Ehkä lämmityskaudella 1-2 kuukauden välein ( ei ollenkaan tarkka arvio) teen kattilan putsauksen eli puupesän jätän rauhaan, polttokourun puran ulos, kaavin alapalopesän reunat ja yläosan lentotuhkan ja noen pois. Sitten tuubiputkista turbulaattorit pois ja neljä vetoa/ putki itsetehdyllä pyöreällä teräsharjalla. magan mukana tuli hassu pyöreä teräslätkä varren nokassa. Sillä saa oravan pois tuubiputkesta jos sinne semmoinen piiloutuu, mutta nuohoamisen kanssa en keksi mitä sillä voi tehdä. Se on väljäkin putkeen.
No, nuohous jatkuu, eli tuubit raavin irtotuhkasta vapaaksi ja sitten imuroin savuimurin syvennyksen, koska sinne voi kertyä niin paljon lentotuhkaa että siipipyörä joutuu sitä heittämään lopulta savukanavaan.
Sitten turbulaattorit putkiin ja nuohousluukku kiinni. Lopuksi alapalopesä tyhjäksi tuhkasta jota minulla kertyy noin 10 litraa. Mukana tuubeista alas tullut nuohoustuhka.
nuohouksen ajan pidän savuimuria ja siis kattilaa päällä. Ei tarvitse köhiä nokea ja muutenkin pannuhuoneeseen tulee vähemmän laskeutunutta nokea vaakapinnoille. Kun imuroin siipipyörän kohtaa, sammutan virrat.
Oma tuhkantuottoni on varmaan keskiarvoa suurempi, koska poltan palavia roskia lähes joka kierroksella paperipussillisen.
kaikki alapalopesän purkamiset voisi jättää pois jos tekisi tuhkaimuriin kapean ja pitkän suulakkeen jolla ulottuisi palokourun korokekiven alta sinne tuubiputkien alapäiden kohdalle asti. Alapalotilassa on jonkin verran teräspintaa jossa on vesi takana eli olen sen kyllä kaapinut puhtaaksi konvektion pitämiseksi mahdollisimman hyvänä.
Minulla oli aiemmin tehtynä porakoneeseen noin metrin akseli jonka päässä oli muutama ketjulenkki semmoisena keskipakovoimasta leviävänä vispilänä. Toimi muuten hyvin mutta 12 millin akseli vipattaa aina ja homma on lopulta hermostuttavaa vatkausta. Jos tekisin sen uudelleen niin 12 millin pätkä akselia karaksi johon porakone tarttuu ja sen jälkeen ehkä 20-24 millin putkea akseliksi. Se voisi ola tarpeeksi jäykkä ettei vipata.
Nyt siis on hiilikuitu-ongenvavasta tehty custom nuohoustyökalu johon olen kiinnittänyt U- muotoisesta teräsharjasta pätkäisty harja jonka olen rälläkällä pyöristänyt putkeen sopivaksi ja (piti kauan sovittaa) pienentänyt niin että sen jaksaa hyvin painaa tuubiin mutta silti raapii kunnolla. Pystyy liikkumaan vain yhteen suuntaan kerrallaan eli kun se painetaan reikään, harjakset estää noston kesken pois. Pitää käydä pohjalla asti eli putkesta ulkona jolloin harjakset kääntyy toiseen suuntaan. Lopulta se on kaikkien kevein työkalu käyttää. Kun pitää kuitenkin olla "peikkotakki" päällä nuohotessa, ei ole mukavaa kun lopuksi on paita märkänä ja naama hiessä. Siksi nuohousväline- evoluutio alkaa pannuhuoneissa aina tehokkaana....
Itsetehty estekin on vielä, eli ylävesiputki on nuohouksen tiellä. Aian joutuu sovittelemaan nuohointa tuubeja nuohotessa. Kun se oikea hetki koittaa niin tulee facelift ja mm. kattilan putkitus uusitaan. perhana, aina pitäisi estää itseään tekemästä mitään " kokeeksi", "koeajoja varten vain " taikka väliakaiseksi ratkaisuksi ens kesään asti" .
Hyvä, tilava tuhkaimuri muuttaa käänteisen nuohouksen mukavaksi tapahtumaksi. Itsellä saisi olla vielä isompi imuri, niin ei tarvitsisi lappaa yhtään mitään mistään vaan vain imuroida.