistapaus. 
Tyhmä kysymys: Eihän ohituspelti vaan vuoda tai ole yhtään auki?  Semmoinen savulämpöjä nostava tekijä voisi säikyttää tehdonsäädön.  Tosin se vaikuttaisi varmaan koko polton ajan. 
Olisipa joku jolla on sen säätimen ohjelmistoon pääsy niin voisit seurata mikä estää tehonnoston alussa.... 

Padre

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: MAGA MA80 kysymyksiä
« Vastaus #93 : 30.11.2017-12:21 »
Joo ei sinne PIDin asetuksiin pääse tietokoneella mistään kiinni.

Ohituspelti ei vuoda, kyllä se kiinni on kun sitä joskus katselin. Siinäkin mielessä en tuota sakkausta ymmärrä kun savulämmöt jatkaa nousuaan sinne 220-240 tasolle ja sitten alkaa puhallin hidastaa vauhtia. Kaasujen maksimilämmöt on asetuksissa kuitenkin siellä 300 astetta eli ei olla vielä lähelläkään...

Padre

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: MAGA MA80 kysymyksiä
« Vastaus #94 : 13.04.2018-07:29 »
Kyselin HeatingZenin kautta Magan tehtaalta neuvoa, että voiko tuolle alkusavutukselle tehdä jotain. Heidän kommenttinsa oli se, että kattila on ohjelmoitu toimimaan niin, että kun aluksi startissa kattila saavuttaa asetetun savukaasujen maksimilämpötilan, sen jälkeen lähtee pumppu päälle asetusarvon saavutettua niin tämän jälkeen kattila pudottaa noin vartiksi puhaltimen nopeuden arvoon 1%, jonka seurauksena savukaasujen lämpötila laskee arvoon n. 180-210 astetta. Tästä seuraa ainakin itselläni rajut savut.

Mielestäni tämä on täysin käsittämätöntä. Millä järjellä jokaiseen zPID-yksikköön on ohjelmoitu raju alkusavutus?

Magan tuotantopäällikkö sanoi, että "tähän voi EHKÄ saada helpotusta laskemalla MAX CHI IGNIT. muuttujaa", jolla määrätään ilmeisesti se taso, jolloin kattila siirtyy startista jatkuvaan polttoon. Olen nyt kokeillut arvoja 310, 270, 250, 240, 180 eikä tuolla ole mitään vaikutusta alkusavutuksen ehkäisemiseen ainakaan minun kattilassa.

25 mottia/v: Sinulla ei ilmeisesti ole tätä alkusavutusta ollenkaan niin mikä arvo sinulla on muuttujassa  MAX CHI IGNIT.? Se löytyy fitter parameters-puolelta. Minä vuonna kattilasi on ostettu? Itse ostin 2016 loppuvuodesta.

Koitan seuraavaksi kysyä Magalta, että saanko takuuseen uuden säätöyksikön ilman ohjelmoitua alkusavutusta kun en ole tyytyväinen tähän toimintaan. Otin kuvia tuosta tilanteesta kun koko naapurusto on savusta harmaana. Jos eivät anna takuuseen niin pitää sitten kysyä, että saako sitä edes rahalla. Tai jos luovun takuusta niin miten pääsen itse käsiksi sen säätöyksikön lähdekoodiin.

Muuten olen tyytyväinen kattilan toimintaan, ainoastaan tuo alkusavutus on se ongelma. Jos se on koodattu sisään automatiikkaan niin saa sen mielestäni koodattua sieltä uloskin.